Ceta
Trådstartare
Det är det som skrämmer mig mest av allt med!Alltså, det som skrämmer mig allra allra mest är att INGEN trodde på Hitler när han sa att han skulle utrota alla judar, man försökte som man gör med Trump nu, bortförklara det hela. Att han nog inte är så hemskt som han gör sken av. Jo, Trump är precis så himla hemsk. Han kommer visst bygga muren och deportera papperslösa. Jag tror att det blir ett tredje världskrig för Trump tycker ju att vi ska använda kärnvapen eftersom de har kostat så mycket. Jag tror att freden och demokratin efter 1945 är ett minne blott nu i vår del av världen.
Apropå historiska perspektiv, så kan man fundera på att när tyskarna röstade på Hitler, då brukar det förklaras med att de som gjorde det var fascister, eller att de var kulturellt betingade att vilja följa en stark ledare.
Men när amerikanarna röstar på Trump, då är det en ren proteströst som de har drivits till av eliternas svek. Inte alls ett tecken på att de delar de värderingar han gett uttryck för, eller att det ligger i den amerikanska kulturen att vilja följa en stark auktoritet (hela hans valprogram är ju i princip "I will make Amerika great again - don't ask how, just trust me.")
Och då kan man ju ändå anta att med dagens tillgång till TV och internet, så har dagens amerikaner bättre möjligheter att informera sig om Trump, än vad trettiotalets tyskar hade att informera sig om Hitler.
Antingen tänker man sig att folket träffar informerade och överlagda val och väljer den kandidat som bäst motsvarar deras värderingar, eller så är det inte så.
Väldigt intressant tycker jag. Samtidigt tänker jag att när/om tredje världskriget varit (om vi antar att detta är början på det) så kanske det kommer analyseras annorlunda kring varför personer röstade som de gjorde. (Ett rent tankeexperiment, men samtidigt min största rädsla!)