Debatt om överviktiga ryttare

Sv: Debatt om överviktiga ryttare

Blir mest full i skratt över denna diskution..
det handlar om att ha öga för att se hur mycket din häst klarar av att bära.
jag är inte lätt. och du skulle säkert kalla mig fet. med tanke på att du själv väger 68 kg och anser dig vara det.
jag har ett fullblod på 155 cm och kan säga att han verkar inte ha några större besvär med att bära mig.
han går med öronen framåt, ömmar inte ngn stans och ser välmående ut.

då kan jag nog snarare säga att dåligt tillpassad sadel ihop med ryttare som rycker och bråkar med sin häst och inte rider den i form gör mer skada..

Det är lika illa med överviktiga hästar som med överviktiga ryttare.

Fast överviktiga kan ju allti dgöra något åt det :idea:
trångsynta däremot.. är svårare att göra något åt :devil:

Kan någon vara ärlig och säga att det är bättre att ryttaren rider bra och väger 50kg (160cm lång) än någon som är
rider lika bra som väger 100kg (inte en man utan en fet kärring, 160cm lång)?

Kroppskontroll finns inte i fettet. Hur ska sittbenen och skänklarna kunna inverka korrekt när det är späck emellan?

Jag har en häst som du nog skulle tycka var fet/överviktig, och han är kanske på gränsen nu efter sommaren, men faktum är att jag tycker att min häst verkar orka bära sig mycket bättre när han är lite åt det tjocka hållet än åt det smala. När han blir för tunn faller han ur över ryggen och orkar inte bära sig riktigt, därför vill jag hellre ha lite att "ta av" än en häst som inte orkar ridas.

Själv är jag rätt normalviktig och tycker absolut att ryttare bör tänka på vikten men kanske ännu mer som många påpekat att försöka rida i balans och underlätta för hästen!
Jag väger ca 62-63 kg och har suttit upp kortare stunder på min systers barns b-ponnyer, och det har varit fullt möjligt för dem att arbeta i form trots min vikt.

Huvudsaken är nog att hästen bär ryttaren med sina muskler och inte med ryggraden (alltså går i rätt form) men det ska väll gälla alla ryttare:idea:

Ojoj tänk vad mitt varmblod på 155 måste plågas! Jag väger runt 80 kg med sadel.. intressant att hästterapeuten som var ut för någon vecka sedan poängterade hur fin han var i ryggen... det gjorde hon säkert bara för att hon tyckte att jag egentligen var för tung för hästen.... :angel:

Dom flesta jag känner ligger faktiskt runt 45-48, jag utgick bara från dom, i o m att dom är dom enda jag vet... Och dom är absolut normalviktiga. Men har jag fel så är det väl bara att räkna på 30 kg istället, poängen blir ju densamma...

En person som är 1,60 lång och väger 40 kg har ett BMI på 15,6....
Under 19 räknas det som undervikt....

45 kg = BMI på 17,6....

Flickor i 10-12-årsåldern skulle nog räknas som normalviktiga med det BMI:et...

Hurra för dig äntligen någon som insett att sadelns storlek har betydelse ser väldigt ofta folk som sitter på bakvalven.:idea:
Har själv vikt problem och är på väg i form efter två förlossningar.Väger 85 och är 175cm det går långsamt och står just nu still men min häst har aldrig reagerat det minsta i rygg eller någon annan stans.

PÅ vilket sätt skulle späcket störa din balans och känsla för ridningen? Hästarna känner när en fluga landar, tror du inte hästen känner dina hjälper?

PÅ vilket sätt skulle späcket störa din balans och känsla för ridningen? Hästarna känner när en fluga landar, tror du inte hästen känner dina hjälper?

Håller med dig...tydligen så "tror"en del att alla överviktiga är oblananserade,lata,förstör sina hästar osv...

Har ni tänkt på att alal som är överviktiga kanske inte är detelelr har blivit det av ren lat het osv.Det finns faktiskt genetiska och medicinska anledningar också.Det kanske inte är så lätt att gå ner i vikt om man har en sjukdom som gör att man mpste äta tabletter mot den vars bieffekt är tex viktuppgång.
Har en vän som stått ut med detta i åratal så jag vet vad dessa människaor går igenom.Så tänk er för innan ni säger att överviktiga är soffpotatisar,kan göra nåt åt det osv.

Vill poängtera att jag inte tycker att överviktiga är soffpotatisar eller skulle sluta rida!!!
Men jag upplevde själv då jag var gravid och ökade i vikt att jag plötsligt kände mig tung på hästen. Han tycktes reagera och röra sig lite annorlunda än då jag vägde runt 60kg. Så jag red kortare pass och koncentrerade mig på att han skulle bära korrekt hela tiden.

Om man jämför ryttare med varandra så nog kan en flugviktare komma undan med sämre ridning utan att skada hästen så mycket. Om en 100kg´s ryttare rider samma slags pass kanske lika illa och länge som flugviktaren lär nog den hästen ta mer stryk.

Så man bör nog se kritiskt på sig själv och fundera, hur noga bör jag vara med min ridning för att hästen ska orka med mig utan att få problem.
Har sett hästar, oskolade och omusklade med tunga ryttare som till slut varit totalt nertyngda i bogpartiet och med kotinflammationer. Men man vågar inte knysta om att skadorna kanske kommer av bördan på ryggen kombinerat med dålig ridning och långa pass.
Fast... i och för sig förekommer samma skador så mycket på hästar med normalviktiga ryttare som bara rider illa...:angel:

Liknande trådar

N
Hästvård Tänkte dela med mig av våran "skadehistoria" som ni gärna kan få komentera! Sen i vintras har jag upplevt att min häst inte fungerat som...
Svar
10
· Visningar
1 812
Senast: Novalee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix