Debutera 1,10

Sv: Debutera 1,10

Tror jag har bestämt mig för att debutera i Botkyrka 2/6.
Verkar ju vara gott om utrymme iaf:
Tävlingarna avhålls på sandad gräsbana 55 x 110 m, framridning på sand.

Någon som varit där o kan berätta lite om tävlingsplatsen?
Sandad gräsbana låter lite konstigt, antar att det blir ungefär som att rida på vanlig sandbana, man behöver väl inte brodda eller så?

Japp :D

Banan är inte riktigt som en vanlig sandbana, på håll ser den mest ut som en gräsbana, men gräset är rätt glest sas.
Om man broddar el ej beror helt på. Jag tycker att man klarar sig bra utan brodd, men jag vet att många andra inte tycker det.

Grejen med banan är att den lutar litegrann, vilket många hoppryttare brukar ha stora problem med när de är hos oss.

Framridning och parkering är nära, och sekretariatet är precis vid banan.

Jag älskar verkligen den banan :love: min häst brukar alltid hoppa super där :bump:

Japp :D

Banan är inte riktigt som en vanlig sandbana, på håll ser den mest ut som en gräsbana, men gräset är rätt glest sas.
Om man broddar el ej beror helt på. Jag tycker att man klarar sig bra utan brodd, men jag vet att många andra inte tycker det.

Grejen med banan är att den lutar litegrann, vilket många hoppryttare brukar ha stora problem med när de är hos oss.

Framridning och parkering är nära, och sekretariatet är precis vid banan.

Jag älskar verkligen den banan :love: min häst brukar alltid hoppa super där :bump:
Lutar på så vis att man hoppar en del hinder i uppförsbacke eller nedförsbacke?
Vad har ni för banbyggare, är det kluriga banor?

Ja, det blir ju både uppför och nedför.
Jag tycker inte att det lutar spec mkt (som fälttävlansryttare är man van vid värre saker).

Vet inte vem som kommer bygga i juni, men vi brukar ha snälla banor på lokala tävlingar och lite lagom kluriga på reg. (då brukar unni g el janne w bygga).

Stämmer, jag tävlar för dem :)
Står du där, eller kom hästen därifrån? (jag är lite trög ;))

Du tävlar för Vallentuna va?

Stämmer, jag tävlar för dem :)
Står du där, eller kom hästen därifrån? (jag är lite trög ;))

Du tävlar för Vallentuna va?

Tävlar för Vallentuna, känner ju Lena eftersom hon var ridskolechef på vallentuna förut. Lenas förtjänst att jag hittade Yawarro. :bow: Japp, han stod på stora Wäsby förut, köpte honom för tre år sedan av Fredrika Garcia.
Står din häst på stora wäsby?

Ja, det blir ju både uppför och nedför.
Jag tycker inte att det lutar spec mkt (som fälttävlansryttare är man van vid värre saker).

Vet inte vem som kommer bygga i juni, men vi brukar ha snälla banor på lokala tävlingar och lite lagom kluriga på reg. (då brukar unni g el janne w bygga).

Sålänge det inte lutar jättemycket så ska det nog inte bli några problem för mig. Men du tycker det är ett bra val att debutera 1,10 där ändå?`
Märsta känns inte som ett bra alternativ efter allt jag hört. ;)

Nej, jag har eget stall. Men tränar där två gånger i veckan. Känner oxå Lena sedan Vallentunatiden, har iår tränat för henne i 12 år. På ponny tävlade jag för Vallentuna.
Vart har du din häst? (Kanske vet, är ju uppvuxen i Vallentuna)

Jag har aldrig tävlat på Märsta Ridklubb, men jag har praoat på Lunda gård. där tävlingarna hålls. jag tycker att det verkar bra banor, men dem är ganska små, bara 20x40 m, grusunderlag. men annars tycker jag att det verkar bra.

Nej, jag har eget stall. Men tränar där två gånger i veckan. Känner oxå Lena sedan Vallentunatiden, har iår tränat för henne i 12 år. På ponny tävlade jag för Vallentuna.
Vart har du din häst? (Kanske vet, är ju uppvuxen i Vallentuna)

På Veda :) Rider du fälttävlan också?

Sålänge det inte lutar jättemycket så ska det nog inte bli några problem för mig. Men du tycker det är ett bra val att debutera 1,10 där ändå?`
Märsta känns inte som ett bra alternativ efter allt jag hört. ;)

Om det är ett bra val för er eller ej kan bara du svara på ;)

Jag har debuterat både 120 och 130 där.
Första året nolla i 120 (red avd B) :)
Andra året debut i 130 (bed A:1a) - nolla i grundomgången - och sen höjde de ju hindrena till 140 :eek: i omhoppningen. Men jag lyckades vara felfri där med och blev 5:eplacerad :bump:
Så jag har bara bra erfarenheter av debuter på botkyrkas bana :)

nä, jag hoppar bara, men Lena tjatar på mig ;) Jag tycker att det är jäkligt kul med terrängen.
Men jag har befunnit mig i körvärlden ett antal år, och det är väldigt likt fälttävlan, och jag vet hur mycket det krävs för att komma någonstans, så jag stannar på det jag tycker är roligast :D Hoppningen :p

Tävlar du fält?
Och ja, hihi, Veda vet jag faaaaktiskt vart det är :angel:

:cool:
Om det är ett bra val för er eller ej kan bara du svara på ;)

Jag har debuterat både 120 och 130 där.
Första året nolla i 120 (red avd B) :)
Andra året debut i 130 (bed A:1a) - nolla i grundomgången - och sen höjde de ju hindrena till 140 :eek: i omhoppningen. Men jag lyckades vara felfri där med och blev 5:eplacerad :bump:
Så jag har bara bra erfarenheter av debuter på botkyrkas bana :)

Men dåså, har det funkat så bra för dig så kanske jag kan kravla mig runt också! :D :)
1,10 är ju ändå ingen jättehöjd sådär. För hästen är det ju absolut inga problem.
Blir botkyrka, har skickat in anmälan nu. :cool:

nä, jag hoppar bara, men Lena tjatar på mig ;) Jag tycker att det är jäkligt kul med terrängen.
Men jag har befunnit mig i körvärlden ett antal år, och det är väldigt likt fälttävlan, och jag vet hur mycket det krävs för att komma någonstans, så jag stannar på det jag tycker är roligast :D Hoppningen :p

Tävlar du fält?
Och ja, hihi, Veda vet jag faaaaktiskt vart det är :angel:

Har inte startat fälltävlan ännu, har varit på g att ta det där kortet några år men har inte haft någon häst att rida på och så.
Nu har jag ju en häst som är kanon i terrängen, så jag ska träna terräng för första gången i år på Veda 13 maj, för Lena.
Förhoppningen är väl att komma ut på debutant 8-9 juni på johannesberg, om träningarna innan gått bra. :angel:

Jag har ju tävlat en del dressyr innan också, det är först nyligen jag insett att jag har en hopphäst och inte en dressyrhäst! :D (Vadå han har ju faktiskt dressyrstam:angel: ) så av den anledningen vore det kul med fälltävlan, både hästen och jag är ju väldigt allround.

Vad kul!
Jag ska kanske oxå rida någon terrängträning för Lena, bara på skoj, men vet inte riktigt när det kommer bli av.. men nångång inom kort tror jag :)
13 maj passar dock inte, tävlar ju den 12e så..
Ska du ta FT-kortet då oxå, eller har du det redan?

Kollade hemsidan, den 31 maj är det träning inne på ryttarstadion :) Det skulle kanske vara något ;)

Vad kul!
Jag ska kanske oxå rida någon terrängträning för Lena, bara på skoj, men vet inte riktigt när det kommer bli av.. men nångång inom kort tror jag :)
13 maj passar dock inte, tävlar ju den 12e så..
Ska du ta FT-kortet då oxå, eller har du det redan?

Kollade hemsidan, den 31 maj är det träning inne på ryttarstadion :) Det skulle kanske vara något ;)

Japp, ska ta kortet då med är det tänkt. Funderar också på att åka till ryttis 31 maj, får se hur jag gör. Behöver ju åka på en till träning innan debuten i såfall. Då kanske vi ses där ;)

Det är inte sååå stor skillnad på 1 meter och 1,10... ;)

Testa om du känner dig sugen, det kan ju inte gå SÅ fel!

Känner du dig säker så tesa en 1.10! går det inte så bra är det ju bara att backa ner till 1.00m igen :)

Jag har i år ridit 3 tävlingar hittils. 90+1m varje gång.
Blivit placerad (2a, 3a) i alla 90 jag startat. 1m har jag haft något pet i, någon gång 8 fel.
Är lite sugen på att debutera 1,10 snart. Hästen har kvalat till breeders som fyraåring och har alltså tävlat en hel del 1,10 för många år sen (han är 9 nu).
Hästen har varit lite av en "problemhäst" och det är först nu det börjar gå bra, därför har jag hållt mig till att rida bra 90 och 1metersrundor. Jag har tränat banor 1,10 men aldrig tävlat det.

Tänkte starta min första 1.10 i slutet på maj. Vad tror ni om det? Är det någon större skillnad på att rida 1.10 lokalt och 1 meter? Vad jag har hört så är väl det stora hoppet mellan 1.10 och 1.20 när det gäller svårigheter? Har ni några tips och råd som jag ska tänka på?
Hästen hoppar i princip allt, kan bli lite väl taggad ibland bara, blir lite för stark för mig och det är då nedslagen kommer.

Märsta ridklubb har en lokal 1m-1.10 26 maj. Har någon varit där? Är det bra banor, underlag osv? Jag har hört en del dåligt om Märsta, kan ju vara fel men... Vill ju gärna debutera nånstans där det känns säkert och bra att rida. :o

Jag tänker precis likadant!!
Men jag ska debutera 1.10 den 17 maj=)

lycka till!! :D

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 210
Senast: Magiana
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix