K

Kung Bob

Ska starta LA:3 och LA:4 om ett par veckor för första gången (ponny). Något speciellt jag ska tänka på i dessa programmen, ni som brukar rida dessa kan väl skriva lite råd och tips eller så...

Jag hoppas att det kommer att gå bra, men jag har hat nästan 70% ett par gånger i LA:1, så jag hoppas inte att det är att ta vatten över huvvet...

Men ja, tips och råd vore på sin plats...

Tack på förhand mvh Kung Bob

Sv: Debut...

LA:3an är jätte lätt enda är (som jag tycker med min häst) är galopphalterna, sen är ju serpentinerna i galopp lite kluriga att få runda så som inte blir toppiga och att man inte felställer hästen, sen A:4an är lite lättare än A:1an då du inte har volten vid X i galoppen utan på långsidan och sen vänder över, men du har med bakdelsvändningar och ryggningen (som även finns i A:1an fast nu är den vid väggen så den är ju lättare mä(tycker jag) då man har en vägg att luta sig mot

Du tar dig deffenetivt inte vatten över huvudet, det första LA programet jag red va just LA:3 och det funkade super, sen e ju en tävling träning inför nästa (harförmig att det var rodrigo pessoa som sa det)

Vart ska du?? jag ska nämligen rida dom programmen om två veckor ca 30/10 på Torslanda RK e de dit du ska mä??

nä, jag ska till Ljungby rk, minns inte vilket datum, men jag har för mig att det var den 30/10 oxo.

Lycka till du oxo!

Skrev nyligen till en domare som dömde la3 så jag kan ju gå igenom vad hon tittade mest på och vad hon dömde upp respektive ner.

Inridningen - halten komma direkt, inga travsteg. rakt osv.
Mellantraven - visa övergångarna! flyta på, bjuda framåt- Förbered hästen med bra hörnpasseringar!
Skänkelvikning - flyta på, inte vara segt! tänk på att bara ställa, inte böja!
Rakt upp & volter: Rakrikta mellan volterna! Nogranna vägar på volterna, lagom stora, runda och hästen ställd inte böjd!
Skritten: hästen ska söka sig framåt nedåt, bjuda framåt. Titta upp så du kan hålla en rak linje. utnyttja hörnorna!
Galoppfattningarna- tänk på att detta är enskilda bedömongsgrupper, kan samla poäng! Noga med att göra fattningen på exakt rätt plats! Minst ett poängs avdrag om fattningen blir sen/tidig oavsett hur bra den är!
Serpentinbågarna- tänk på vägarna, ej ut i hörnen när du börjat bågen, jämn galopp, inte tappa bärigheten i den förvända!
Mellangaloppen daiagonalen: Satsa! Se till att hästen växer under dig, inte springer! Noga med att korta upp innan H. Bryt av när frambenen är på spåret!
Mellangaloppen långsida: Satsa! men var mycket noga med att visa att du kortar upp till arbetsgalopp genom hörn och kortsida. Även riktigt bra längningar fick inte mer än max betyg 6 om inte denna skillnad visades!
Uppridning och halt: Tänk på att halten är en egen bedömningsgrupp! Mycket poäng att hämta allltså bara på den!. Se till att halten kommer direkt! inga travsteg.

Tänk också på att skänkelvkningarna och serpentinerna är koeff 2, se alltså till att sätta dessa rörelser! Ger mycket poäng!
Tänk också på att hela tiden rida väldigt nogranna vägar. Det är ju onödigt att ge bort poäng på en slarvig hörna eller för stora/små volter osv. Kolla så att du helt säkert vet exakt var avbrott, igångsättningar och galoppfattningar ska göras. Minst ett poängs avdrag om det blir för tidigt/för sent!

Kolla också igenom programmet mkt noga så att du vet exakt vad som ingår i varje bedömningsgrupp. Är ju bra att veta att galoppfattningar är en egen osv!

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 906
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 704
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 668
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 771
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna