Debatt om överviktiga ryttare

Sv: Debatt om överviktiga ryttare

Allt beror på hur tung ryttaren är, kroppskontroll, skicklighet som ryttare, hästens "tålighet", längden ryggen, hästens ålder, hästens muskelatur, nivå på träningen och underlaget träningen hålls på.

Jag anser att ett "vanligt halvblod" med vanlig grundkondition kan ha en ryttare dagligen kring 90kg och hoppträna lagomt.

Sedan ser man rätt snabbt om hästen klarar "vikten" på ryggen (speciellt om du ser den regelbundet med olika ryttare)

Hoppryttare bör vara mindre pga den extrema belastningen det blir på HÖGRE höjder.

Dressyr ryttare kan vara ngt tyngre- ju tyngre du är desto bättre bör du rida, för att hästen verkligen ska arbeta rätt och bära upp din vikt. annars slits det hårt på framben, ligament och rygg.

Men visst det slits i viss mån om en lätt ryttare rider en häst helt "fel" men det blir mindre antal Kg på de utsatta områderna.

Över 100kg gränsen på vågen?
Du bör verkligen tänka på vad du utsätter hästen för, men om du rider hästen väl och det verkar inte uppkomma skador eller div onda ting då har ni hittat den gyllene vägen, grattis!

ren matematik: hur mkt väger din häst?
Hur mkt väger du?
Hur stor procent av hästens vikt väger du?
Skulle du vilja ha en sådan stor procentssats
tränandes på din rygg dagligen?

kopparberg skrev:
Fö så är jag en sådan som ingen hittills gissat rätt vikt på. Det "fetaste" ngn kallat mig är "normaltjock", oftast så kallas jag "smal". Som värst så har en annan hästmänniska trott jag väger 15 kg mindre än jag gör, men det vanligaste är att folk missar på runt 10 kg på min vikt, dvs de tror 10 kg för lite.
Så den krassa sanningen är ju att jag förmodligen skulle kunna "slinka förbi kollen" på ridskolors maxvikter! För viktmässigt (vad folk tror) så kan ju jag enligt många ridskolors viktkrav rida
D-ponny eller "mkt liten stor häst". Men nu är det så att jag är 175 cm lång, så det skulle ju inte funka pga det.

jag är också en sån som ingen har gissat rätt på.. När jag vägde som mest trodde folk omkring mig att jag kanske kunde väga 25 kilo mindre än min egentliga vikt, vilket fick mig chockad..
Men, jag vet om vad jag väger, men jag känner mig inte stor, har inga problem med att röra mig. Jag har bra kondition, och promenerar en del, MEN jag går inte ner i vikt. Jag har lagt om kosten till stor del, men inget verkar funka..:confused:
Jag rider min häst 4-5 dagar i veckan, tömkör eller arbetar för hand de 1-2 andra dagarna.
observera att när han kom till mig var han hyfsat omusklad, men med envetet och långsamt arbete har byggt upp honom. Han hade en knäledsinflammtion i ett bakben förra hösten, men har INTE varit halt på ngt framben, trots att han gått med "tung" ryttare i 2 år.

Jag undrar också vad ni menar med överviktig, hur mkt väger man då?

bobo skrev:
Att hästar är överviktiga beror på att fettet döljer avsaknaden av muskler. En mager omusklad häst ser eländig ut, en fet omusklad häst ser välmående ut. Även om den inte är det :angel:

Och då har man kommit fram till att just en sådan häst, mager är den som mår bäst hur konstigt det än kan låta.

Är man insatt i turridningsverksamhet, så vet man att det du skriver inte alls stämmer.
Många har kanske aldrig ens ridit... Och det här med att islandshästen kan ta så mycket vikt stämmer nog endast när det gäller ryttare som redan kan rida och som rider hästen i balans!(min egen åsikt)
Men mycket beror också på verksamhetens hantering av sina hästar, det handlar om planering och framförhållning. Då får man hållbara turridningshästar i många år framöver, om man tar han om och planerar på rätt sätt.

Carran82 skrev:
Jag undrar också vad ni menar med överviktig, hur mkt väger man då?

Termen övervikt betyder ju, rent teoretiskt, att du väger mer än din beräknade "normalvikt", så i trådens sammanhang skulle jag välja att definiera det som "vikt som överstiger det som för hästen anses vara hälsosamt att bära"...

Jag vet att den tolkningen inte är vad som menas nu, dom menar tjocka människor.. Detta förstår jag inte riktigt, då en människa som är 160 cm lång, och har 40 kg övervikt, ändå landar runt 80-85 kg.. Jämför det med mig, som väger 82kg och inte är överviktig, eftersom jag är 187 cm lång... Visst, jag kanske skulle kunna späka bort 5 kg till, men jag anser inte det nödvändigt, då jag kan rida samma hästar nu, som om jag vägde fem kg mindre...

Så rent viktmässigt, vad gäller ridning, torde jag anses överviktig, även om verkligheten inte stämmer överrens... Så jag faller i det här fallet mellan stolarna...

Sen att man sätter viktgränser på hästar på ridskolor kanske jag kan förstå, så man slipper prova 42 olika kombinationer för hästarna, men jag kan lova att det på varje ridskola finns minst 2 hästar som kan ridas av lilla Berta, 100 kg tung...

Jag har alltid fått rida c-ponny (cob-modellen då) och uppåt när jag red på ridskola, var aldrig något snack om vikt, men då visste ju ridläraren hur jag red också... Skulle bara rida en sjuklektion åt min kompis för 2 månader sen, och i och med att jag var "ny", fick jag ju inte välja utan ridläraren delade ut. Då hamnade jag på ett väldigt trevligt sto, som för övrigt var 159 cm högt... I engelsksadel kände jag mig som eifeltornet på en minigris, men det gick lika bra för det... :p

Mustang skrev:
Detta förstår jag inte riktigt, då en människa som är 160 cm lång, och har 40 kg övervikt, ändå landar runt 80-85 kg..
Menar du att normalvikt för en person på 160 cm är 40-45 kg? :crazy:

AssoSarastro skrev:
Menar du att normalvikt för en person på 160 cm är 40-45 kg? :crazy:

Dom flesta jag känner ligger faktiskt runt 45-48, jag utgick bara från dom, i o m att dom är dom enda jag vet... Och dom är absolut normalviktiga. Men har jag fel så är det väl bara att räkna på 30 kg istället, poängen blir ju densamma...

***knapplån***

Intressant läsning!

Jag är själv överviktig, ganska mycket dessutom, och jag rider. Jag har ridit sedan 1964, med ett uppehåll på 5-6 år under 70-talet, och jag har inte alltid varit överviktigt. Det var först för bortåt tio år sedan som jag drabbades av en sjukdom och gick upp mycket i vikt under en kort tid. Trots att jag äter sunt och rör mej mycket lyckas jag inte gå ner i vikt igen, men jag vill ändå påstå att jag har en bra kondition och bra värden på det mesta.
Min häst är en grov kallblodstravare som jag ägt i fem år, och jag har sakta men säkert byggt upp hennes muskler enligt de akademiska principerna. Jag rider 5-6 dagar/vecka, 2-3 gånger på ridbana och de andra gångerna ute i skog och mark. När jag rider på ridbana blir passet oftast inte mer än en halvtimma, medan uteritterna i skritt, trav och galopp med klättring kan bli upp till två timmar långa.
INGEN har någonsin sagt till mej att jag är för tung för min häst, och jag får tvärtom mycket beröm för min ridning. Jag red nyligen för Bent Branderup, och han var stormförtjust i hästen. Vi var också med på en uppvisning med 400 i publiken för några veckor sedan, och vi har bara fått beröm efter det.
Det handlar inte om ryttarens vikt. En 50-kilos ovan och okänslig ryttare på min häst hade gjort större skada än jag med alla mina överviktskilon skulle kunna göra. Det handlar om balans, kroppskontroll och känsla - och detta försvinner inte bara för att man lagt på sig en del kilon.

Immer

Håller med där om sadlarna!
Men jag har ofta sett tvärt om också, ryttare som rider i alldeles för små sadlar. Kanske är det likadant där? Det känns skamligt att rida i en 16" sadel om man är vuxen?

Elinabergh skrev:
Över 100kg gränsen på vågen?
Du bör verkligen tänka på vad du utsätter hästen för, men om du rider hästen väl och det verkar inte uppkomma skador eller div onda ting då har ni hittat den gyllene vägen, grattis!

Vet du hur många av killarna som rider som du anser att dom är för tunga för att rida, dom lite längre killarna är det inte ovanligt att dom når upp till 100 kg utan att för den sakens skulle vara överviktiga överhuvudtaget.

T.ex rids vår gamle valack med jämna mellanrum av en killkompis på nästan 100 kg, du menar att han inte skulle rida ett hbl av den gamla grova typen på närmre 1.70 för han är för tung?

Mvh
Camilla

Minns när jag pga kärleksbekymmer för några år sedan gick ner till det antal kg många vikttabeller anser "lämplig".
Mina vänner var förtvivlade, de ansåg mig utmärglad och anorektisk!

Man ska ju också komma ihåg att det finns mer än fett som väger, muskler väger också. Vidare så är det ju så att olika människor lagrar fettet på olika ställen på kroppen. Vilket ju också spelar roll för hur mkt hästen bär upp, för sitter mkt på tex låren, då är det ju inte ngt som skumpar i obalans för hästen.

Så även jag ser fram emot att få lära mig vilka som anses för överviktiga för ridning!

*knapplån*

Tycker denna fråga är intressant. Har själv alltid varit "normalviktig", men är ganska så kort. Under hela min ridskoleperiod vart jag ständigt betrodd med att rida till alla småponnisar. Vilket för mig med mina 163 cm är allt från små b-ponnyer och uppåt. Har aldrig stött på problem, dvs att jag skulle vara för tung, även om b-ponnyer känns i minsta laget, ffa längdmässigt. Jag tror att en ryttare i god balans gör betydligt mindre skada, oavsett om man väger några kilo för mkt. Å vad är några kilo för mkt?

I ett ridhus jag brukar rida i, finns det en tabell uppsatt, med rekommenderade vikter till olika kiloklasser på hästar samt hästens mankhöjd, enl svenska ridsportförbundet. Läste denna tabell med intresse, och insåg att herregud jag är för tung för min häst enl. denna tabell. :eek:

Våra proportioner är att hästen är 155 cm i mankhöjd, väger mellan 350-400 kg. Själv är jag 163 cm lång och väger 60kg. Om jag är för tung för min häst, hur många runt omkring mig finns det inte då, som är för tunga för sina hästar?

Nu berörde inte detta mig särskilt djupt, eftersom jag har ögon att se med. Dessa ögon säger mig att min häst inte har några som helst problem med att bära mig. Å jag har heller aldrig hört någon annan invända mot det!

Så använd blicken är mitt råd.
Såg en tjej som red i ett ridhus. Tjejen i fråga var ganska kort och kraftig. Vägde runt 100kg. Red en korsning som var ~155-160 cm i mankhöjd och även den väldigt överviktig. Det gjorde ont i mig att se denna kvinna fullständigt studsa upp och ner i sadeln i galopp och trav. Hästen sprang med uppdraget huvud och såg plågad ut. Där ser man med blicken att ryttaren är för tung för sin häst.

En blick säger mer än 1000 tabeller!

I Ridsport var det för ett tag sedan en tabell om ryttares vikter som ngn gjort seriös forskning på. Alltså inget som ngn "trodde sig veta", utan där var rejäla undersökningar vad som hände med hästen när den hade ryttare med lite vikt på sin rygg.

Så efter den forskningen så publicerades en lista på maxvikter. Minns den inte ordagrant, men jag med mina 75 kg kunde regelbundet rida en häst som vägde 450 kg regelbundet utan att hästen tog skada.
450 kg är väl en modell grövre D-ponny? Vilket ju säger en del om hur mkt hästar faktiskt kan bära!

Allmän fråga!

Hur kan ni se vad folk väger? Jag inser att jag inte har en susning om hur längd och rondör hänger samman med vikt. Alltså, är någon lika lång som jag är det lätt men om om det är 10 cm mindre? Hur vet man liksom?

bara-undrar om det inte är helt ok oavsett kroppsvikt så länge man själv skulle finna nöje i att ha sig själv på ryggen. Trivs man själv med det så trivs säkert hästen oxå med det. En annan sak är väl även hästens kroppsvikt, min erfarenhetär att ofta överviktiga människor även har överviktiga hästar och då blir det dubbel vikt!

Jag tycker inte man skall klanka ner på överviktiga personer utan låta dom själva analysera om dom är överviktiga den individ dom rider. För hästens välbefinnande så avser ju jag som djurvän att det är ryttarens skyldighet att inte åsamka hästen övervikt.

Hovis säger att det värsta som finns är att se överviktiga "medelålders damer" ridande på små hästar med förklaringen om att ha eget rent samvete är att påstå att dom är ju sååå viktbärande.

En viktfördelning på 1 till 10 är väl skäligt för hästens välbefinnande eller???

1 till 10? Så om jag väger 70 kg och så plussar vi utrustning så ska jag rida en häst som väger 800 kg?

Och åt andra hållet, om jag rider ett smäckert fullblod på 500 kg så kan jag väga max 40 kg? Inte många friska vuxna med den vikten.

Däremot är ett vanligt viktförhållande 1 till 6.

Dom flesta jag känner ligger faktiskt runt 45-48, jag utgick bara från dom, i o m att dom är dom enda jag vet... Och dom är absolut normalviktiga. Men har jag fel så är det väl bara att räkna på 30 kg istället, poängen blir ju densamma...

En person som är 160 lång och väger 45-48 kg har ett BMI på 18, vilket är undervikt...:crazy:

Själv är jag 151 cm lång och väger 61 kg:o , har alltså ett BMI på 26 (=lindrig övervikt), MEN folk gissar ofta fel på 10 kg neråt, och jag känner mig inte heller speciellt tjock.

Mina hästar är halvblod på ca 580 kg och kallblod på 600+. Halvblodet rids även av min medryttare som är ca 15 kg tyngre än mig, samt av min sambo som väger just under 80 kg, utan problem.

Luna10 skrev:
En person som är 160 lång och väger 45-48 kg har ett BMI på 18, vilket är undervikt...:crazy:

Själv är jag 151 cm lång och väger 61 kg:o , har alltså ett BMI på 26 (=lindrig övervikt), MEN folk gissar ofta fel på 10 kg neråt, och jag känner mig inte heller speciellt tjock.

Mina hästar är halvblod på ca 580 kg och kallblod på 600+. Halvblodet rids även av min medryttare som är ca 15 kg tyngre än mig, samt av min sambo som väger just under 80 kg, utan problem.

Både ja och nej... Ska man gå efter BMI så ligger kvinnor mellan 18,6-24 (normalvikt).. Men det är fortfarande tabeller vi pratar om, alltså riktvärden. Man måste ju alltid se till individen.. Ta mig som ett lysande exempel, jag har ett BMI på 24, alltså inte speciellt långt från övervikt, men det stämmer inte med verkligheten då jag är muskulös..

I övrigt verkar du i alla fall hålla med mig i mitt resonemang runt ryttare, hästar och vikt...

Många intressanta inlägg...men det jag funderade på när jag startade tråden var ju om det inte läggs lite för lite vikt (haha) vid överviktiga hästar! Ledinflammationer är ju trots allt en av de vanligaste åkommorna hos våra hästar idag. Om man går ut i stallet där min häst står och försöker att "med ett lätt tryck stryka med handen över revbenen" så lovar jag att man känner bara något på mindre än hälften av hästarna, och det finns över 20st att testa på.

Man får uppfattningen att det är vanligt att man har svårt att skilja på begreppen hull, musklad och buk....

SaraXX

Liknande trådar

N
Hästvård Tänkte dela med mig av våran "skadehistoria" som ni gärna kan få komentera! Sen i vintras har jag upplevt att min häst inte fungerat som...
Svar
10
· Visningar
1 812
Senast: Novalee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix