Jag hoppas att om butiken tar emot, kastar varan.
Det lär ju knappast vara någon butik som tar emot öppet köp (dvs ej reklamation) och sen kastar varan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hoppas att om butiken tar emot, kastar varan.
Varför slänga massa mat?Jag hoppas att om butiken tar emot, kastar varan.
Har du inte hört talas om att folk kan leva på dumpstring? Det är den mat som affärerna slänger i containrar pga korta datum, tillbakalämnat eller skadade förpackningar t.ex. Ofta är det fullt brukbara varor.Varför slänga massa mat?
Klart jag har men om en vara lämnas tillbaka i obrutet skick så kan den säljas inte slängasHar du inte hört talas om att folk kan leva på dumpstring? Det är den mat som affärerna slänger i containrar pga korta datum, tillbakalämnat eller skadade förpackningar t.ex. Ofta är det fullt brukbara varor.
Edit: varför det inte kan ges bort eller säljas till lågt pris vet jag inte. Är det någon som vet varför?
Butikerna slänger inte felfria varor inte heller varor som kan säljas till nedsatt prisJag hoppas att om butiken tar emot, kastar varan.
Har du inte hört talas om att folk kan leva på dumpstring? Det är den mat som affärerna slänger i containrar pga korta datum, tillbakalämnat eller skadade förpackningar t.ex. Ofta är det fullt brukbara varor.
Edit: varför det inte kan ges bort eller säljas till lågt pris vet jag inte. Är det någon som vet varför?
Hur många fall av glykolförgiftade återlämnade varor har det förekommit förrestenJag förstår inte resonemanget?
Det faktum att det finns folk som lever på att rota i butikernas sopor är ett argument för att butikerna ska kasta maten de tar emot på öppet köp? Är det bättre att sopletarna blir glykolförgiftade än att folk som köper returnerade varor blir det? Eller varför har det med varandra att göra?
Hur många fall av glykolförgiftade återlämnade varor har det förekommit förresten
Är det verkligen vanligt
Har du inte hört talas om att folk kan leva på dumpstring? Det är den mat som affärerna slänger i containrar pga korta datum, tillbakalämnat eller skadade förpackningar t.ex. Ofta är det fullt brukbara varor.
Förpackningar som inte håller ihop är heller inte ovanligt det släpper i limningen och även om det finns en skyddande helt tät förpackning tex i flingpaket innanför så väljer majoriteten mycket hellre en hel kartong trots att innehållet är helt oskadat
Sånt brukar jag plocka på mig om det är något jag ska ha. Det ska ändå hällas över i en vettig burk när jag kommer hem, så bara innerförpackningen är hel så.
Nä, det gör inte butiker i allmänhet.Jag hoppas att om butiken tar emot, kastar varan.
I Kista finns det numera tydligen någon butik där folk med låg pension och/eller lever på bidrag får handla mat som stora kedjor sorterar ut pga korta datum, skadade förpackningar, utsorterad frukt och grönt. Man blir medlem ett år, får handla en gång i veckan tror jag det var och måste kunna visa upp att man lever på stöd eller har under en viss inkomst för att bli medlem. Det är fullt tjänlig mat, inget som är mögligt eller skämt men som andra ratat så istället för att betala 40 kr för en limpa kanske den säljs för 5 - 10 kr.
Nu förstår inte jag vad du menar?Jag förstår inte resonemanget?
Det faktum att det finns folk som lever på att rota i butikernas sopor är ett argument för att butikerna ska kasta maten de tar emot på öppet köp? Är det bättre att sopletarna blir glykolförgiftade än att folk som köper returnerade varor blir det? Eller varför har det med varandra att göra?
Jag räcker faktiskt upp handen, jag betalar inte fullpris för skadat gods.Mycket skadas under transporten tyvärr hela pallar välter ibland
Förpackningar som inte håller ihop är heller inte ovanligt det släpper i limningen och även om det finns en skyddande helt tät förpackning tex i flingpaket innanför så väljer majoriteten mycket hellre en hel kartong trots att innehållet är helt oskadat
Nu förstår inte jag vad du menar?
De frågor du ställer känns inte som om dom hör ihop med mitt inlägg?
Jag gjorde en reflektion som hör ihop med att affärerna slänger brukbar mat. Att det affärerna kastar bort inte är äkta matsvinn, utan något annat eftersom maten (oftast) är felfri.
Jag räcker faktiskt upp handen, jag betalar inte fullpris för skadat gods.
Om det däremot var nedsatt en skälig summa så hade nog någon mindre bemedlad kunna köpa denna (skadade men inte farliga) matvara. Då skulle inte affärerna behöva slänga den pga att ingen har köpt den till fullt pris innan datumet gick ut. Win win liksom, men det görs inte - och det är dåligt av affärerna tycker jag.