Defektlistan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Xeline
  • Startdatum Startdatum
X

Xeline

---jag riktar mig till islandsfolket (även om frågan egentligen hör hemma på avel, men jag tror att ni är de som är mest kunniga på denna fråga)

Defektlistan är det en rekomendation eller baseras den på en LAG ?

Sv: Defektlistan

Den baseras på en lag.
Man får inte avla på på ärftliga defekter som kan ge lidande för djuren.

Lagen

Och sedan så säger lagen att föreskrifter skall följas i dessa föreskrifter kan man sedan hitta defektlistan. Men det är några steg att gå.
Men att inte följa defeklistan är olagligt.

Tack ! Det var precis det jag undrade över...

Någon som vet vart man hittar defektlistan?? När jag sökte så hamnade jag på nordsvenska hästens hemsida.

Intressant, så alla som avlar på isisar med eksem begår alltså lagbrott förutom att de är egoister. :devil: :angel:

Welsh skrev:
Någon som vet vart man hittar defektlistan?? När jag sökte så hamnade jag på nordsvenska hästens hemsida.
På SHs hemsida (www.svehast.se)
Defektlistan brukar finnas i hingstreglementet, om jag inte missminner mig.

Men det gäller väl inte bara islandshästar utan även alla raser????

Defektlistan finns som bilaga till Djurskyddsmyndighetens föreskrifter DFS 2004:22 om avelsarbete. (saknr L 115)
Föreskrifterna hittar du här.

Hlsn Helena

Eftersom avel på eksemhästar förekommer bland islandshästägare så var det nog därför frågan riktades dit. Men den gäller förstås alla hästar.

MissFideli skrev:
Eftersom avel på eksemhästar förekommer bland islandshästägare så var det nog därför frågan riktades dit. Men den gäller förstås alla hästar.
Avel på eksemhästar förekommer i alla de raser där eksem finns, exempelvis shetlandsponnyer, russ, welsh, NF m.fl. Det är INTE enbart en islandshästfråga med andra ord... Möjligen pratas det mer om det bland islänningar, det vet jag inte. Men det är inget som är särskilt rasspecifikt.

Nej, men eftersom det verkar mer offentligt på islandshästar så tänkte jag att det var därför Xeline vände sig just dit.

Men hur uppkommer eksem egentligen????
Om inte föräldrarna har eksem.. och inte ngn annan i släkten.. kan avkomman ändå få eksem???

Hästar kan få exem även om inte föräldrarna har det. Oftast beror exemet på att hästen inte tåler insektsbett. Inom islandshästavlen är det bestämt att hingstar som får exem inte får fortsätta att verka i avel men det är upp till ägarens samvete att ta honom ur! Jag personligen tycker inte att man ska avla på sto som har exem eller som lämnat avkomma som fått exem men det är ju min åsikt andra kanske tycket annat :smirk:

nala skrev:
Inom islandshästavlen är det bestämt att hingstar som får exem inte får fortsätta att verka i avel men det är upp till ägarens samvete att ta honom ur!
Det är inte bara bland islänningar detta gäller utan det gäller inom ALLA raser!!
Man får helt enkelt inte avla på djur som har sådana "defekter", oavsett ras!

Ja givetvis gäller det alla raser men jag vet ju att det tyvärr förekommer både ston och hingstar i avel som har exem inte bara inom islandshästarna! Jag kan inte förstå när man avlar på en häst som enl. ägaren bara har lite exem?????? Antingen så har hästen exem eller så har den det inte!!!! Varför ska man dömma nya djur till ett ev. liv med ständiga obehag som det ju innebär för exemhästarna :mad:

nala skrev:
Jag personligen tycker inte att man ska avla på sto som har exem eller som lämnat avkomma som fått exem men det är ju min åsikt andra kanske tycket annat :smirk:
Visst kan de tycka annat, men olagligt är det.

Jag håller med dig till 100% men tyvärr finns det ju människor som inte bryr sig om att det är olagligt :mad: Ingen av mina hästar har exem och skulle någon få det så är det slut avlat på henne!

Jag vet ju de som avlar trots att deras hästar har eksem, kan göra något rent lagligt eller är det helt tandlöst att ens försöka påverka annat än med hjärntvätt? :D

Men är det överhuvudtaget ngn som har blivit dömd/åtald för att ha avlat på exemhästar? Har svårt att tro det...

Vi köpte ett sto för några år sedan.. efter ytterligare år fick jag se kort på hennes mamma, då hade detta sto exem, kortet var lite otydligt, men det såg ut så.
Så då egentligen borde vi ej avla på vårt sto, för då finns ju exem i släkten...?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30