Defektlistan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Xeline
  • Startdatum Startdatum
Sv: Defektlistan

Miljö och hälsa är ju tillsynsmyndighet för Djurskyddet.
Går det att t.ex. se ett exsemsto med föl vid sidan, ring miljökontoret.

Men gör de något om de får in en anmälan? :confused: Jag blir så irriterad över alla fullblodsegoister som totalt skiter i om det kan innebära ett livslångt lidande för individen, bara de får ett eget gulligt föl efter hästen NN. :mad:

Jag vet inte vad som händer faktiskt, om det händer något alls.
Men det skadar ju inte att prova.
Om många blir anmälda så måste de ju till slut hantera saken.

Det här är så jäkla märkligt....som om man skulle kunna köpa hembränt på "snuthäcken" ungefär :D

Det jag menar är att det finns ju många duktiga,en del storfräsare som har dett som jobb eller förtroendeuppdrag för SIF som bara skiter i det,att det finns nån defektlista öht...Det är ju ganka många som måste skita i det och göra sig kriminella för att det ska bli några föl.Dels måste stoägaren vara så kriminell sen måste denne ju oftast i alla fall ingå avtal om en betäckning med en annan person som också skiter i det och begår en kriminell handling....

Jag kände en häst en gång som var verkligt sjuk :cry: Svåra eksem,mycket krångel med luftvägarna och så därtill halt lite då och då....denna häst mottogs väl på diverse hingststationer. Hittlills har jag bara tänkt som så att ok..inget jag skulle göra, men alla gör väl som de vill,och det kan väl inte vara så fel eftersom alla vet vad de tar emot,men efter att nu läst att det är olagligt är jag ordentligt förundrad. :confused:

Är det bara penningakrångel som kan ge näringsförbud??

Senast ändrad:

När jag startade den här eksemdebatten innan internets tid hände absolut inget.

Efter flera års information via mailinglistor och webplatser - främst här på buke och gamla stallet har nu "opinionen" svängt från att försöka mordhota mig till att "alla" vet att man inte ska avla på eksemhästar.

De som var med på stallet-tiden kanske minns "Ska vi slänga käft Tim" påhoppstråden som var en väckarklocka för mig på ett sätt.

Att diskutera eksemet utifrån fakta och djurskydd är LIVSFARLIGT.

Det spelar ingen roll var sanningen finns.

Det som spelar roll för folk är till syvende och sist ENDAST deras plånböcker. Tragiskt. :cry: Att påstå att eksemet är en defekt, sänker hästen värde avsevärt och avelsvärdet helt är fortfarande livsfarligt att hävda i en del kretsar.

De flesta inblandade höjdare i SIF avlar/har avlat på eksemhästar.

Folk i allmänhet vill "ha tillbaka" de pengar de satsat och vägrar acceptera ett prisfall eller att rensa ur sitt avelsmaterial.

Vi är väl fortfarande den enda hingststationen som inte tar emot eksemston? Gissa om jag haft arga och "kränkta" stoägare som protesterat mot detta?

Ur avelssynpunkt spelar vårt förbud ingen roll, de stona betäcks ju bara någon annanstans. Men ur debattsynpunkt har det ett stort värde. Argumentet att man tackar nej till 20 eksemston á 5000 i språngavgift per år ger plötsligt lite tyngd åt defektlistans mening.

Men det är ett spel för gallerierna. I år ska alla eksemhingstar rensas ut. Jaha. Det gör man genom att hingstägaren vintertid ska skriva på ett intyg om att hingsten inte har eksem.

Vad händer med de kända eksemhingstarna då ? Förra året verkade ett stort antal i avel trots "skärpt" översyn. Det ska bli spännande att se vad som händer i år. En av dem betäcker i Danmark istället :angel:

Ja herregud...det hela blir bara knäppare och knäppare.....
Tack för ett spännande svar, som väcker rätt många frågeställningar.

Om saker kan man ju tycka vad men vill,men är det redan reglerat så är det väl bara att foga sig,det inser ju de flesta om det mesta.

Därför undrar jag vilka argument de som bryter mot denna lag använder sig av? Är det miljökontoret som är tillsynsmyndighet eller faller det under allmänt åtal? Har det gått så långt nångång?

Det är klart att jag fattar det finns massor med jäv i det här och att många vill rädda sina pengar,men det brukar ju inte riktigt gå i andra fall..jag tänker tex på rattfylla,du får tycka vad du vill om lagen men åker du dit så gör du, även om du mister inkomst eller jobbar på länsstyrelsen....Hoppas jag :D

Sen är det ju helt förjävligt om någon ska känna sig hotad för att den framför sin åsikt.Är det dessutom en åsikt som har stöd i lagen och troligtvis hos hästarna så borde de fan åka dit de som inte kan argumentera vettigt utan spela pajas....

Bläää vad jag är trött på dem som kränker andra....( hör nog inte hit :angel: )

Ja kära nån....har ingen lust att gå med i SIF förut och det här gör ju inte saken bättre....men vad har man för val...ska tävla i vår och registrera gårdsnamn...

Kan man testa ett sto om hon är eksemkänslig? Jag menar det kanske inte märks om man packar i pluttan i täcke,switchar sprayar och ställer in i stallet när det är kritiskt?

FannyN - bara ett exempel - pappan till DIN valack har eksem, vilket har varit vida känt länge och tex syntes offentligt redan för snart tio år sedan. Och jag har dessutom sett honom bakbenshalt på ett otrevligt vis.

Men börjar det osa hett om en hingst så byter han tydligen bara ägare :smirk:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30