De som röstade på Trump?

Som jag skrev i en annan tråd det är meningslöst att försöka övertyga människor om att de har fel när de bestämt sig för en åsikt och styvnackat håller fast vid den trots att verkligheten rämnar runt dem.
Och så blir man upprörd över att Trump fick sina väljare att gå och rösta. Hillarys väljare stannade hemma. Jag tror inte nån förstår hur avskydd hon egentligen är i stugorna. Damen jag köpte mitt hus av vägrade konsekvent att ta hennes namn i sin mun hon sa alltid "that woman" om man pratade om President Clinton.
SD är ett rasse/nasse/fascistparti för det har jag läst i tidningen. Punkt.
I bukes Sverige är allt hunky dory, allt är lugnt, allt är bra. Och det blev bara 1 mord idag på öppen gata i Malmö med skjutvapen, så det är ju bra det också, det kunde ju vara värre.

Att hata kvinnor med makt och hålla dem borta från den är inget ovanligt i USA bland konservativa. Det är en del av den knäppa könsmaktsordningen som är ännu starkare där än här, som förnekas av SD.
 
Ok, jag förstår vad du menar men jag håller faktiskt inte med. Jag tror att man läser det man vill läsa färgat utifrån var på den politiska kartan man själv befinner sig. Jag läser texten som att man färgas av var man kommer ifrån, kulturellt bl.a. och håller till viss del med. Vi svenskar är inget undantag.

Jag har nu också ögnat igenom V:s partiprogram litegrann och hittar ord som arbetare, borgare, planekonomi, klassamhälle, klassförtryck und so weiter. Känns ju väldigt fräscht och 2016 måste jag säga :turd:.
Överlag är texten så otroligt cynisk så man får kalla kårar.

Delvis KL

Jag vill bli avstängd från BUKE! Jag klarar inte mer högerextrem dynga från faktaresistenta och okunniga!

Du skriver dumheter av högerextrem karaktär hela tiden.

Tack vare filterbubblor och faktaresistens, så tror du att du befinner dig i mitten.
Så är icke fallet.

Okunnigt, obildat och högerextrema åsikter väller ut hela tiden.

Men "tack vare" sociala medias algoritmer och de filterbubblor som ni bor i, och ett mycket begränsat (inte i antal, utan i spännvidd) umgänge. så tror du och några till att ni är i "mitten", och står för förnuft.

Högerextremism måste få kallas för vad det är.

Okunnighet om historia, måste få kallas för vad det är.

Så du menar att "klassförtryck" eller "klasssamhälle" inte finns? Hur härleder du den åsikten.
Vilka bor i Djursholm, och vilka bor i Rinkeby? Varför har vissa jobb lägre lön än andra?

Man kan hävda att det är just "klassförtryck" som lett till Trumps valseger i USA. Den välmående och trygga halvan, i städerna, föraktar så till den milda grad de "underklassiga" landsbygdsborna, så att de proteströstar på den enda som bryr sig: Trump.
 

Jag tänker inte bemöta detta inlägg då den är så full av dumheter, och så totalt går över gränsen. Att bli kallad för högerextremist..... jag saknar faktiskt ord. :eek::eek:
Personer som du och inlägg som denna är det som gör att folk lämnar buke och anledning till att jag oftast bara läser här numera. Att trycka in en meningsmotståndare i ett fack av detta slag som du gör. nej, jag saknar faktiskt ord och ska du debattera på denna nivå så kan du göra det med någon annan. Jag har rapporterat inlägget.
 
Man kan hävda att det är just "klassförtryck" som lett till Trumps valseger i USA. Den välmående och trygga halvan, i städerna, föraktar så till den milda grad de "underklassiga" landsbygdsborna, så att de proteströstar på den enda som bryr sig: Trump.

Jag bara undrar.
Hur vet vi att man i USA "proteströstade" på Trump och inte faktiskt tyckte att han kom med bra saker?

USA har ett i mina ögon dåligt "samhälle".
Enorma ekonomiska klyftor, från de extremt rika till riktig fattigdom med kåkstäder.
Våldsbejakande tendenser (i brist på bättre ord) med väldigt öppen vapenlag.
Jättespretigt pga att de olika delstaterna kan ha väldigt olika lagstiftning (jag tänker ¨på förutsättningar för HBTQ-individer, möjligheter till abort) med en del vansinnigt konservativa idéer.

Ett samhälle med "var man för sig", "The land of opportunities" - ja, men bara för dem med resurser medan det är katastrofalt för dem utan resurser.
Sjukvård som är enormt ojämlik pga den traditionella finansieringen.
Ett land med låga skatter, ett möjlighetens land där man får behålla mycket av det man tjänar, men ett land med uselt socialt skyddsnät.

Ett land där det är lätt att fostras till att fortsätta vara sig själv närmst, oavsett om det handlar om att försvara sin rätt att bära vapen eller att slippa ta ansvar för de medborgare som har sämre förutsättningar.

Så antagligen ett land där det är svårare att bli socialt medveten och ansvarstagande jämfört med Sverige, där vi har en tradition av stor solidaritet och högt skatteuttag med solidarisk finansiering av sjukvård, läkemedel, arbetslöshetsersättning, försörjningsstöd.

Så jag tror helt enkelt att det kräver mer av individen att rösta mer "vänster" (även om demokraterna också är löjligt konservativa i många frågor) än "höger" i USA.

Trump verkar personifiera "The American Dream" på många sätt och det kanske faktiskt är så att man inte "missnöjesröstade" på honom utan helt enkelt röstade på honom?
 
Nej, SD har ett rasistiskt principprogram, en publikation de själva producerat som styrdokument för sin politik. Det säger en del om partiet, dess politik och förmodligen dess väljare. Men inte om alla eller ens en majoritet, för i partiet som drivs fram i ignoransens tidevarv är det många som inte ens orkar läsa sånt. Och flera som jag fått att läsa det har satt kaffet i vrångstrupen.

Fascister? Har inte jag hittat stöd för.
Nazister? Visst har SD mörka bruna rötter, men numer är det bara enskilda företrädare som man kommer på med sådana sympatier. Rasismen ligger otäckt nära, men i övrigt finns inga idag gällande styrdokument som gör etiketten Nazister korrekt för hela partiet.

Främlingsfientligt är väl den etikett som passar bäst, om du frågar mig.
 
Jag bara undrar.
Hur vet vi att man i USA "proteströstade" på Trump och inte faktiskt tyckte att han kom med bra saker?

USA har ett i mina ögon dåligt "samhälle".
Enorma ekonomiska klyftor, från de extremt rika till riktig fattigdom med kåkstäder.
Våldsbejakande tendenser (i brist på bättre ord) med väldigt öppen vapenlag.
Jättespretigt pga att de olika delstaterna kan ha väldigt olika lagstiftning (jag tänker ¨på förutsättningar för HBTQ-individer, möjligheter till abort) med en del vansinnigt konservativa idéer.

Ett samhälle med "var man för sig", "The land of opportunities" - ja, men bara för dem med resurser medan det är katastrofalt för dem utan resurser.
Sjukvård som är enormt ojämlik pga den traditionella finansieringen.
Ett land med låga skatter, ett möjlighetens land där man får behålla mycket av det man tjänar, men ett land med uselt socialt skyddsnät.

Ett land där det är lätt att fostras till att fortsätta vara sig själv närmst, oavsett om det handlar om att försvara sin rätt att bära vapen eller att slippa ta ansvar för de medborgare som har sämre förutsättningar.

Så antagligen ett land där det är svårare att bli socialt medveten och ansvarstagande jämfört med Sverige, där vi har en tradition av stor solidaritet och högt skatteuttag med solidarisk finansiering av sjukvård, läkemedel, arbetslöshetsersättning, försörjningsstöd.

Så jag tror helt enkelt att det kräver mer av individen att rösta mer "vänster" (även om demokraterna också är löjligt konservativa i många frågor) än "höger" i USA.

Trump verkar personifiera "The American Dream" på många sätt och det kanske faktiskt är så att man inte "missnöjesröstade" på honom utan helt enkelt röstade på honom?

Det tror jag också. De lyssnade och tittade på honom och gillade vad de hörde och såg, helt enkelt.

Det är lite occams rakkniv över det hela - den enklaste förklaringen är att de röstade på Trump för att de gillade Trump.

Sen finns det uppenbart ett mått av skadeglädje för många när han vann: Ha, där fick ni! Nu står ni där med tvättad hals, jäkla liberaler med era fina skolor och tv-program, vem skrattar sist nu då!:grin:

Väldigt likt tankegångarna i de trådar som Gammeln brukar starta när det går bra för SD i opinionsmätningarna, eller hur det lät i delar av UK efter Brexit, så det verkar ju vara ett stråk man återfinner bland högerpopulister på olika håll. Det kan man ju se som en form av proteströst, att möjligheten att få knäppa de man ogillar på näsan är ett starkt incitament hos en del. Nån sorts revansch för upplevda oförätter.

Det lite ledsamma som jag ser det är att Trump är en del av problemet, inte av lösningen när det gäller klyftor i samhället. Med hans skattelättnader för rika lär de inte minska under hans administration.
 
Delvis KL

Jag vill bli avstängd från BUKE! Jag klarar inte mer högerextrem dynga från faktaresistenta och okunniga!

Du skriver dumheter av högerextrem karaktär hela tiden.

Tack vare filterbubblor och faktaresistens, så tror du att du befinner dig i mitten.
Så är icke fallet.

Okunnigt, obildat och högerextrema åsikter väller ut hela tiden.

Men "tack vare" sociala medias algoritmer och de filterbubblor som ni bor i, och ett mycket begränsat (inte i antal, utan i spännvidd) umgänge. så tror du och några till att ni är i "mitten", och står för förnuft.

Högerextremism måste få kallas för vad det är.

Okunnighet om historia, måste få kallas för vad det är.

Så du menar att "klassförtryck" eller "klasssamhälle" inte finns? Hur härleder du den åsikten.
Vilka bor i Djursholm, och vilka bor i Rinkeby? Varför har vissa jobb lägre lön än andra?

Man kan hävda att det är just "klassförtryck" som lett till Trumps valseger i USA. Den välmående och trygga halvan, i städerna, föraktar så till den milda grad de "underklassiga" landsbygdsborna, så att de proteströstar på den enda som bryr sig: Trump.
Där har du rätt, extremism ska kallas för vad den är.
Den bruna och röda rötan har fått frodas alltför länge.
Men för att du ska få sabla ner olika grupperingar så måste du ju begripa vad det handlar om
Protektionism är varken höger eller vänsterextremism. Beteendet förekommer i olika grad i, i stort sett alla länder.
Att under protektionism hysa en ovilja mot främlingar är heller inte fascism/nazism/kommunism.

Vad som däremot är typiskt är bristen på respekt för människoliv och sanningen.

Alla samhällen har "klasser" eller grupperingar av olika slag.
Det är ngt som är omöjligt att undvika.
Den som inte skaffar sig högre utbildning hamnar av förklarliga skäl i grupper där utbildning inte erfordras och med de åsikter som frodas i dessa grupper.
Den som har turen att skaffa sig högre utbildning hamnar i andra grupper med andra värderingar.
Det skiljer i inkomster, kontaktnät och förmågan att sålla o tillgodogöra sig fakta.
Naturligtvis finns där undantag, men bara som undantag som bekräftar regeln.
Att skylla andra för att "ha Okunnigt, obildat och högerextrema åsikter "
bara för att man skälv inte delar personens åsikter visar ju vilken nivå man själv befinner sig i sin utveckling som demokratisk öppen människa.
 
Det tror jag också. De lyssnade och tittade på honom och gillade vad de hörde och såg, helt enkelt.

Det är lite occams rakkniv över det hela - den enklaste förklaringen är att de röstade på Trump för att de gillade Trump.

Sen finns det uppenbart ett mått av skadeglädje för många när han vann: Ha, där fick ni! Nu står ni där med tvättad hals, jäkla liberaler med era fina skolor och tv-program, vem skrattar sist nu då!:grin:

Väldigt likt tankegångarna i de trådar som Gammeln brukar starta när det går bra för SD i opinionsmätningarna, eller hur det lät i delar av UK efter Brexit, så det verkar ju vara ett stråk man återfinner bland högerpopulister på olika håll. Det kan man ju se som en form av proteströst, att möjligheten att få knäppa de man ogillar på näsan är ett starkt incitament hos en del. Nån sorts revansch för upplevda oförätter.

Det lite ledsamma som jag ser det är att Trump är en del av problemet, inte av lösningen när det gäller klyftor i samhället. Med hans skattelättnader för rika lär de inte minska under hans administration.
Jag har diskuterat rätt ingående med vänner från USA. Både demokrater o republikaner. Och många av de senare säger att de inte röstade på Trump, utan de röstade på "sitt" parti.
 
Delvis KL

Jag vill bli avstängd från BUKE! Jag klarar inte mer högerextrem dynga från faktaresistenta och okunniga!

Du skriver dumheter av högerextrem karaktär hela tiden.

Tack vare filterbubblor och faktaresistens, så tror du att du befinner dig i mitten.
Så är icke fallet.

Okunnigt, obildat och högerextrema åsikter väller ut hela tiden.

Men "tack vare" sociala medias algoritmer och de filterbubblor som ni bor i, och ett mycket begränsat (inte i antal, utan i spännvidd) umgänge. så tror du och några till att ni är i "mitten", och står för förnuft.

Högerextremism måste få kallas för vad det är.

Okunnighet om historia, måste få kallas för vad det är.

Så du menar att "klassförtryck" eller "klasssamhälle" inte finns? Hur härleder du den åsikten.
Vilka bor i Djursholm, och vilka bor i Rinkeby? Varför har vissa jobb lägre lön än andra?

Man kan hävda att det är just "klassförtryck" som lett till Trumps valseger i USA. Den välmående och trygga halvan, i städerna, föraktar så till den milda grad de "underklassiga" landsbygdsborna, så att de proteströstar på den enda som bryr sig: Trump.

Apropå historiska perspektiv, så kan man fundera på att när tyskarna röstade på Hitler, då brukar det förklaras med att de som gjorde det var fascister, eller att de var kulturellt betingade att vilja följa en stark ledare.

Men när amerikanarna röstar på Trump, då är det en ren proteströst som de har drivits till av eliternas svek. Inte alls ett tecken på att de delar de värderingar han gett uttryck för, eller att det ligger i den amerikanska kulturen att vilja följa en stark auktoritet (hela hans valprogram är ju i princip "I will make Amerika great again - don't ask how, just trust me.")

Och då kan man ju ändå anta att med dagens tillgång till TV och internet, så har dagens amerikaner bättre möjligheter att informera sig om Trump, än vad trettiotalets tyskar hade att informera sig om Hitler.

Antingen tänker man sig att folket träffar informerade och överlagda val och väljer den kandidat som bäst motsvarar deras värderingar, eller så är det inte så.
 
Apropå historiska perspektiv, så kan man fundera på att när tyskarna röstade på Hitler, då brukar det förklaras med att de som gjorde det var fascister, eller att de var kulturellt betingade att vilja följa en stark ledare.

Men när amerikanarna röstar på Trump, då är det en ren proteströst som de har drivits till av eliternas svek. Inte alls ett tecken på att de delar de värderingar han gett uttryck för, eller att det ligger i den amerikanska kulturen att vilja följa en stark auktoritet (hela hans valprogram är ju i princip "I will make Amerika great again - don't ask how, just trust me.")

Och då kan man ju ändå anta att med dagens tillgång till TV och internet, så har dagens amerikaner bättre möjligheter att informera sig om Trump, än vad trettiotalets tyskar hade att informera sig om Hitler.

Antingen tänker man sig att folket träffar informerade och överlagda val och väljer den kandidat som bäst motsvarar deras värderingar, eller så är det inte så.
De tyskar som röstade på Hitler gjorde det för att han utlovade arbete, att han skulle riva upp de belastande fredsavtalen och återställa Tyskland som en jämbördig stor nation.
Han lovade att Frankrike skulle tvingas att upphöra med sin ockupation av Ruhrområdet och att han skulle återbörda det till Tyskland. Antisemitismen fanns där förvisso, men den spelade inte den roll så som det jag nämnde ovan.. Att sedan kommunisterna, med Moskvas stöd innebar ett reellt hot gjorde att medelklassen slöt upp bakom Hitler i stor omfattning.
Skulden till hela den absurda situationen låg i händerna hos Brittiska och framförallt Franska politiker.
Hade man följt USA;s rekommendationer vid upprättandet av fredsavtalet så hade förmodligen inte andra världskriget startat överhuvudtaget.

Att tro att folket, dvs massan av människor handlar o väljer rationellt är egentligen naivt. Det kan nog varje expert i ämnet skriva under på.
 
Delvis KL

Jag vill bli avstängd från BUKE! Jag klarar inte mer högerextrem dynga från faktaresistenta och okunniga!

Du skriver dumheter av högerextrem karaktär hela tiden.

Tack vare filterbubblor och faktaresistens, så tror du att du befinner dig i mitten.
Så är icke fallet.

Okunnigt, obildat och högerextrema åsikter väller ut hela tiden.

Men "tack vare" sociala medias algoritmer och de filterbubblor som ni bor i, och ett mycket begränsat (inte i antal, utan i spännvidd) umgänge. så tror du och några till att ni är i "mitten", och står för förnuft.

Högerextremism måste få kallas för vad det är.

Okunnighet om historia, måste få kallas för vad det är.

Så du menar att "klassförtryck" eller "klasssamhälle" inte finns? Hur härleder du den åsikten.
Vilka bor i Djursholm, och vilka bor i Rinkeby? Varför har vissa jobb lägre lön än andra?

Man kan hävda att det är just "klassförtryck" som lett till Trumps valseger i USA. Den välmående och trygga halvan, i städerna, föraktar så till den milda grad de "underklassiga" landsbygdsborna, så att de proteströstar på den enda som bryr sig: Trump.

Verkligen? Jag måste säga att jag sällan stöter på så mycket samlade vänstersympatisörer som de som diskuterar samhällsfrågor här på buke. Inlägg med utmärkande vänsteråsikter får väldigt många "gillande", åsikter som är gängse här men inte alls representativa för svenska folket. Buke är definitivt inte mittenfåran heller. Om du tycker det är jobbigt här så undrar hur du upplever det verkliga livet?

Men det är väl ofta så att oavsett om man är höger eller vänster så omger man sig ofta av människor med liknande åsikter, och tror därför att det är det normala.
 
Men det är väl ofta så att oavsett om man är höger eller vänster så omger man sig ofta av människor med liknande åsikter, och tror därför att det är det normala.

Hur mycket inflytande över det har man egentligen? Det låter lite som att du tycker att man handplockar exakt de människor som ska finnas i omgivningen. Jag är mer utelämnad till att verka i det samhälle jag lever i och de människor som finns där. Med stor åsiktsbredd.

Eller så är det för att jag står i mitten och tycker att både ganska långt vänster och höger om den egna uppfattningen är "normalt". Även om vare sig det ena eller andra är bra för Sverige.
 
Verkligen? Jag måste säga att jag sällan stöter på så mycket samlade vänstersympatisörer som de som diskuterar samhällsfrågor här på buke. Inlägg med utmärkande vänsteråsikter får väldigt många "gillande", åsikter som är gängse här men inte alls representativa för svenska folket. Buke är definitivt inte mittenfåran heller. Om du tycker det är jobbigt här så undrar hur du upplever det verkliga livet?

Men det är väl ofta så att oavsett om man är höger eller vänster så omger man sig ofta av människor med liknande åsikter, och tror därför att det är det normala.

Normalt? Hur menar du normalt?

Varför skulle man tro att ens egen bubbla representerar resten av landet?

Dessutom är det nog så att det främst är folk som är engagerade som diskuterar och det är nog vanligare att man då lutar lite mer åt höger eller vänster. Men det behöver egentligen inte betyda att man är renodlat höger eller vänster och de allra flesta ligger nog närmare mitten än utkanterna av skalan.
 
För övrigt diskuterar vi ganska lite politik i mitt liv IRL. Jag har tex inte en susning om vad mina föräldrar röstar. Sambon får inte rösta (men vi pratar mer, förstås).

De jag omger mig av är politiskt engagerade både till höger och vänster (om mitten då) om de är engagerade alls men vi umgås utifrån det gemensamma intresset häst, inte politik.
 
Hur mycket inflytande över det har man egentligen? Det låter lite som att du tycker att man handplockar exakt de människor som ska finnas i omgivningen. Jag är mer utelämnad till att verka i det samhälle jag lever i och de människor som finns där. Med stor åsiktsbredd.

Eller så är det för att jag står i mitten och tycker att både ganska långt vänster och höger om den egna uppfattningen är "normalt". Även om vare sig det ena eller andra är bra för Sverige.
Är det inte lite det som tidigare diskuterats här? Att oavsett åsikt så har man kanske vänner på facebook där de flesta har liknande åsikter, är med i grupper och läser debattartiklar som stödjer det man tror på, får förslag på nya liknade artiklar och grupper som stärker ens åsikter etc.
Naturligtvis kan man inte handplocka sin omgivning sen, du väljer ju inte dina arbetskollegor t.ex.
 
Jag bara undrar.
Hur vet vi att man i USA "proteströstade" på Trump och inte faktiskt tyckte att han kom med bra saker?
Håller med.
I det sammanhanget finns en paradox som jag tycker det är litet svårt att förhålla sig till.

Å ena sidan menar många att man inte bör dumförklara dem som lägger sina röster på Trump - eller för den delen SD (utan vidare jämförelser än att de båda representerar populism på högerkanten). Man är inte nödvändigtvis rasist, misogyn, sexist, homofob, abortmotståndare, uttalat värdekonservativ eller har en snäv världsbild bara för att man röstar på <valfri populist>. Man kanske bara är desillusionerad, frustrerad, känner sig bortglömd och vill ha nån som rör om litet i grytan.

Å andra sidan, om populistväljarna är precis lika medvetna och kunniga som alla andra, och i lika hög grad Vet Vad De Gör, så måste man väl ändå anta att de är förtrogna med de värderingar och de åsiktsprogram som <valfri populist> står för och i vilken riktning <valfri populist> avser att styra landet, och vara medvetna om att deras röst de facto bidrar till att flytta landet i riktning åt <valfri populists> värderingar.

Om väljarna gör medvetna och informerade val så sympatiserar de väl rimligen i huvudsak med de värderingar som deras kandidat står för. Så, som jag ser det... är populistväljarna antingen (i varierande grad) sexistiska homofoba rasister eller åtminstone sympatiserar väsentligen med sådana åsiktsriktningar. Eller faktiskt litet korkade.
 
Är det inte lite det som tidigare diskuterats här? Att oavsett åsikt så har man kanske vänner på facebook där de flesta har liknande åsikter, är med i grupper och läser debattartiklar som stödjer det man tror på, får förslag på nya liknade artiklar och grupper som stärker ens åsikter etc.
Naturligtvis kan man inte handplocka sin omgivning sen, du väljer ju inte dina arbetskollegor t.ex.

Attans. Där fick du mig. Jag är ju chef förstås med fullt ansvar för rekryteringen :-)

Jo, det finns sådana effekter. Jag tyckte bara att ditt inlägg antydde en viss överdrift av det. Jag tror dessutom alla är olika i sin påverkan och hur viktigt man tycker det är att definiera sig själv som normal. Jag tycker det är hyfsat oviktigt och blir inte orolig för att jag eventuellt tycker och röstar annorlunda än min omgivning. Likväl blir jag påverkad TROTS att jag är högst medveten om det. Därför kategoriserar jag sällan något som onormalt.
 
Varför skulle man tro att ens egen bubbla representerar resten av landet?
Kanske inte så omfattande som resten av landet, men det är även min uppfattning att människor gärna söker sig (irl och på nätet) till andra med liknande åsikter, bekräftar varandra och får sina uppfattningar stärkta. Och därigenom kan få uppfattningen att den egna åsikten är både mer utbredd och mer accepterad än den faktiskt är.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Attans. Där fick du mig. Jag är ju chef förstås med fullt ansvar för rekryteringen :-)

Jo, det finns sådana effekter. Jag tyckte bara att ditt inlägg antydde en viss överdrift av det. Jag tror dessutom alla är olika i sin påverkan och hur viktigt man tycker det är att definiera sig själv som normal. Jag tycker det är hyfsat oviktigt och blir inte orolig för att jag eventuellt tycker och röstar annorlunda än min omgivning. Likväl blir jag påverkad TROTS att jag är högst medveten om det. Därför kategoriserar jag sällan något som onormalt.

Nej jag vet hur stor effekten är, men jag tror den finns där i någon utsträckning.

Sen normalt, ja jag tänker kanske snarare på mittenfåran eller "snittet". Naturligtvis behöver eller måste inte buke representera det svenska folket på något vis. Men om man inte ser att forumet tydligen viktar över åt vänster, då tror jag man befinner sig lite i en bubbla som jag beskrev ovan.
För att göra det lite tillspetsat men konkret: Prova att debattera för vänsterpariets nuvarande politik respektive moderaternas nuvarande politik i samtliga trådar här som berör politik. Det är ganska förutsägbart vilka inlägg som möter överväldigande gillanden och vilka som möter mest motstånd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp