De stigande matpriserna

Ja, det är ris nog för knappt ett år tror jag. Försöker komma på när jag sist handlade ris, det var iofs 10 kg men måste varit minst 18 månader sedan.


Skulle vi då leka med tanken att det du köpt räcker i 18 månader så har du en besparing på 3,88 kronor per månad 🙂. Skulle jag nog inte tycka var värt att krångla med att lämna tillbaka det.
 
Tog med mig dramaten idag och på väg hem ska jag slinka in på asian markets och köpa 10 kg korean ris. Det räcker i en evighet för mig och blir perfekt till stir-fry, bulgogi och annan asiatisk matlagning. I min riskokare blir det också extremt bra konsistent. Vet inte om jag direkt tjänar på det - gjorde det tidigare men de har höjt priserna - men det är absolut värt det.
Men tio kg?? Bli. Det inte dåligt? Jag köpte fem kg en gång, men tycker inte det smakade gott efter några månader så det blev fågelmat i stället.
 
Fast en obruten förpackning ät ju en obruten förpackning? Vad skulle man kunna ha gjort med en oöppnad tetra krossade tomater eller en intakt tub senap?
Nä, jag tänker mer på hur varan har förvarats under tiden mellan köp och återköp. Jag har själv glömt konservburkar/tuber och liknande i bilen under några dagar när det varit som allra varmast och även om allt sett okej ut på utsidan har innehållet definitivt inte varit ätbart efter.
 
Ok jag är en idiot (inget nytt) gick in för att kolla matinköp den här månaden på Nordea wallet. En app jag använder för att ha koll på vardagsbudgeten. Den skickar alltid en blänkare när jag köpt något. Likaså igår. Bara det att vad jag trodde var priset på bara riset var den sammanlagda summan på alla kortinköp i oktober. Riset kostade 280 för 5 kg. Att titta på kvittot var uppenbarligen för avancerat för mig :banghead:

Någon gång måste jag börja läsa noggrannare och inte hetsa upp mig. Kan jag skylla på synen? 🙄

Och imo kan man förvara ris i år utan att kvaliteten försämras märkbart. Däremot måste man vara mer och mer noga med att skölja det tills vattnet rinner helt klart. Vilket tar längre tid ju äldre riset är. Låta det stå en timme efter att man hällt av vattnet, hälla i knappt lika mycket vatten som ris och i riskokaren. Så fort riset är klart så tar jag av locket men behåller ånglocket på ett par minuter. God smak och konsistens.
 
Statusen ligger i "Vi kan inte handla här, tänk om någon ser oss, då tror folk att vi är fattiga" typ. Även om butiken säljer samma sorts mat som andra butiker.
Jag har verkligen aldrig hört någon ens antyda en sådan åsikt... Menar såklart inte att du inte har upplevt det men utifrån min erfarenhet är det inget vanligt synsätt. Jag har nog aldrig ens hört folk diskutera vilka mataffärer de handlar i. Det är liksom inte ett samtal som någonsin kommer upp varken bland mina vänner eller bland kollegorna. Jag förstår inte hur man kan lägga staus i vart man handlar - vem kommer någonsin veta vart man handlar frånsett möjligen ens partner/barn om man har partner/barn?
Jag kan inte bry mig mindre var andra handlar - ser ingen status med det överhuvudtaget.

För egen del beställer jag större matköp online då jag inte har bil och bor i sthlm innerstad. Mellan sådana större inköp så köper jag på någon av mina två närmaste matbutiker, vilket råkar vara coop och ica, för att det är enkelt och smidigt. Lidl och Willys finns men det ligger drygt en km bort och jag orkar inte bära matkassar så långt.
 
Är väl inte så svårt att tex spruta i tex glykol i en tetra med krossade tomater. När jag jobbade på campingen så hade dom lämnat kvar en stor kartong flingor. Men dom hade hällt glykol i det.

Galet! Fast kan ändå inte se att något som ändå är så osannolikt skulle motivera att ingen butik tar emot öppet köp på kolonial. Är man så skruvad behöver man väl inte heller bemöda sig att köpa varan. Går väl att fixa på plats i butik 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 524
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 977
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp