Skorpion76
Trådstartare
Debatten om curlingföräldrar är enligt mig den mest skrattretande debatten som finns. Det heter att ungdomarna av idag är lata av idag är lata och vill inte ta eget ansvar, men vad ska de göra vars föräldrar inte tillåter att de tar egna initiativ, fattar egna beslut eller hittar egna intressen på egen hand? Jag har själv varit med om att bli avstyrd när jag har talat om vad jag har haft för önskemål och intressen. Det som retar mig är att föräldrarna själva inte fattar att det faktiskt är de som skapar den konstiga situationen. Det är inte alls konstigt att den som inte tillåts pröva sina egna vingar på egen hand blir osäker och inte vågar ta för sig av livet. Om man skulle försöka själv är de på en direkt och frågar:
- Vad har vi sagt om det där?
Ungdomarna som blir överbeskyddade av sina föräldrar är inte lata, men däremot är de osäkra och nervösa inför vad som eventuellt kan hända om de gör fel. Dessutom tillåts föräldrarna prata över huvudet på sina funktionsnedsatta barn utan att någon säger åt dem! De tillåts även lägga orden i munnen på barnen och fråga om de ska säga si eller så, vilket gör att barnen inte kan göra annat ään att hålla med. Skulle barnen eller ungddomarna säga något annat heter det att ungdomarna måste förstå att deras föräldrar bara vill dem väl!
Jo, det är just en fin välvilja att styra svaret åt någon annan bara för att man är så rädd för att personen ifråga ska säga någonting som man själv inte önskar höra.
Diamond Pethead
- Vad har vi sagt om det där?
Ungdomarna som blir överbeskyddade av sina föräldrar är inte lata, men däremot är de osäkra och nervösa inför vad som eventuellt kan hända om de gör fel. Dessutom tillåts föräldrarna prata över huvudet på sina funktionsnedsatta barn utan att någon säger åt dem! De tillåts även lägga orden i munnen på barnen och fråga om de ska säga si eller så, vilket gör att barnen inte kan göra annat ään att hålla med. Skulle barnen eller ungddomarna säga något annat heter det att ungdomarna måste förstå att deras föräldrar bara vill dem väl!
Jo, det är just en fin välvilja att styra svaret åt någon annan bara för att man är så rädd för att personen ifråga ska säga någonting som man själv inte önskar höra.
Diamond Pethead
Senast ändrad: