Debatt på hästhantering om inkörning av 1-åring!..m.m.

Sv: Debatt på hästhantering om inkörning av 1-åring!..m.m.

Självklart är det inviduellt för olika raser.Travare börjar man dock med när dom är minst 2 år.
Körde in shetlandsponnyn när han var 6 år så...

Jag svarade i en tråd på hästhantering ang.: Vad gör ni med era 1-åringar (-06)!...Sen blev det en spinnoff på den tråden till en annan: Tävla en åring!!!....(vilket jag undrar en del över, när jag sagt att jag skulle TÄVLA Shiloh??.... men, men!)

Men i varje fall....
OJojoj... vilken kalabalik det blev när jag skrev att Shiloh (1½ år) var inkörd o "arbetade" lite smått ca. 3 ggr/v. Detta har verkligen rört upp känslor! Men om jag förstår rätt, så de som tycker att det är det hemskaste man kan göra.... Är ryttare!?
Med tanke på att jag själv är "ryttare" o lite novis på körning, är jag rätt glad att jag inte är så "trångsynt". (Hoppas ivf att jag inte är det el. upplevs som det!) Jag tycker det är kul att lära mig "nya" saker trots att jag är 42 år! Allting är ju inte svart el. vitt!

Vad tycker ni som är kuskar i denna frågan?
Jag har ju skrivit lite här på forumet om o runt körning och aldrig stuckit under stol med att Shiloh "bara" är 1½ år. Men här har det aldrig varit några negativa vibbar om detta!
Ärligt talat blir jag lite full i skratt ang. "debatten" som pågår. Det är tom en som retar sig på att jag hade haft tåskor på Shiloh då han hade bockhovsvarning i våras! :o
Så...vad tycker ni??...är jag en hästmisshandlare?..eller? :smirk:

Jag tycker inte det är fel, har själv kört in min häst när han var 1 år, han är nu 2 år. Jag ser också parallellen som Trygg nämner i sitt inlägg, att om barn rör sig så skapas det förutsättningar för tex skelettet och musklerna att utveckla sig på ett bra sätt. Så är det för djur också, alla har inte tillgång till unghästflockar hur gärna man skulle vilja. Sen ska man nog titta mer till själva individen och inte till rasen, har även kört in shettis vid 1-års ålder och det har funkat jättebra. Jag tror på tidig hantering inom allt men för den skull behöver man inte träna ihjäl hästen. Bara för att man kör in tidigt så betyder inte det att man bara kör utan man kan göra allt annat också, man får ytterligare en dimension i träningen.

Lycka till med körningen och ha roligt med din häst.

MVH Ann

Självklart är det inviduellt för olika raser.Travare börjar man dock med när dom är minst 2 år.

Jag har träffat många inom travet och dom börjar redan köra in när hästen är 1 år och tävlandet kan börjar när dom är 2 år. Finns säkert många som börjar senare också.

MVH Ann

Jag tycker var och en får göra som dom själva vill!! Man känner ju sin egna häst bäst!!

Du får väl fortsätta som du gör, och antingen så håller hästen eller inte. det återstår väl bara att se-

Jag tycker var och en får göra som dom själva vill!! Man känner ju sin egna häst bäst!!

Har jag sagt ngt annat?

Jag har bara talat om vad jag tycker i frågan och vad min inställning är till tidig inkörning inte vad andra ska tycka.

Jag talade också om att de gånger jag har gjort på detta sätt så har det fungerat bra men det finns säkert andra med andra erfarenheter.

MVH Ann

Ja jag tillhör ju dom som kör in hästarna tidigt, påbörjar ofta tömkörning av åringen på våren innan betet. Sen blir det bete under minst 3 månader då den bara går och betar och mognar.

Sen på hösten så börjar inkörningen, men aldrig med vagn, utan jag vill lära hästen att DRA riktigt från början.

Att den hittar sitt dragläge, sänker sig och drar riktigt, det gör jag genom att köra med timmerkälkens skakelrede.

Det är inte tungt men hästen lär sig att dra rätt, det skramlar och tar i benen ibland. Nu vänder min 1,5 åring genom att kliva åt sidan alltså vänder på en smal väg. Hon är halvblod och mycket duktig.

Senare när hon hittat sitt dragläge och går fram med glädje, så kopplar jag till en mycket liten framkälke, men går förstås bredvid och kör, kan ev sitta på korta sträckor senare framemot våren.

Först till våren/sommaren, när dom kan dra kälke, på gräs grus och snö, står still vid an och frånspänning, då kör jag med vagnen några gånger, sen blir det ett långt sommarlov på betet igen.

Naturligtvis varvar jag träning med långa viloperioder under hela vintern också, samt att träningspassen naturligtvis inte är för långa.

Sen använder jag också loksele,aldrig finselar och dyl.

Jag tyckte det här lät klokt.
Jag har kört in några hästar och även hjälpt andra med deras hästar. Allt mellan åringar till den älste som var 16 år.
Finns det något som är roligare än att se den stolta tvååringgen som får dra vagnen och göra som de "stora" hästarna?
Men visst måste man vara extra lyhörd när man jobbar med unga hästar. Deras kroppar fixar särkert arbetet vi utsätter dem för men ibland hänger inte hjärnan med. Vissa dagar kan man bara träna i tio minuter innan man märker att det är dax att sluta. Det varierar från dag till dag och från individ till individ.

Jag tror absolut inte att du är någon hästmisshandlare men själv skulle jag aldrig köra in en 1-åring. Jag brukar börja vid 3-4 år just med att spänna för, sen gör man ju mycket jobb innan dess men det är ju inget som är fysiskt jobbigt för hästen.

Det var just det jag ville ha sagt!:bow:

Att är psyket med är kroppen med och vice versa!

Jag tyckte det här lät klokt.
Jag har kört in några hästar och även hjälpt andra med deras hästar. Allt mellan åringar till den älste som var 16 år.
Finns det något som är roligare än att se den stolta tvååringgen som får dra vagnen och göra som de "stora" hästarna?
Men visst måste man vara extra lyhörd när man jobbar med unga hästar. Deras kroppar fixar särkert arbetet vi utsätter dem för men ibland hänger inte hjärnan med. Vissa dagar kan man bara träna i tio minuter innan man märker att det är dax att sluta. Det varierar från dag till dag och från individ till individ.

Jag håller med, träning för mig är egentligen all hantering av hästen. Ibland räcker det med 5-10 min ibland får man jobba lite längre.

MVH Ann

De flesta travare körs in vid ett och börjar tävla vid två.

Disskuterade ämnet med en bekant och hon sa faktiskt en klok sak.
I det vilda så belastades de vilda hästarna garanterat mycket hårdare än vad våra stackars ettåringar, instängda i plana små hagar, idag gör.
Viktigt dock är ju att anpassa sig efter sin ras.
Djur som står högt i blod är tidigare i utvecklingen än de som står lägre i blod.

De flesta travare körs in vid ett och börjar tävla vid två.

Nu får jag rätta dig och säga att så är inte fallet!

Det är ett fåtal travare som startar som 2-åringar i Sverige!
Det finns få start-tillfällen för 2-åringar och på vissa banor får man inte ens fullt lopp pga för få anmälningar!

Jag svarade i en tråd på hästhantering ang.: Vad gör ni med era 1-åringar (-06)!...Sen blev det en spinnoff på den tråden till en annan: Tävla en åring!!!....(vilket jag undrar en del över, när jag sagt att jag skulle TÄVLA Shiloh??.... men, men!)

Men i varje fall....
OJojoj... vilken kalabalik det blev när jag skrev att Shiloh (1½ år) var inkörd o "arbetade" lite smått ca. 3 ggr/v. Detta har verkligen rört upp känslor! Men om jag förstår rätt, så de som tycker att det är det hemskaste man kan göra.... Är ryttare!?
Med tanke på att jag själv är "ryttare" o lite novis på körning, är jag rätt glad att jag inte är så "trångsynt". (Hoppas ivf att jag inte är det el. upplevs som det!) Jag tycker det är kul att lära mig "nya" saker trots att jag är 42 år! Allting är ju inte svart el. vitt!

Vad tycker ni som är kuskar i denna frågan?
Jag har ju skrivit lite här på forumet om o runt körning och aldrig stuckit under stol med att Shiloh "bara" är 1½ år. Men här har det aldrig varit några negativa vibbar om detta!
Ärligt talat blir jag lite full i skratt ang. "debatten" som pågår. Det är tom en som retar sig på att jag hade haft tåskor på Shiloh då han hade bockhovsvarning i våras! :o
Så...vad tycker ni??...är jag en hästmisshandlare?..eller? :smirk:
Våran var ett och ett halft år¨då han började jobba lite lätt i skogen. Vi var då i skogen 2 dagar i veckan och drog enstaka stock med han. Det vi ville uppnå var att få han transportvan, stå still. Gå fram överallt, lyssna på kommandon mm. Det är ju en sak att få dom att stå stilla hemma och en annan att jobba med dom. Vidare så har vi haft en tvååring som inte alls var mogen för att köras in. Vi har en bekant som selar på sina 8 månaders fölisar när han tar dom till och från hagen. Vid 8 månaders ålder så hänger han på linor. Man får se till individen helt enkelt.

Ja, det är precis så jag tänker! :) Det är från individ till individ vad de är mogna för!
Jag är absolut inte "världsbäst" på unghästar o inkörningar. Utger mig inte för att vara det heller. Men samtidigt har jag ändå 35 års hästvana. Blir lite full i skratt när en på 17 år skriver kommentaren: :eek:Jesus, har du aldrig haft unghäst förut?...Då tänker ju jag : Och hur många har du hunnit ha? :smirk:

Liknande trådar

B
Hästhantering Kakse inte så mycket hästhanterings som avses, men hittade ingen bättre plast. Efter 30 i hästvärlden har jag o en av hästägarna i mitt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 203
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 381
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: Mow
·
V
Fälttävlan Jag har funderat mycket ända sedan gammelns tråd här ang förberedelser för FT. NU var det kanske en "klumpig" tråd som tydligen var som...
2
Svar
26
· Visningar
2 524
Senast: Undret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar