Sv: Debatt om överviktiga ryttare
Detta är INTE skrivet rakt till någon utan bara almännt vad jag känner om stora ryttare.
Med risk för att låta lite elak, men jag blir arg av att se stora hästägare! Jag har inget emot storleken i sig; det är inte så att jag inte har någon förståelse för tjocka människor. Men jag blir ledsen över att se stora människor generellt sett. Det är inte hälsosamt att vara överviktig! Det är jobbigt att se folk göra sig själva så illa. Den längd man förkortar livet med, och den apati eller oförmåga/oönskan som måste finnas till att ta itu med problemet är deprimerande. Ta hand om dig! Du är bättre än så!
Och gällande ryttare blir jag ännu mera upprörd över stora ryttare. Vad är det för attityd att säga att "jag är stor, du lilla hästen får minsann stå ut med det"?! Vikten KAN man göra något åt mig veterligen. OM du jobbar på att gå ner i vikt, då skulle jag inte bry mig om att du rider MEDANS du går ner i vikt. Då har du i alla fall visat att du tänker på din häst och dig själv. Huvudsaken, enligt mig när man har djur, är att du anstränger dig för att bli en bättre ägare för din häst. Nog baske mig gör det skillnad för hästen om en ryttare med exakt samma kunskap om hästen och dess rörelsemönster väger 70 istället för 90 kilo? Lyft 20 kilo själv ska du få se skillnaden. Det är som folk som tvingar sina hundar att vara ensamma hemma om dagarna - allt för sin egen lättja/snålhet (DE vill ha hund, men självklart bara en för annars blir det ju dyrt och kräver lite mera uppmärksamhet,) eller än mera skräckscenario, de som bara går ut med hunden 1-2 ggr. per dag med försvaret "de lär sig att hålla sig." Djuren har inte fått välja vart de ska komma - de är totalt hjälplösa och i ditt våld. Det är enligt mig din skyldighet som ägare att göra vad DU kan för att hjälpa ditt djur. Så om du inte vill gå ner i vikt för din egen skull, kanske du kan göra det för dina barn eller din hästs skull. Skulle det bli lättare för din häst om du gick ner i vikt? Skulle du få flera år med dina barn om du gick ner i vikt?
Sedan är hästar inte byggda för att bära NÅGOT på ryggen egentligen - så ju lättare ryttare, desto bättre. Självklart är det, på en häst som tål vikten, bättre med en 60 kilos ryttare som är balanserad än en 50 kilos obalanserad ryttare. Men jag tror ärligt talat inte detta gäller när vi börjar tala STORA viktskillnader. Hur ser man på hästen om den orkar bära vikten? När folk säger saker som "viktbärande" brukar jag mest fnysa, för VAD avgör om en häst är viktbärande? Jag har sett tunna hästar bära upp tunga ryttare bra; medans jag sett kraftiga hästar med 101 problem som gör att dem inte bör bära tunga ryttare (såsom övervikt, dåliga hovar, fång, dålig rygg och överdriven nötning på frampariet.) Mera vikt ger mera belastning, vilket innebär, både för dig och din häst (ÄVEN om din häst är i god form) att ni nöter på er båda.
Och att hästar ska vara tunna så att de har uppdragen buk - här tycker jag vi drar lite paralell med vår tids reklam-modeller. En modell är inte hälsosamt smal, en modell är ofta MAGER. Lagom är bäst, både på häst och ryttare. Inte ett uns underhudsfett är inte hälsosamt.