De som röstade på Trump?

Alltså, det som skrämmer mig allra allra mest är att INGEN trodde på Hitler när han sa att han skulle utrota alla judar, man försökte som man gör med Trump nu, bortförklara det hela. Att han nog inte är så hemskt som han gör sken av. Jo, Trump är precis så himla hemsk. Han kommer visst bygga muren och deportera papperslösa. Jag tror att det blir ett tredje världskrig för Trump tycker ju att vi ska använda kärnvapen eftersom de har kostat så mycket. Jag tror att freden och demokratin efter 1945 är ett minne blott nu i vår del av världen.
Det är det som skrämmer mig mest av allt med!
Apropå historiska perspektiv, så kan man fundera på att när tyskarna röstade på Hitler, då brukar det förklaras med att de som gjorde det var fascister, eller att de var kulturellt betingade att vilja följa en stark ledare.

Men när amerikanarna röstar på Trump, då är det en ren proteströst som de har drivits till av eliternas svek. Inte alls ett tecken på att de delar de värderingar han gett uttryck för, eller att det ligger i den amerikanska kulturen att vilja följa en stark auktoritet (hela hans valprogram är ju i princip "I will make Amerika great again - don't ask how, just trust me.")

Och då kan man ju ändå anta att med dagens tillgång till TV och internet, så har dagens amerikaner bättre möjligheter att informera sig om Trump, än vad trettiotalets tyskar hade att informera sig om Hitler.

Antingen tänker man sig att folket träffar informerade och överlagda val och väljer den kandidat som bäst motsvarar deras värderingar, eller så är det inte så.

Väldigt intressant tycker jag. Samtidigt tänker jag att när/om tredje världskriget varit (om vi antar att detta är början på det) så kanske det kommer analyseras annorlunda kring varför personer röstade som de gjorde. (Ett rent tankeexperiment, men samtidigt min största rädsla!)
 
Det är det som skrämmer mig mest av allt med!


Väldigt intressant tycker jag. Samtidigt tänker jag att när/om tredje världskriget varit (om vi antar att detta är början på det) så kanske det kommer analyseras annorlunda kring varför personer röstade som de gjorde. (Ett rent tankeexperiment, men samtidigt min största rädsla!)

Jag tror inte Trump är en ideolog, så jag tror inte alls på ert tredje världskrig, eftersom Trump verkar drivas av begär efter 1) uppmärksamhet och bekräftelse och 2) pengar. Chanserna för det är bättre utan krig.

Men jag tycker det är ologiskt att man tänker sig att folket både röstar efter sina värderingar och att de inte gör det. Jag ser inte hur man röstar på Trump, och om inte delar, så åtminstone kan leva med det han har sagt. Eller också, om man säger att

Sen verkar ju amerikaner ha en annan tolerans för att ta ut svängarna i valkampanjen, Obama har ju varit supertydlig med hur katastrofal han tycker Trump är, och nu kan han skaka hand med honom och lyckönska honom utan att nån tycker han hycklar. Det skulle inte gå på riktigt samma sätt i Sverige tror jag, så i en amerikansk kontext kanske man kan säga lite vadsomhelst när man kampanjar.
 
Verkligen? Jag måste säga att jag sällan stöter på så mycket samlade vänstersympatisörer som de som diskuterar samhällsfrågor här på buke. Inlägg med utmärkande vänsteråsikter får väldigt många "gillande", åsikter som är gängse här men inte alls representativa för svenska folket. Buke är definitivt inte mittenfåran heller. Om du tycker det är jobbigt här så undrar hur du upplever det verkliga livet?

Men det är väl ofta så att oavsett om man är höger eller vänster så omger man sig ofta av människor med liknande åsikter, och tror därför att det är det normala.

Jag vet inte om jag uppfattar Buke som så mycket vänster. Problemet är väl om man anammar högerpopulisternas skala, då flyttas ju mitten i svensk politik t ex, så att mitten inte är mellan moderaterna och S, utan M är mitten, på ena sidan KD och SD, och alla andra är vänster.

Det gör ju att t ex folkpartist upplevs som vänster, och självklart blir det väldigt många som är vänstersympatisörer då, om alla utom SD och kanske KD är vänster. Alla större tidningar, t ex.
 
vh7914.png


Såhär ser väljarnas uppfattning ut om partiernas höger-vänsterorientering genom åren.
 
De tyskar som röstade på Hitler gjorde det för att han utlovade arbete, att han skulle riva upp de belastande fredsavtalen och återställa Tyskland som en jämbördig stor nation.
Han lovade att Frankrike skulle tvingas att upphöra med sin ockupation av Ruhrområdet och att han skulle återbörda det till Tyskland. Antisemitismen fanns där förvisso, men den spelade inte den roll så som det jag nämnde ovan.. Att sedan kommunisterna, med Moskvas stöd innebar ett reellt hot gjorde att medelklassen slöt upp bakom Hitler i stor omfattning.
Skulden till hela den absurda situationen låg i händerna hos Brittiska och framförallt Franska politiker.
Hade man följt USA;s rekommendationer vid upprättandet av fredsavtalet så hade förmodligen inte andra världskriget startat överhuvudtaget.

Att tro att folket, dvs massan av människor handlar o väljer rationellt är egentligen naivt. Det kan nog varje expert i ämnet skriva under på.

Initierat... åtminstone stämmer den tolkningen med hur jag uppfattat mellankrigstidens Europa.
 
Jag vet inte om jag uppfattar Buke som så mycket vänster. QUOTE]

Kanske det, men när olika frågor diskuteras som handlar i grund om ideologiska skillnader, så blir det en överväldigande mängd "gilla" på de mer omhändertagande/generösa åsikterna när det gäller vem som ska ha rätt till vilken support från samhället, och det blir ganska många hårda ord gentemot dem som inte uttrycker lika generösa uppfattningar.

För att dra det en bit till sin spets: när någon är arg/besviken på FK över avslag på sjukpenning, blir en överväldigande majoritet av kommentarerna i linje med "det är klart att du har rätt till....".
när det diskuteras olika samhälleliga instanser räcker välviljan och generositeten inte till.

Så visst är det tydligt att mer vänsterinriktigade inlägg uppskattas högre än de mer högerinriktade inläggen.
Åtminstone för en del av oss.
Å andra sidan är vänsterideologin "vackrare" även i mina ögon även om jag är cynisk nog att se att väldigt få människor är så generösa och oegennyttiga i verkliga livet.
I verkliga livet är det vanligast att var och en är sig själv närmst.
 
Jag vet inte om jag uppfattar Buke som så mycket vänster. Problemet är väl om man anammar högerpopulisternas skala, då flyttas ju mitten i svensk politik t ex, så att mitten inte är mellan moderaterna och S, utan M är mitten, på ena sidan KD och SD, och alla andra är vänster.

Det gör ju att t ex folkpartist upplevs som vänster, och självklart blir det väldigt många som är vänstersympatisörer då, om alla utom SD och kanske KD är vänster. Alla större tidningar, t ex.

Jag tror det är få som skulle hävda att Moderaterna är vänster. Jag tänker klassisk höger-vänsterskala. Och apropå tidningar då, om jag t.ex. skulle argumentera i linje med flera av SvD:s ledare så kan jag inte se annat att det skulle möta väldigt mycket motargumenterande. Medan åsikter i linje med motsvarande vänstertidning skulle få väldigt mycket medhåll.
 
Allmän reflektion (jag är inte så snabb) kring trådens rubrik och start.

Omkring hälften av den amerikanska väljarkåren - enligt vissa siffror mer än hälften och enligt andra källor knappt hälften - har röstat på Trump och/eller hans parti.
Och här på Buke idiotförklaras därmed halva USA:s befolkning.

Intressant!
 
Det ärt ju inte bara här. Typ majoriteten av Europa undrar vad fan som händer i USA.

Ja, och det är ju det som är så intressant!

Och för att vara lite tjatig så beror det antagligen på att vi har helt olika perspektiv på saker och ting i Europa/Sverige jämfört med USA.
Det som vi tror är dåligt globalt, verkar man i USA tro är bra på hemmaplan.
 
Allmän reflektion (jag är inte så snabb) kring trådens rubrik och start.

Omkring hälften av den amerikanska väljarkåren - enligt vissa siffror mer än hälften och enligt andra källor knappt hälften - har röstat på Trump och/eller hans parti.
Och här på Buke idiotförklaras därmed halva USA:s befolkning.

Intressant!

Nå, Buke är ju knappast ensamma om att förundras över valresultatet. För att citera Stephen Colbert (som är amerikan):

People all around the world, everybody's asking, "Has America lost its mind?!" :nailbiting:
And the answer is, evidently, "Back off, buddy, we've got 300 million guns, and we're kind of stressed right now!"
 
Och här på Buke idiotförklaras därmed halva USA:s befolkning.
Nejdå, inte hälften av befolkningen.
Det var ju bara runt 55% av de röstberättigade - vilket i sin tur bara är 71% av befolkningen - som överhuvudtaget bemödade sig om att rösta. Varav litet knappt hälften röstade på Trump. Någonstans i närheten av var femte amerikan således, vilket kanske inte är en alldeles orimlig andel att... tja, åtminstone ifrågasätta litet grann tycker jag. :)
 
Ja, och det är ju det som är så intressant!

Och för att vara lite tjatig så beror det antagligen på att vi har helt olika perspektiv på saker och ting i Europa/Sverige jämfört med USA.
Det som vi tror är dåligt globalt, verkar man i USA tro är bra på hemmaplan.

Nåt som verkar lockat många väljare är ju att Trump lovade att skaffa tillbaka tillverkningsjobben till USA. Det är ju rimligen något som känns mer lockande för en amerikan än för en europé.

Apropå europeiska reaktioner, har ni hört Jean Claude Junckers kommentarer kring valresultatet?

"Ich habe heute Morgen mit Frau Merkel, Herr Hollande etc telefoniert, keiner kennt ihn. Aber ich habe das Gefühl das wir ihn kennenlernen werden. Er uns aber auch."

Det kan ju bli intressant när Trump kommer till Europa. Trump och Juncker i samma rum, det är verkligen som ytterligheterna i den amerikanska kontra europeiska kulturen.
 
Senast ändrad:
Jag tror det är få som skulle hävda att Moderaterna är vänster. Jag tänker klassisk höger-vänsterskala. Och apropå tidningar då, om jag t.ex. skulle argumentera i linje med flera av SvD:s ledare så kan jag inte se annat att det skulle möta väldigt mycket motargumenterande. Medan åsikter i linje med motsvarande vänstertidning skulle få väldigt mycket medhåll.

Eller så är det så att vänsterdebattörerna är piggast på att diskutera politik?
 
Nåt som verkar lockat många väljare är ju att Trump lovade att skaffa tillbaka tillverkningsjobben till USA. Det är ju rimligen något som känns mer lockande för en amerikan än för en europé.
Absout. Men då kan man ju fråga sig hur väljarna föreställer sig att Trump skall gå tillväga för att nå dit, såvida de inte tror att han har magiska krafter. Här finns några reflektioner kring det.
 
Jag tror inte Trump är en ideolog, så jag tror inte alls på ert tredje världskrig
Riskerna finns absolut; hans ostabila temperament hör inte hemma hos någon med kärnvapen och USA:s armé i handen.
Sen verkar ju amerikaner ha en annan tolerans för att ta ut svängarna i valkampanjen, Obama har ju varit supertydlig med hur katastrofal han tycker Trump är, och nu kan han skaka hand med honom och lyckönska honom utan att nån tycker han hycklar.
Det är reaktioner på det; han fick frågor bla på presskonferensen nu inför Europaturen. Men han får ju hantera situationen på bästa sätt utan att förvärra den.
 
Nejdå, inte hälften av befolkningen.
Det var ju bara runt 55% av de röstberättigade - vilket i sin tur bara är 71% av befolkningen - som överhuvudtaget bemödade sig om att rösta. Varav litet knappt hälften röstade på Trump. Någonstans i närheten av var femte amerikan således, vilket kanske inte är en alldeles orimlig andel att... tja, åtminstone ifrågasätta litet grann tycker jag. :)

Någonstans i närheten av var femte amerikan. Eller hälften av alla (vi vet inte vem de som inte röstade, skulle valt; kan ha varit Clinton, kan ha varit Trump). Eller majoriteten, kanske omkring 80%???
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp