Debatt om överviktiga ryttare

Sv: Debatt om överviktiga ryttare

Tyvärr minns jag inte det, och jag spar inte gamla Ridsport! Men vilka som forskat och hur stod ordentligt angett.
Kanske ngn annan har det numret kvar?

He he, det är därför bra att välja extra studs i hovarna.;)

Boj skrev:
He he, det är därför bra att välja extra studs i hovarna.;)

bara-undrar vad du menar med det????

Hovis skrattar hjärtligt och kommer att tänka på ett föredrag som hölls under Falunds hopptävlingar för inte så länge sedan. Föredragshållare Chris Johnston med citatet: hästens tre största fienden är underlaget,sadeln och ryttaren.: slut citat.

Inga stora applåder blev det.:angel:

bobo skrev:
Övervikten i sig är väl inte det farligaste. Värre är, att överviktiga människor har inga muskler att tala om och ingen vidare kroppskontroll och har svårt för att sitta rätt på hästen. Det tar mycket på hästen, att ha en stor vikt som sitter snett eller flyttar sig på ryggen och som inte kan följa med i rörelsen. Det blir en stor ansträngning att bara försöka hålla balansen då.

De överviktigas hästar är sällan i toppkondition heller, och det försvårar ytterligare för hästen. Det blir en stor ansträngning för den varje gång den rids. Många ryttare begär att deras hästar ska vara atleter och utföra elitprestationer utan att tänka på att det är omöjligt för hästen om inte ryttaren också är en atlet.
Ryttaren och hästen är ett team, hästen begränsas av ryttarens begränsningar.

Fast nä, vänta nu, överviktiga människor kan vara bådevälmusklade och välkoordinerade. Sumobrottare, tex, som har SJUKT mycket muskler under allt späck och dessutom väldig kontroll över all massa. Även en tjock, otränad person har mer muskler än en smal om de rör sig ung lika mkt. Det krävs bara för att bära upp kroppen.

En riktigt fet person (för sin längd) kanske kan ha lite svårare att följa med i rörelsen (med magen:p ) kan väl stämma, kanske- tur att det går att rida lätt då!
:rofl:
Min mamma har sagt att när hon gick ner i vikt så var den största skillnaden att hon kom åt hästen bättre med musklerna, utan fettlagret på benen. Lite lättare att sitta still också och så orkar man ju längre när samma muskler som är vana att bära mycket mer vikt nu kan koncentrera sig på att jobba hästen.

bobo skrev:
Det må så vara att det är generaliseringar. Du drar fram ytterligheter, är det bättre?
Muskelknuttar på 120 kg rider sällan, de håller på med såna aktiviteter som bygger muskler. Deras muskler är sällan lämpade till att sitta effektivt på en hästrygg, förresten.

Det stora antalet överviktiga som rider är inte muskelbyggare utan förslappade soffpotatisar vars enda aktivitet är att skumpa runt på hästryggen emellanåt. Är man överviktig är dete jobbigt att röra sig och man blir förslappad och tappar musklerna man eventuellt en gång hade.
En eloge till dom som verkligen försöker göra något åt situationen, särskilt om dom gör det för sin hästs skull.

Det är lika illa med överviktiga hästar som med överviktiga ryttare.

Herrejösses...:rofl: :confused: :rofl: :confused: översättning: jag vet inte om jag skall skratta eller gråta.

lizzie skrev:
Vissa personer beter sig som om det skulle vara en SKAM att behöva ha en sadel som är 17,5" eller ännu värre 18".
Problemet kan ju vara att den större sadeln inte få plats på hästens rygg.
Sadeln skall ju passa åt båda håll.
Både uppåt och nedåt så att säga.

*knapplån*
Nu så tycker jag att för många blandar ihop ryttarens övervikt med hästens förmåga att bära vikt.

En ryttare som faktiskt är överviktig mot sin längd kan ju vara tillräckligt lätt för sin häst.
Samtidigt som en ryttare som är lätt för sin längd kan vara för tung för sin häst.

Vad hästen förmår att bära är ju inte avhängigt ryttarens BMI.

Ja precis, är man bara 150cm och överviktig så är ju inte tyngden något problem, då kan man ju rida ponny om man vill...

*KL*

Ganska kul att läsa denna tråden när man själv är i kämpande situation att gå ner massor med kilon. Jag var smal och väldtränad för ett par år sedan. Tränade galopphästar och tänkte aldrig på min vikt. Men under åren utan häst gick jag upp massor i vikt. Nu har jag en unghäst som ska ridas in snart och jag vill inte vara tung för honom.

Jag har många gånger funderat på att sälja honom pg.a min vikt och att det inte är lönt att kämpa. Men nu har jag tänkt om. Jag ska gå ner 20-30 kilo och jag är på väg. Men det är tufft. Väldigt tufft.....ibland vill man ge upp..

Jag vill bara säga att man bör vara medveten om vissa konsekvenser, läser du mitt inlägg förstår du att jag varken säger ja eller nej men man bör vara bra på förstå och se sig själv "utifrån".

Om vi ser på eliten så finns det ngr "kraft-paket" i vissa ex Tyska hoppryttare, långa och stadiga män. det verkar fung så visst de har hittat en "gyllene" väg.. men en nybörjare, mindre erfaren alt en ryttare med dålig koll är inte alltid så lämplig att sätta upp på längre pass, dåligt underlag, hoppandes, blir för lång sadel för ryttaren inte platsar i en för hästen ansedd kanske bättre lämpad..

Jag har låtit min pappa skritta min häst han är lång och ganska stor väger kring 100kg, min häst verkade trivas bra men man bör som sagt tänka efter lite!

Läs mitt inlägg tidigare föstår ni att jag inte skrivit på ngt sätt att det är dåligt eller bra, man bör bara tänka på konsekvenserna av att ha en tung ryttare!
:bump:

Var på en dressyrtävling för några mänader sedan. Fick upp ögonen för en söt liten häst (den hade speciell teckning och var lätt att känna igen) kan kanske varit 155cm och väldigt nätt, fulblodstyp. Den verkade jättetrevlig, lugn och avslappnad och fick även bra poäng. För ett tag sedan var jag ute på dressyrtävling igen och fick syn på samma häst, till min förfäran med en ny ryttare. Hon var säkert minst 1.75 och klart överviktig, det värsta var att hästen var som förbytt. Spänd och springig, kastade med huvudet och bröt ständigt av i galoppen.
Efter klassen, satt hon inte av sin häst utan skrittade runt på den, eller bara satt på när den stod stilla i över en timme tills nästa klass började.

Jag är medveten om att detta låter jättefördomsfullt och att jag inte har några bakgrundsorsaker till varför hästen betedde sig som den gjorde. Men jag kan se samband med hur våra ridskolehästar beter sig när de någon gång har råkat få en för tung person på ryggen.

Likså tycker jag det är vanligt att på ponnytävlingar se alldeles för stora personer sitta på små nätta ponnyer. Jag får alltid ont i hjärtat och undrar tyst för mig själv hur länge dessa stackars små hästar ska hålla.

Jag vill inte verka fördomsfull emot överviktiga personer eller så, och jag har många vänner som är överviktiga. Men vad jag inte kan förstå är hur man som ryttare inte kan inse att man kanske inte passar ihop med sin häst.
Lika lite som att jag som bara är 1.57 och väger mindre än 50 kilo skulle passa ihop med en "bamse" häst tycker jag att "stora" personer passar ihop med små nätta hästar.
Visst handlar det mycket om HUR man rider, men de fysiska förutsättningarna borde också tas hänsyn till när man väljer häst.

Jag tror nog ändå (vill i alla fall gärna tro...) att de flesta överviktiga eller i övrigt tunga ryttare tänker ganska mycket på vilken häst de väljer att rida på. Precis som det kan vara olämpligt för en 45 kilos person att rida den stora starka shirehäst jag rider på eftersom han/hon då skulle ha problem att nå "om" hästen med skänklar och ha för lite kraft i kroppen i övrigt i förhållande till hästens storlek så skulle det vara olämpligt om jag satte mig på ett tanigt litet varmblod... *ser hur hästen liksom lägger magen i marken med mig på*. Med andra ord har i alla fall jag letat reda på en häst som jag efter att ha ridit ett tag är säker på inte har några problem med att bära min vikt. Trots det skulle jag inte vilja rida henne dagligen, ska lära mig köra så att vi kan göra det mellan varven och så tar jag lååånga skogspromenader med henne för att vi skall få omväxling och dessutom blir jag ju smalare då också :idea:

Jag vill också gärna gå ned en massa! 20 -30 kg låter bra... ska vi tävla Linafina??? Jag vill gå ner dels för min egen skull (tänk att känna sig snygg i ett par jeans igen...) och så mycket mycket för hästens skull. Även om hon som sagt inte beter sig annorlunda när jag rider än när hennes ägare rider så känner ju jag att jag är rädd att skada henne... Att ha en morot till - förutom den egna viljan - för att gå ned i vikt är en stor hjälp!

För övrigt vill jag bara tillägga att det faktum att man är tung inte behöver betyda att man är omusklad! Jag har rejält starka lår och i övrigt bra med muskler men jag skulle ändå behöva tappa en massa kilon! Om jag rider i balans? Vet inte riktigt... kunde nog vara bättre dock...

Överviktiga ryttare, får mig att tänka. Jag är överviktig OM jag ska se till allas viktnormer (typ BMI) men skulle jag gå efter fettprocenten i min kropp så ligger den 2% över det som en kvinna i min ålder ska ha. Ska jag gå ner i vikt (sluta motionera) och bli normalviktig så skulle jag se ut som en anorektiker.

Jag är lång, väger mycket men hästar "tycker om" att jag sitter och bökar med dem. Jag drar inte i tyglar, jag sågar inte, jag sitter inte och gräver i sidorna med sporrar och flaxar med underskänklarna. Jag skumpar inte som en gummiboll på deras ryggar men jag är ändå den som rider in unghästar och utbildar vidare gamla rävar. Små som stora HÄSTAR. Unga som gamla. Ser inget hinder med att vara stor, inverkar på annat sätt än andra ryttare. Fungerar alldeles utmärkt.

Hästviktdebatten kan jag inte uttala mig om, det är upp till ägarna och inte mig att kritisera!

Elinabergh skrev:
Om vi ser på eliten så finns det ngr "kraft-paket" i vissa ex Tyska hoppryttare, långa och stadiga män. det verkar fung så visst de har hittat en "gyllene" väg.. men en nybörjare, mindre erfaren alt en ryttare med dålig koll är inte alltid så lämplig att sätta upp på längre pass, dåligt underlag, hoppandes, blir för lång sadel för ryttaren inte platsar i en för hästen ansedd kanske bättre lämpad..

Appros på detta så var det ju därför Rolf-Göran Bengtsson fick rida Pia-Lotta en gång i tiden då Topsen själv insåg att det skulle bli för tungt. Rolf-Göran väger ju bara 65 kilo :eek: Sedan dess har ju Pia-Lotta mest gått med kvinnliga ryttare.

Appros på detta så var det ju därför Rolf-Göran Bengtsson fick rida Pia-Lotta en gång i tiden då Topsen själv insåg att det skulle bli för tungt. Rolf-Göran väger ju bara 65 kilo :eek: Sedan dess har ju Pia-Lotta mest gått med kvinnliga ryttare.

*hihi* sen är ju Rolf-Göran två äpplen hög :rofl:

Jag har följt debatten som till och från blossar upp om överviktiga ryttare. Det är ju väldigt tabu att diskutera och frågan verkar mycket infekterad.

Det jag funderar på är om en ryttare som väger 100kg istället för 75kg och rider sin häst en timme om dan gör så OTROLIGT mycket mer skada än en häst som väger tex 50kg för mycket och går runt med det 24h/dygn...

50kg på en stor häst är ju inte särskillt mycket och det är ju tyvärr väldigt vanligt med mulliga hästar, kanske tom vanligare än med mulliga ryttare.

SaraXX

Jag tycker att man skall ha lite självkretik både avseende sin egen vikt och hästens fetma. Feta hästar är inte ovanligt att träffa på men ofta beror deras fetma på den som föder dom. En person som väger 75 kg skulle i alla fall jag kalla för överivtig och kanske prova med att själv få denna vikt över sig själv. Hästen kan tyvärr inte själv bestämma hur fet ryttare den skall bära utan det är bara den som anser sig vara bärande för den enskilda individens extriör som anser sig tillräckligt smäcker som kan avgöra det.

Har man bara självkretiken och vetskapen om att man bör först ta tag i sina egna problem så tror jag inte det blir några problem för hästen heller.

Jag vet ridskolor som har vågar där eleven får ställa sig på så man kan se om ryttaren är "viktbärande" för den hästen man vill rida lektion på. Jag finner det som jättebra för hästarnas vikt.

Själv är jag 179cm lång och väger 68 kg och anser mig så fet att jag aldrig skulle komma på tanken att rida mitt fullblod som är 164cm hög och väger 470 kg. Den biten länmar jag över till dom som har "måtten"

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att man skall ha lite självkretik både avseende sin egen vikt och hästens fetma. Feta hästar är inte ovanligt att träffa på men ofta beror deras fetma på den som föder dom. En person som väger 75 kg skulle i alla fall jag kalla för överivtig och kanske prova med att själv få denna vikt över sig själv. Hästen kan tyvärr inte själv bestämma hur fet ryttare den skall bära utan det är bara den som anser sig vara bärande för den enskilda individens extriör som anser sig tillräckligt smäcker som kan avgöra det.

Har man bara självkretiken och vetskapen om att man bör först ta tag i sina egna problem så tror jag inte det blir några problem för hästen heller.

Jag vet ridskolor som har vågar där eleven får ställa sig på så man kan se om ryttaren är "viktbärande" för den hästen man vill rida lektion på. Jag finner det som jättebra för hästarnas vikt.

Själv är jag 179cm lång och väger 68 kg och anser mig så fet att jag aldrig skulle komma på tanken att rida mitt fullblod som är 164cm hög och väger 470 kg. Den biten länmar jag över till dom som har "måtten"

Finns arbetsryttare inom galoppen som väger mer än du. De rider hästar under 160 också. Jag tror inte det är så farligt.

Inga muskler?

Jag släpar runt på ett antal onödiga kilon men jag lider varken brist på muskler eller kondis!

Kroppskontrollen är nog inte sämre än för normalspetan...

Liknande trådar

N
Hästvård Tänkte dela med mig av våran "skadehistoria" som ni gärna kan få komentera! Sen i vintras har jag upplevt att min häst inte fungerat som...
Svar
10
· Visningar
1 812
Senast: Novalee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka