Debatt om överviktiga ryttare

SaraXX

Trådstartare
Jag har följt debatten som till och från blossar upp om överviktiga ryttare. Det är ju väldigt tabu att diskutera och frågan verkar mycket infekterad.

Det jag funderar på är om en ryttare som väger 100kg istället för 75kg och rider sin häst en timme om dan gör så OTROLIGT mycket mer skada än en häst som väger tex 50kg för mycket och går runt med det 24h/dygn...

50kg på en stor häst är ju inte särskillt mycket och det är ju tyvärr väldigt vanligt med mulliga hästar, kanske tom vanligare än med mulliga ryttare.

SaraXX

Sv: Debatt om överviktiga ryttare

Hej!

Jag tror att det beror mer på om ryttaren rider i balans och med takt. En musklad häst orkar rätt mycket viktmässigt - men med en ryttare med takt och balans. Tror jag i alla fall! :D

Mvh / Fia

Sofia72 skrev:
Hej!

Jag tror att det beror mer på om ryttaren rider i balans och med takt. En musklad häst orkar rätt mycket viktmässigt - men med en ryttare med takt och balans. Tror jag i alla fall! :D

Mvh / Fia
Tror som du! Men också att hästen KAN bära rätt! På en unghäst kanske det är bättre med lättare ryttere? Vet inte....

Fast å andra sidan sitter ju musklerna utspridda när hästen är överviktig, men bär hela vikten av ryttaren på ryggen. Typ skillnaden mellan att väga 10kg mer eller att göra ett friskispass med tio kg bly i en ryggsäck?:rofl:

Övervikten i sig är väl inte det farligaste. Värre är, att överviktiga människor har inga muskler att tala om och ingen vidare kroppskontroll och har svårt för att sitta rätt på hästen. Det tar mycket på hästen, att ha en stor vikt som sitter snett eller flyttar sig på ryggen och som inte kan följa med i rörelsen. Det blir en stor ansträngning att bara försöka hålla balansen då.

De överviktigas hästar är sällan i toppkondition heller, och det försvårar ytterligare för hästen. Det blir en stor ansträngning för den varje gång den rids. Många ryttare begär att deras hästar ska vara atleter och utföra elitprestationer utan att tänka på att det är omöjligt för hästen om inte ryttaren också är en atlet.
Ryttaren och hästen är ett team, hästen begränsas av ryttarens begränsningar.

Jo, självklart är det skillnad om vikten sitter jämt runt hela kroppen eller om den studsar som en klump på ryggen:bump: ... men min fundering var varför det är helt accepterat att ha en överviktig häst, nästan mer accepterat än att ha en LITE för smal, medan överviktiga ryttare är provocerande för endel. Jag håller helt med om att en hyfsat vältränad ryttare med kroppskontroll är det bästa för att optimalt kunna hjälpa hästen till maxprestation.

Men jag förstår inte varför så många hästar, även som tävlas hyfsat högt, ska se ut som gödsvin!:p Det är ju jätteonödigt slitage...

Håller helt med SaraXX om överviktiga ryttare OCH hästar. Blir helt häpen över de oerhörda mängder foder en del säger sig sätta i sina hästar. Går de inte upp för mycket i vikt av all den maten så måste det vara hål rakt igenom.

Att hästar är överviktiga beror på att fettet döljer avsaknaden av muskler. En mager omusklad häst ser eländig ut, en fet omusklad häst ser välmående ut. Även om den inte är det :angel:

SaraXX skrev:
Jag har följt debatten som till och från blossar upp om överviktiga ryttare. Det är ju väldigt tabu att diskutera och frågan verkar mycket infekterad.

Det jag funderar på är om en ryttare som väger 100kg istället för 75kg och rider sin häst en timme om dan gör så OTROLIGT mycket mer skada än en häst som väger tex 50kg för mycket och går runt med det 24h/dygn...

50kg på en stor häst är ju inte särskillt mycket och det är ju tyvärr väldigt vanligt med mulliga hästar, kanske tom vanligare än med mulliga ryttare.

SaraXX

Det där anser jag inte vara jämförbart, även om det givetvis inte är bra med kraftigt överviktiga hästar. Hästens egen övervikt fördelas över hela kroppen och inte bara på en punkt på ryggen.

Jag anser själv snarare motsatsen, alltför många undernärda hästar. Ägare som tror att en uppdragen buk är ett tecken på en häst i god kondition. En uppdragen buk (oftast kombinerat med en tunn överlinje och ryggbesvär) får knappast en häst som motionrids en timme om dagen, utan snarare en häst i hårdträning inom galopp, trav eller distans.

Så fram för mer välgödda hästar, med ordentliga filéer på ryggen, som glänser och som har ett gott förråd av energi till långa motionsturer i skogen och på ridbanan.

Vad det gäller ryttarvikt, så får man nog tänka på sin vikt, så att den är anpassad till den häst man har. Man kan inte blunda för det.

Sedan är det ju även en fråga om den egna hälsan. Att äta allsidigt och rätt. Det gäller ju både den underviktiga och den överviktiga människan, inga ytterligheter vill man ju ha här heller, precis som man inte vill ha det hos hästar. Inte om man vill leva ett långt och hälsosamt liv.

Så lika mycket som för sin egen skull som för hästens rygg, så bör man föra en god livsstil vad det gäller mat. Inte blunda och ta en chipspåse till för att man inbillar sig att det inte gör något för hästen ändå.

Hälsning Maja

bobo skrev:
Övervikten i sig är väl inte det farligaste. Värre är, att överviktiga människor har inga muskler att tala om och ingen vidare kroppskontroll och har svårt för att sitta rätt på hästen. Det tar mycket på hästen, att ha en stor vikt som sitter snett eller flyttar sig på ryggen och som inte kan följa med i rörelsen. Det blir en stor ansträngning att bara försöka hålla balansen då.

De överviktigas hästar är sällan i toppkondition heller, och det försvårar ytterligare för hästen. Det blir en stor ansträngning för den varje gång den rids. Många ryttare begär att deras hästar ska vara atleter och utföra elitprestationer utan att tänka på att det är omöjligt för hästen om inte ryttaren också är en atlet.
Ryttaren och hästen är ett team, hästen begränsas av ryttarens begränsningar.
Vilka generaliseringar!
En ryttare som gått upp i vikt tappar väl inte kroppskontrollen bara för det? En kroppsbyggare som väger 120 kg har massor med muskler och kroppskontroll, kan han inte hålla balansen?
Hästens kondition har väl inget med ryttarens vikt att göra heller.

Korven skrev:
Vilka generaliseringar!
En ryttare som gått upp i vikt tappar väl inte kroppskontrollen bara för det? En kroppsbyggare som väger 120 kg har massor med muskler och kroppskontroll, kan han inte hålla balansen?
Hästens kondition har väl inget med ryttarens vikt att göra heller.

:bow:
Fler än jag som tyckte det lät skumt m a o. Varför skulle en överviktigs häst onte kunna vara i god kondition t ex? Om det skulle vara bara för att ryttaren inte har bra kondition, så finns det faktiskt väldigt många överviktiga som har mycket bättre kondis än de som är trådsmala av naturen. Gäller naturligtvis inte alla men vissa som inte har problem med sin vikt anser det "onödigt" att träna, medans många överviktiga kämpar för vikten och hälsans skull.
Det finns många som är relativt vältränade både normalviktiga och överviktiga, alla går inte ner i vikt, och det finns självklart soffpotatisar av alla sorter också, det går inte att generalisera.

Det må så vara att det är generaliseringar. Du drar fram ytterligheter, är det bättre?
Muskelknuttar på 120 kg rider sällan, de håller på med såna aktiviteter som bygger muskler. Deras muskler är sällan lämpade till att sitta effektivt på en hästrygg, förresten.

Det stora antalet överviktiga som rider är inte muskelbyggare utan förslappade soffpotatisar vars enda aktivitet är att skumpa runt på hästryggen emellanåt. Är man överviktig är dete jobbigt att röra sig och man blir förslappad och tappar musklerna man eventuellt en gång hade.
En eloge till dom som verkligen försöker göra något åt situationen, särskilt om dom gör det för sin hästs skull.

Det är lika illa med överviktiga hästar som med överviktiga ryttare.

bobo skrev:
Det stora antalet överviktiga som rider är inte muskelbyggare utan förslappade soffpotatisar vars enda aktivitet är att skumpa runt på hästryggen emellanåt. Är man överviktig är dete jobbigt att röra sig och man blir förslappad och tappar musklerna man eventuellt en gång hade.
QUOTE]

Men vad är det där då? Det "stora antalet" överviktiga ryttare är inte förslappade soffpotatisar, för då hade de inte orkat rida alls.
Jag är överviktig, men jag tycker inte att det är ett dugg jobbigare att röra på mig än smala personer med samma kondition. Man har mer att bära på, och får alltså kompensera detta genom att träna upp styrkan.
Det är inte genrellt så att man blir förslappad av att vara/bli överviktig, däremot kan man bli överviktig av att vara förslappad, men även av andra orsaker.

Det som jag tänker på när man pratar om hästar och vikt är alla dessa islandshästar som går på turridning. Många gånger är de som rider dessa inte kanske världens bästa ryttare det kan ju till exempel röra sig om ett jobbargäng. Då blir det ju många "fullvuxna" karlar och kvinnor som skumpar om kring på dessa...
Många har kanske aldrig ens ridit... Och det här med att islandshästen kan ta så mycket vikt stämmer nog endast när det gäller ryttare som redan kan rida och som rider hästen i balans!(min egen åsikt) På min ridskola har vi maxvikter på hästarna och ponnierna. Det kanske är taskigt mot de barn som är överviktiga men jag tycker det handlar om att sätta hästens välbefinnande i första hand.

Men man måste ju även se på vad för häst det är, ett smäckert halvblod eller fullblod runt 165cm är Inte särskilt viktbärande, och jag tycker det ser fruktansvärt oproportionerligt ut och hästens rygg kan omöjligt må bra av det. Är man överviktig och vill rida så får man antigen banta först eller så skaffar man sig ett rejält kallblod som kan bära upp ens vikt utan problem, inte en spinkig liten sporthäst...

Detta är INTE skrivet rakt till någon utan bara almännt vad jag känner om stora ryttare.

Med risk för att låta lite elak, men jag blir arg av att se stora hästägare! Jag har inget emot storleken i sig; det är inte så att jag inte har någon förståelse för tjocka människor. Men jag blir ledsen över att se stora människor generellt sett. Det är inte hälsosamt att vara överviktig! Det är jobbigt att se folk göra sig själva så illa. Den längd man förkortar livet med, och den apati eller oförmåga/oönskan som måste finnas till att ta itu med problemet är deprimerande. Ta hand om dig! Du är bättre än så!

Och gällande ryttare blir jag ännu mera upprörd över stora ryttare. Vad är det för attityd att säga att "jag är stor, du lilla hästen får minsann stå ut med det"?! Vikten KAN man göra något åt mig veterligen. OM du jobbar på att gå ner i vikt, då skulle jag inte bry mig om att du rider MEDANS du går ner i vikt. Då har du i alla fall visat att du tänker på din häst och dig själv. Huvudsaken, enligt mig när man har djur, är att du anstränger dig för att bli en bättre ägare för din häst. Nog baske mig gör det skillnad för hästen om en ryttare med exakt samma kunskap om hästen och dess rörelsemönster väger 70 istället för 90 kilo? Lyft 20 kilo själv ska du få se skillnaden. Det är som folk som tvingar sina hundar att vara ensamma hemma om dagarna - allt för sin egen lättja/snålhet (DE vill ha hund, men självklart bara en för annars blir det ju dyrt och kräver lite mera uppmärksamhet,) eller än mera skräckscenario, de som bara går ut med hunden 1-2 ggr. per dag med försvaret "de lär sig att hålla sig." Djuren har inte fått välja vart de ska komma - de är totalt hjälplösa och i ditt våld. Det är enligt mig din skyldighet som ägare att göra vad DU kan för att hjälpa ditt djur. Så om du inte vill gå ner i vikt för din egen skull, kanske du kan göra det för dina barn eller din hästs skull. Skulle det bli lättare för din häst om du gick ner i vikt? Skulle du få flera år med dina barn om du gick ner i vikt?

Sedan är hästar inte byggda för att bära NÅGOT på ryggen egentligen - så ju lättare ryttare, desto bättre. Självklart är det, på en häst som tål vikten, bättre med en 60 kilos ryttare som är balanserad än en 50 kilos obalanserad ryttare. Men jag tror ärligt talat inte detta gäller när vi börjar tala STORA viktskillnader. Hur ser man på hästen om den orkar bära vikten? När folk säger saker som "viktbärande" brukar jag mest fnysa, för VAD avgör om en häst är viktbärande? Jag har sett tunna hästar bära upp tunga ryttare bra; medans jag sett kraftiga hästar med 101 problem som gör att dem inte bör bära tunga ryttare (såsom övervikt, dåliga hovar, fång, dålig rygg och överdriven nötning på frampariet.) Mera vikt ger mera belastning, vilket innebär, både för dig och din häst (ÄVEN om din häst är i god form) att ni nöter på er båda.

Och att hästar ska vara tunna så att de har uppdragen buk - här tycker jag vi drar lite paralell med vår tids reklam-modeller. En modell är inte hälsosamt smal, en modell är ofta MAGER. Lagom är bäst, både på häst och ryttare. Inte ett uns underhudsfett är inte hälsosamt.

SaraXX skrev:

SaraXX

Det blir juh ett otroligt punkttryck av en ryttare.

Jag tycker det inte att många hästar är feta (tyvärr) är en vettig ursäkt till att rida när ryttaren är överviktig.

Unghästar (framför allt inte remonter) ska inte ridas av feta ryttare eftersom de inte är musklade ännu och att de inte bär sig.

Som så många andra redan sagt, så instämmer jag i att det beror helt på hur följsam ryttaren är.
En ryttare på 70 kg som sitter i fullkomlig obalans och oavbrutet skumpar så det låter, det sliter mer på hästen än en på 100 kg som är en följsam och duktig ryttare.

Fö så är jag en sådan som ingen hittills gissat rätt vikt på. Det "fetaste" ngn kallat mig är "normaltjock", oftast så kallas jag "smal". Som värst så har en annan hästmänniska trott jag väger 15 kg mindre än jag gör, men det vanligaste är att folk missar på runt 10 kg på min vikt, dvs de tror 10 kg för lite.
Så den krassa sanningen är ju att jag förmodligen skulle kunna "slinka förbi kollen" på ridskolors maxvikter! För viktmässigt (vad folk tror) så kan ju jag enligt många ridskolors viktkrav rida
D-ponny eller "mkt liten stor häst". Men nu är det så att jag är 175 cm lång, så det skulle ju inte funka pga det.

Helt från ämnet, men gud vilken gullig katt på bilden! :love:

Centaur skrev:
Men man måste ju även se på vad för häst det är, ett smäckert halvblod eller fullblod runt 165cm är Inte särskilt viktbärande, och jag tycker det ser fruktansvärt oproportionerligt ut och hästens rygg kan omöjligt må bra av det. Är man överviktig och vill rida så får man antigen banta först eller så skaffar man sig ett rejält kallblod som kan bära upp ens vikt utan problem, inte en spinkig liten sporthäst...

Det behöver faktiskt inte vara just ett rejält kallblod. Det funkar faktiskt alldeles utmärkt med ett rejält halvblod... :angel: För några år sedan vägde jag 110 kg, då fick jag rida ett smäckert fullblod på ridskolan jag gick på, hästen var 160 cm i mankhöjd. Ridskoleläraren missbedömning min vikt utifrån hur jag såg ut, men hästen visade inga teckan på att jag skulle vara för tung.

Man måste ju se till hur mycket hästen väger, alltså inte en överviktig häst, utan det ska vara normalhull. Mitt halvblod väger cirka 630 kg och hon klarar utan problem att bära runt på mig 95 kg tung. Tänker på vad jag äter och rör på mig mycket, men att gå ner i vikt är inte så himla lätt. Just nu har jag "fastnat". Men målet är att vågen ska gå neråt.

Naturligtvis tänker jag på min pållas rygg. Sitter inte ner i traven lång stunder. Jobbar henne mycket i tömkörning för att hon ska få jobba med ryggen utan tyngd på den.

Men det är en annan sak som många inte tänker på... Och det är detta med SADELN... Hur många är det inte som rider runt i en för liten sadeln... Många överviktiga gör det, men jag har även sett många "normalviktiga" personer med rätt stor rumpa som klämmer ner sig i 17" sadel när de egentligen ska ha en större sadel. Gäller framför allt djupa dressyrsadlar. Detta gör ju att man inte alls kan inverkar rätt i sadeln och det skadar ju också hästen. Du ska ju sitta MITT i sadeln, men är sadeln för liten så kommer du inte ner i sadeln och kan omöjligt inverka mitt i sadeln.

Vissa personer beter sig som om det skulle vara en SKAM att behöva ha en sadel som är 17,5" eller ännu värre 18".

/Lizzie

bobo skrev:
Det må så vara att det är generaliseringar. Du drar fram ytterligheter, är det bättre?
Muskelknuttar på 120 kg rider sällan, de håller på med såna aktiviteter som bygger muskler. Deras muskler är sällan lämpade till att sitta effektivt på en hästrygg, förresten.

En eloge till dom som verkligen försöker göra något åt situationen, särskilt om dom gör det för sin hästs skull.

Det är lika illa med överviktiga hästar som med överviktiga ryttare.

Lilla vännen du kan inte ha mycket erfarenhet om livet och männsikor i allmänhet! ta och väx upp!!

Liknande trådar

N
Hästvård Tänkte dela med mig av våran "skadehistoria" som ni gärna kan få komentera! Sen i vintras har jag upplevt att min häst inte fungerat som...
Svar
10
· Visningar
1 812
Senast: Novalee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix