Debatt på hästhantering om inkörning av 1-åring!..m.m.

Fahlis

Trådstartare
Jag svarade i en tråd på hästhantering ang.: Vad gör ni med era 1-åringar (-06)!...Sen blev det en spinnoff på den tråden till en annan: Tävla en åring!!!....(vilket jag undrar en del över, när jag sagt att jag skulle TÄVLA Shiloh??.... men, men!)

Men i varje fall....
OJojoj... vilken kalabalik det blev när jag skrev att Shiloh (1½ år) var inkörd o "arbetade" lite smått ca. 3 ggr/v. Detta har verkligen rört upp känslor! Men om jag förstår rätt, så de som tycker att det är det hemskaste man kan göra.... Är ryttare!?
Med tanke på att jag själv är "ryttare" o lite novis på körning, är jag rätt glad att jag inte är så "trångsynt". (Hoppas ivf att jag inte är det el. upplevs som det!) Jag tycker det är kul att lära mig "nya" saker trots att jag är 42 år! Allting är ju inte svart el. vitt!

Vad tycker ni som är kuskar i denna frågan?
Jag har ju skrivit lite här på forumet om o runt körning och aldrig stuckit under stol med att Shiloh "bara" är 1½ år. Men här har det aldrig varit några negativa vibbar om detta!
Ärligt talat blir jag lite full i skratt ang. "debatten" som pågår. Det är tom en som retar sig på att jag hade haft tåskor på Shiloh då han hade bockhovsvarning i våras! :o
Så...vad tycker ni??...är jag en hästmisshandlare?..eller? :smirk:

Sv: Debatt på hästhantering om inkörning av 1-åring!..m.m.

rider ju främst men är inbiten körfantast, så jag lägger fram min åsikt.

jag tycker det är för tidigt, han kunde gott fått vara unghäst ett år till och fram tills dess bara tömköras...
men det är min personliga åsikt och även så jag lärt mig av körtränare...:angel:

Har du läst trådarna? Har skrivit där varför jag bestämde mig för att köra in honom nu.
Litet utdrag: Shiloh har Elmshorn i "ådrorna" och det märks!! Han kräver mycket stimulering. Hans pappa (nu 4 år gammal, ja Shiloh är en tjuvbetäckning) har under hela uppväxten varit ett pain in the **! Jag ville inte att Shiloh skulle bli likadan! Han har varit ranghög från första början, snäll men MYCKET i huvudet. Hade det varit en mer "normal" häst hade jag kanske tänkt annorlunda. Men med facit i hand, har inkörning o hantering varit absolut och utan tvekan det bästa jag kunnat gjort! OCH... han är en NÖJD & GLAD häst!! Det är väl det viktigaste!

Vad jag menar är att man kan ju inte dra alla över en kam! Hade Shiloh haft andra anlag (nu har han ju Elmshorn i sig) och haft en annan personlighet så hade läget varit annorlunda. Jag förstår att man kan tycka att det är tidigt för en 1-åring. Men samtidigt måste man nog vara öppen för att det är väldigt individuellt! Jag kan säga att för ett år sedan tänkte jag inte ens tanken på att jag skulle köra in honom så tidigt! Men samtidigt är han och var då mycket häst! Vissa individer är det bra för andra ska man vänta med....! Det är ju från häst till häst!

Senast ändrad:

Nej, varför skulle jag gjort det? Du skrev en fråga jag svarade!

Det finns väldigt mkt annat att stimulera dem med än att just sätta dem i arbete, för det är just vad körning är även om det bara handlar om korta stunder...
eller låta dem gå på stora marker med rätt kompisar, då om nåt blir dom stimulerade!;)

men alla väljer vi att gå olika vägar...

Okej! Min tanke var att man kanske gick in o titta lite på trådarna o debatten! Och utifrån det tänker o tycker , som kusk! Så jag har väl formulerat mig lite fel då! Sorry! :crazy:
Min nyfikenhet på detta är om vi tänker olika som ryttare o kusk!

Förresten så går han ihop med ett gäng 1½ o 2½ åringar + en 6-års "gubbe" som håller rätt på dem! (=6 st). + Varvar lite tömkörning, lite körning, pyssel o annat.

Senast ändrad:

Hinner inte gå igenom såna där debatter...

Om du med "arbete" endast menar att du "hanterar" honom, dvs att han INTE drar/bär tungt, så ser jag ingen anledning till att det skulle vara skadligt. Mentalt och fysiskt tycker jag det är bättre att jobba t ex tre 10-minuterspass i veckan än ett 30-minuterspass i veckan.

Jag kör också, tömkör min unghäst (nu 3.5 år och sutten på ett par ggr) men är ytterst sparsam med arbete på volt och linlöpning, utan går promenader och tömkör på väg mycket i syfte att bara hantera henne, trafiksäkerhet osv.

Jag tror att det kan finnas ett olika tänk mellan rid- och körfolk. Anledningen tror jag är att ridfolk tänker just longering och och ridträning och det tycker jag INTE man ska göra med en 1,5-åring.

Är endast körtok, har inte ridit på flera år, och jag tycker det är tidigt. Men alla mina åsikter utgår ifrån shetlandsponnys och jag tycker att det är för tidigt för en shetlandsponny att vara inkörd vid 1,5 år. Kan inte yttra mig om andra hästraser :)

Travare körs in som 1 åringar from början på april/maj, då börjar man tömköra & ser att hästen lyder på kommandon. Sen efter några ggr när man ser att den är mer på noterna testar man med vagn, och man sitter inte upp direkt utan har 1-2 följare med som håller i varsin longerlina från sidorna & en som håller tömmarna. När det fungerar några ggr så sitter kusken till sist i & en medhjälpare följer på vagnen. 9 av 10 hästar flyter allt på smärtfritt med, allt handlar som sagt om individ. De flesta jobbas sedan mellan 2:00 min tempon & 1:50 under 1 åringstiden. Vissa är väldigt seriösa vilka man då får man hålla igen dem. I feb/mars börjas premie loppen & de ska då trava 2140m runt 1.30 tider..

Tror att du skapar en hållbar häst av att göra som du gör!

Läste tråden du syftade på och jag gillade parallellen mellan barn som har idrott på skolschemat och vuxna idrottare!

Jag har sett en del hästar få växa färdigt och sedan har dom satts i jobb och har inte hållt för det!
Där får man ta hänsyn till ras bla men som sagt, ingenting av det du gör med din fina kille sliter. Varken på hans kropp eller psyke!

Vet flertalet av bruksfolket som försiktigt låter sina 1-2-åringar dra hem lite sly och någon lättare stock ochd et blir jättefina och hållbara hästar av dom!
Tror att man ska anpassa allting efter individen!

Senast ändrad:

Har inte läst debatten men kanske gör det framöver.
Personligen tycker jag att en ettåring fortfarande är bebis och inte färdiga i huvudet för uppgiften.
Kroppsligen kan jag inte se några större hinder om han några gånger i veckan traskar runt med en lätt rockard på lätt underlag.
Behöver han stimulans och är såpass färdig så han mentalt orkar med det ja då är det väl bara att jobba på, variera gärna med mycket ledövningar som är väl så stimulerande mentalt. Men vänta tills han är färdig i kroppen innan du belastar honom med tyngre arbeten.
Och unghästar brukar även må bra av att få lite lov några veckor åt gången med jämna mellanrum.
Kör själv med min tvååriga lilla åsna (åsnor är sena i utvecklingen,fysiskt alltså, ligger ca. ett år efter ett halvblod) och hon mår bara bra av att skritta med vagnen en liten stund några gånger i veckan. Har nu även börjat trava mycket korta pass och hon är körd sedan i våras.
Har även varit med och tränat åriga travare och de verkar inte må dåligt av att få gå i vagn en stund. Sedan kan man ju disskutera hur hälsosamt det är med travlopp vid två men det var inte det denna tråd handlade om så jag tänker inte svara på argument för saken.

Jag började tömkör min häst när han var ca 10 mån, sedan hade han vagnen på sig ngr ggr innan sommarbetet då han blev 1 år, inget arbete men lite övning bara.

Sedan fick han vila över sommaren för att smälta all info och växa på sig lite.

Jag anser att det är bra att börja så tidigt man kan, det måste självklart vara så att man anpassar sin träning beroende på hur gammal hästen är. Inte ställa för höga krav. Och absolut inte något tungt arbete.

Tänk bara på hur man gör med en hundvalp.. börjar träna redan som liten bebis men man anpassar träningen efter hunden. Detsamma gäller hästen, man tjänar så mycket av att ha hanterat sin häst mkt då den är ung.

Hästen lägger även grunden för sin kropp då den är ung, genom att gå mkt stärker den både senor och leder samt muskler. Detta får då inte missuppfattas så att man börjar träna sin häst då den är 6 månader gammal men att hantera den och börja vänja samt träna så smått tycker jag bara är bra.

Men det finns väldigt många sätt att se på detta och även jag fick ramaskrin när en del hörde att jag redan börjat då han var 10 mån. Men det folk måste fårstå är att man anpassar nivån efter hästen både krav, tid samt börda.

Lycka till med din körhäst, jag tror det kommer gå kanon!

Hästen lägger även grunden för sin kropp då den är ung, genom att gå mkt stärker den både senor och leder samt muskler. Detta får då inte missuppfattas så att man börjar träna sin häst då den är 6 månader gammal men att hantera den och börja vänja samt träna så smått tycker jag bara är bra.

Men att tömköra i 20-minuter ett par gånger i veckan som åring kan väl knappast göra från eller till för musklerna? :confused: Eller? :confused:

Tycker faktiskt att det är bästa man kan göra för sin unghäst är att släppa den på en rejält lång betesperiod istället med massa kompisar i samma ålder. Där byggs det garanterat muskler :)

Kuperad terräng är också kanon. Då bygger de muskler måste arbeta med huvudet för att inte snubbla och tränar upp smidighet, styrka, snabbhet....

Jag tycker att det är för tidigt.Man ska vänta tills att hästen är minst 2 år.Finns så himlans mkt mer man kan göra än att just köra elle rida.

Men återigen, man får se till rasen och individen!

Ett fullblod kan inte jämföras med en islandshäst tex!

Vad händer med hästen när den är 2 år?

I o m att du sätter det som gräns för att börja inkörningen?

Jag tycker att det är för tidigt.Man ska vänta tills att hästen är minst 2 år.Finns så himlans mkt mer man kan göra än att just köra elle rida.

Vilka raser syftar du på då? Hur vet du hur mogna våra hästar är vid 12-14 månaders ålder.

Men återigen, man får se till rasen och individen!

Ett fullblod kan inte jämföras med en islandshäst tex!

Nej, och just därför skrev jag att min åsikt endast grundade sig på shetlandsponnys ;) Och när det gäller dem så tycker jag att det vore för tidigt, alltså väljer inte jag som shetlandsägare att köra in mina ponnys vid ett års ålder.

Yttrar mig inte om andras hästar.

Ja jag tillhör ju dom som kör in hästarna tidigt, påbörjar ofta tömkörning av åringen på våren innan betet. Sen blir det bete under minst 3 månader då den bara går och betar och mognar.

Sen på hösten så börjar inkörningen, men aldrig med vagn, utan jag vill lära hästen att DRA riktigt från början.

Att den hittar sitt dragläge, sänker sig och drar riktigt, det gör jag genom att köra med timmerkälkens skakelrede.

Det är inte tungt men hästen lär sig att dra rätt, det skramlar och tar i benen ibland. Nu vänder min 1,5 åring genom att kliva åt sidan alltså vänder på en smal väg. Hon är halvblod och mycket duktig.

Senare när hon hittat sitt dragläge och går fram med glädje, så kopplar jag till en mycket liten framkälke, men går förstås bredvid och kör, kan ev sitta på korta sträckor senare framemot våren.

Först till våren/sommaren, när dom kan dra kälke, på gräs grus och snö, står still vid an och frånspänning, då kör jag med vagnen några gånger, sen blir det ett långt sommarlov på betet igen.

Naturligtvis varvar jag träning med långa viloperioder under hela vintern också, samt att träningspassen naturligtvis inte är för långa.

Sen använder jag också loksele,aldrig finselar och dyl.

Liknande trådar

B
Hästhantering Kakse inte så mycket hästhanterings som avses, men hittade ingen bättre plast. Efter 30 i hästvärlden har jag o en av hästägarna i mitt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 203
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 381
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: Mow
·
V
Fälttävlan Jag har funderat mycket ända sedan gammelns tråd här ang förberedelser för FT. NU var det kanske en "klumpig" tråd som tydligen var som...
2
Svar
26
· Visningar
2 524
Senast: Undret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar