Knapplån
Avstår man från grimma pga att hästen "kan fastna" så har jag ett förslag - linda in hästen i bommul och lägg den på en hylla i din närhet.
Använder man en välsittande grimma som går sönder när det behövs (här kan vi ju med fördel använda kvantitet före kvalitet) så ska det inte vara några problem med grimma i hage och box.
Att utsätta sin omgivning för lösa hästar utan grimma tycker jag är oansvarigt, man kan ha hur bra stängsel och hur lydiga hästar som helst, men hästen är ett flyktdjur! blir hästen rädd och tar sig ut så tänker den ju inte direkt "jag är en väluppfostrad häst som ska fångas in i pannluggen och bli hemledd, trotts att det är åt samma håll som faran".
Att låta hästen gå in själv i stallet (om nu inte hagen ligger i direktanslutning till stallet, som någon skrev) är i mitt tycke rent oansvarigt, återigen är hästen ett flyktdjur och man kan aldrig lita på en häst till 100%. Är man inte mer rädd om sin häst än så tycker jag att man lika gärna kan vara utan.
Min häst går med grimma i hagen, dels pga rymmningsrisk och att det är mer lättjobbat för de personer som är snälla och tar honom ut och in.
I boxen har han grimma pga brandrisken. Någon skrev att det bara var att "öppna dörrarna och stiga åt sidan", vansinnigt resonemang i mina öron. Stallet är hästens hem och boxen är en trygghet, även om det brinner och hästen är rädd är det inte säkert att hästen vill lämna boxen.
En annan orsak till att han har grimma inomhus är risken att rulla fast. Det är tillräckligt livsfarligt att gå in till en häst som rullat fast som det är, att sedan försöka sätta på en panikslagen häst en grimma är bara ännu mer livsfarligt. Alltså ett stort plus om grimman är på när hästen rullar fast. Och nej, det beror inte på hur stor boxen är, det beror på hur hästen lägger sig när den ska rulla!
Så för din, din hästs och era medmänniskors säkerhet! På med grimman.