Debutera 1,10

Estivuz

Trådstartare
Jag har i år ridit 3 tävlingar hittils. 90+1m varje gång.
Blivit placerad (2a, 3a) i alla 90 jag startat. 1m har jag haft något pet i, någon gång 8 fel.
Är lite sugen på att debutera 1,10 snart. Hästen har kvalat till breeders som fyraåring och har alltså tävlat en hel del 1,10 för många år sen (han är 9 nu).
Hästen har varit lite av en "problemhäst" och det är först nu det börjar gå bra, därför har jag hållt mig till att rida bra 90 och 1metersrundor. Jag har tränat banor 1,10 men aldrig tävlat det.

Tänkte starta min första 1.10 i slutet på maj. Vad tror ni om det? Är det någon större skillnad på att rida 1.10 lokalt och 1 meter? Vad jag har hört så är väl det stora hoppet mellan 1.10 och 1.20 när det gäller svårigheter? Har ni några tips och råd som jag ska tänka på?
Hästen hoppar i princip allt, kan bli lite väl taggad ibland bara, blir lite för stark för mig och det är då nedslagen kommer.

Märsta ridklubb har en lokal 1m-1.10 26 maj. Har någon varit där? Är det bra banor, underlag osv? Jag har hört en del dåligt om Märsta, kan ju vara fel men... Vill ju gärna debutera nånstans där det känns säkert och bra att rida. :o

Sv: Debutera 1,10

säger bara såhär (jag veeeet att det inte är kul att höra, kanske) - men vänta tills du känner dig alldeles BOMBSÄKER på att ni är redo (eller redo är ni säkert, men det ska verkligen kännas rätt och TRYGGT!) innan ni gör något. Jag stressade i klasserna, och det resulterade inte så bra.... varken för mig eller totton. men nu är jag klokare :p Känns det alldeles rätt - så vad är ni nervösa för? :) Lycka till!

Jag har som plan att debutera min 9åring i 1,10 under utomhus säsongen. Vi har inte gjort så många 1m än, men de vi gjort i vår har känts ganska bra. Hoppar banor och så på det på träning och allt funkar kanon. Jag har en feg häst som inte ställer upp i onödan och är väldigt rädd om sig, även om hon inte är tittig. Jag tänker vänta till höstens del av utomhussäsongen, även fast jag har rutinen från de klasserna. Tillsammans har vi det inte och jag vill att hon ska få mer rutin från tävling innan jag pressar henne på höjderna. Hon kommer antagligen aldrig gå högre än 1,10, så jag har ingen panik för att klättra i klasserna.

Slutsats: Debutera om det känns rätt, vänta om du inte är säker. Varför inte höra med tränare? :idea:

Jag tror inte att du blev så mycket klokare iofs, men du fick höra min åsikt i alla fall.

Jag har som plan att debutera min 9åring i 1,10 under utomhus säsongen. Vi har inte gjort så många 1m än, men de vi gjort i vår har känts ganska bra. Hoppar banor och så på det på träning och allt funkar kanon. Jag har en feg häst som inte ställer upp i onödan och är väldigt rädd om sig, även om hon inte är tittig. Jag tänker vänta till höstens del av utomhussäsongen, även fast jag har rutinen från de klasserna. Tillsammans har vi det inte och jag vill att hon ska få mer rutin från tävling innan jag pressar henne på höjderna. Hon kommer antagligen aldrig gå högre än 1,10, så jag har ingen panik för att klättra i klasserna.

Slutsats: Debutera om det känns rätt, vänta om du inte är säker. Varför inte höra med tränare? :idea:

Jag tror inte att du blev så mycket klokare iofs, men du fick höra min åsikt i alla fall.

Känns ju redo på ett sätt, på ett sätt inte...haha.. 90 rider jag i sömnen känns det som, 1 meter i princip också. Vi får ju aldrig några större problem oavsett hur banan ser ut.
1,10 blir en utmaning.
Jag har ju planer på att att start en debutant fälltävlan den 9 juni och då är ju banhoppningen på 1,05. Tycker det skulle kännas bra att ha ridit i alla fall en 1,10 innan.
Hmm. Ska höra med tränaren imorgon och se vad han tycker.

Ingen som har någon koll på hur det är på märsta? :bump:

Nääää - banhoppningen i deb. fälttävlan är max 95 cm! :) Annars är det en knasig klubb....? jag har då aldrig sett/ridit en deb.bana på stor häst som ligger på 105 - det är lätt klass, det :) so don't worry!

Jag tycker absolut att du ska pröva 110 om allt känns bra! :bump:

Jag har varit på Märsta en gång och underlaget var minst sagt katastrofalt, värst på framridningen men tävlingsbanan var ingen dröm heller.
Och jag är ändå inte kräsen med underlag, har ridit fälttävlanshoppning på banor som mest liknat plöjda leråkrar, men detta var värre - snorhalt spec i ridhuset (höll på att störta efter det lilla hindret, och min häst är ändå väldigt stadig på foten)

Nääää - banhoppningen i deb. fälttävlan är max 95 cm! :) Annars är det en knasig klubb....? jag har då aldrig sett/ridit en deb.bana på stor häst som ligger på 105 - det är lätt klass, det :) so don't worry!

Åh, är du säker på det? Fick för mig att det var 1,05. Isåfall är det ju lugnt.

Jag tycker absolut att du ska pröva 110 om allt känns bra! :bump:

Jag har varit på Märsta en gång och underlaget var minst sagt katastrofalt, värst på framridningen men tävlingsbanan var ingen dröm heller.
Och jag är ändå inte kräsen med underlag, har ridit fälttävlanshoppning på banor som mest liknat plöjda leråkrar, men detta var värre - snorhalt spec i ridhuset (höll på att störta efter det lilla hindret, och min häst är ändå väldigt stadig på foten)

Oj. Ja då har du bekräftat hur det är där alltså. Var ungefär vad jag hört innan. :crazy: Då kanske det inte ens är värt att rida 90 och 1 meter där?
Var det nyligen du var där och tävlade?

Jag tycker inte att själva tävlingsbanan i märsta är så farlig, iof blir den JÄKLIGT skitig om det regnar, men annars ingen större fara. Däremot är underlaget i ridhuset en total katastrof. Jag skulle INTE hoppa där inne, knappt galoppera. Var en häst som gick omkull där i bara galopp i höstas.
Men de brukar ha framhoppning utomhus oxå, o det funkar.

I övrigt: Testa att rida en 1,10! Jag tycker det låter som om ni är ganska reda för det. Och OM det inte skulle gå så bra så går det ju alltid att backa ett steg. EN runda i 1,10 förstör ingen häst :)

Nu vet inte jag hur det är i Märsta..

Men prova och rid, känns det bra och du känner dig redo. Som ngn. annan skrev, en 110 runda förstör inte en häst. Börjar hästen back av eller att det inte känns bra så är det ju bara att gå ut.

Jag tycker inte att själva tävlingsbanan i märsta är så farlig, iof blir den JÄKLIGT skitig om det regnar, men annars ingen större fara. Däremot är underlaget i ridhuset en total katastrof. Jag skulle INTE hoppa där inne, knappt galoppera. Var en häst som gick omkull där i bara galopp i höstas.
Men de brukar ha framhoppning utomhus oxå, o det funkar.

I övrigt: Testa att rida en 1,10! Jag tycker det låter som om ni är ganska reda för det. Och OM det inte skulle gå så bra så går det ju alltid att backa ett steg. EN runda i 1,10 förstör ingen häst :)

Det står i proppen att tävlingarna hålles på grusbana och framhoppning på gräs/grus.
Verkar helt sjukt det där med underlaget i ridhuset. Vad jag förstått så har dom ju en hel del tävlngar upp till iaf 1.30. Verkar ju livsfarligt! Borde ju verkligen se över underlaget.

Så utebanan och framridningsbanan ute är helt ok säger ni? Isåfall är det möjligt att jag åker dit och rider 90 1m där.

Ja, tävlingsbanan var klart ridbar även om den inte var superbra. Var iofs ett tag sen jag var där (hösten 05).

Det brukar vara framridning på gräs, framhoppning i ridhuset eller på ena utebanan. Hoppa enbart på utebanan ;)

Jag var där i höstas, och som sagt skitigt (regn) men godkänd tävlingsbana.

Jag kommer tävla 1,10+1,20 där den 27/5.

Det brukar vara framridning på gräs, framhoppning i ridhuset eller på ena utebanan. Hoppa enbart på utebanan ;)

Jag var där i höstas, och som sagt skitigt (regn) men godkänd tävlingsbana.

Jag kommer tävla 1,10+1,20 där den 27/5.

Ok. Då rider jag 1m +1m där den här gången.
Verkar som att du och jag alltid åker på samma tävlingar! var inte du på färingsö igår också?

Jag tycker den största skillnaden är mellan lokal 1.10 och regional 1.10 sedan varierar det ju lite mellan olika tävlingsplatser så om du är smart så väljer du en "snäll" tävling första gången ;)

Lycka till!

Om det känns bra i 1m kan du säkerligen debutera 110 :)

Välj däremot tävlingsplats med omsorg, gärna på något ställe där du vet att det är bra underlag, med en banbyggare som inte bygger allt för svårt osv.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 210
Senast: Magiana
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix