Sv: Defektlistan
När jag startade den här eksemdebatten innan internets tid hände absolut inget.
Efter flera års information via mailinglistor och webplatser - främst här på buke och gamla stallet har nu "opinionen" svängt från att försöka mordhota mig till att "alla" vet att man inte ska avla på eksemhästar.
De som var med på stallet-tiden kanske minns "Ska vi slänga käft Tim" påhoppstråden som var en väckarklocka för mig på ett sätt.
Att diskutera eksemet utifrån fakta och djurskydd är LIVSFARLIGT.
Det spelar ingen roll var sanningen finns.
Det som spelar roll för folk är till syvende och sist ENDAST deras plånböcker. Tragiskt.
Att påstå att eksemet är en defekt, sänker hästen värde avsevärt och avelsvärdet helt är fortfarande livsfarligt att hävda i en del kretsar.
De flesta inblandade höjdare i SIF avlar/har avlat på eksemhästar.
Folk i allmänhet vill "ha tillbaka" de pengar de satsat och vägrar acceptera ett prisfall eller att rensa ur sitt avelsmaterial.
Vi är väl fortfarande den enda hingststationen som inte tar emot eksemston? Gissa om jag haft arga och "kränkta" stoägare som protesterat mot detta?
Ur avelssynpunkt spelar vårt förbud ingen roll, de stona betäcks ju bara någon annanstans. Men ur debattsynpunkt har det ett stort värde. Argumentet att man tackar nej till 20 eksemston á 5000 i språngavgift per år ger plötsligt lite tyngd åt defektlistans mening.
Men det är ett spel för gallerierna. I år ska alla eksemhingstar rensas ut. Jaha. Det gör man genom att hingstägaren vintertid ska skriva på ett intyg om att hingsten inte har eksem.
Vad händer med de kända eksemhingstarna då ? Förra året verkade ett stort antal i avel trots "skärpt" översyn. Det ska bli spännande att se vad som händer i år. En av dem betäcker i Danmark istället