De nya dressyrryttartestprogrammen?

Mabuse

Trådstartare
Har ni provat att tävla dressyrryttartesten? vad tycket ni om det? Fick ni de poäng ni trodde ni skulle få?

Vi hade en sån på klubben nyligen, och det blev rätt överraskande resultat - upp-och-nervända resultatlistan jämfört med hur det brukar vara när samma ryttare tävlar "vanliga" dressyrklasser.

Hur har ni upplevt det?

Sv: De nya dressyrryttartestprogrammen?

Jag har bara ridit det på lektion och inte blivit bedömd med poäng.
Vi red inledande klassen (4 ryttare) och det var sk*t roligt.
Hästen har aldrig gått så bra på lektion förut, så det var en lite
aha-upplevelse hur mycket sitsen betyder för hästens form.

Meningen är att vi ska ha Dressyrryttartest-tävling till våren.
då både med programmet där man rider 4 och ensam.

Jag har ridit det en gång på programridning hemma på klubben. Det var min ridlärare som dömde men hon är MSV-domare och utbildad ryttartest-domare så det var ju ändå en riktig bedömning. Jag fick 8,0. Eftersom jag bara ridit det en gång så har jag ju inga andra poäng att jämföra med...Men på "vanliga" tävlingar får jag 7 eller 8 på sits och inverkan så det var väl ungefär som vanligt. Jag kommer inte ihåg vad programmet jag red hette...Men jag red ensam iallafall.

Alla dressyrryttartesten rids ensamma, det är bara vid ryttartestet som man rider flera.

Vad jag menade var inte att man fick andra poäng på sits och inverkan, men däremot att resultatlistan blev omkastad när man bara tog hänsyn till det och inte alla rörelserna också.

Jag fick också ungefär samma poäng som jag brukar få.

Jag tycker det är jätte roligt, och avslöjande. Vi som rider bra får ju credit eftersom vi kan göra överstyrkningar och länga formen... Vilket många andra inte vet hur man gör... :angel: :devil:

Jag har ridit det två gånger, första gången på domarkursen, då red jag det svåraste med byten och tjaffs, fick 7,0. (Drog ner pga min snedhet) Sen har jag ridit det enklaste en gång med annan häst och fick då 8,2. (Men då hade jag nästan helt jobbat bort snedheten)

jag har ridit de en gång, de va kanske ett år sen på en klubbtävling :) då kom jag faktist 3a :banana: fast om jag ska va ärlig var min sits inte alls speciellt bra då, jag tänkte liksom inte speciellt mkt på hur jag satt då :p jag inbillar mig iaf att jag skulle få högre poäng om jag red de programmet nu, men men :)

Lite off topic men vilken klädsel förväntas vid ryttartesterna?

Tror inte det är reglerat. men det är väl lämpligt att rida i något hyfsat figursytt, så att domaren ser hur man sitter. Och sen måste man ha spö. Sporrar får man ha om man vill.

Jag red inte dressyrryttartesten, red det som ska ridas med flera samtidigt men jag red ensam.

Sen förstod jag att du inte menade vad man brukar få för poäng men som jag skrev så red jag det inte på tävling och har då inga resultat att jämföra med, jämförde därför med poängen jag brukar få för att förklara att jag själv antagligen hade fått ungefär samma placering på en test-tävling som en vanlig tävling.

Jag har inte testat de nya programmen, men jag har två frågor.
1. Vad exakt betyder "överstrykning"?
2. Är det inte väldigt trångt med fyra stora hästar på en 40m-bana? Tycker att det kan vara lite trångt när man är ensam på banan..
:confused:

Vid en överstrykning förs den ena eller bägge händerna framåt mot munnen (en rejäl eftergift, helt enkelt) och behålls där ett par hästlängders förflyttning innan man tar tillbaks dem.

Det är ett sätt att kolla hur ärlig eftergiften är.

Hur det är med fyra ryttare vet jag inte, vi red med två, och det var gott om plats. De rider ju efter varandra.

Jag red ett dressyrryttartest förra våren. Jag gillade programmet: nytt, avslöjande för ekipagen och så älskar jag att visa överstrykning - för det är vår paradgren! :D

Som Mabuse skrev, men vill bara poängtera att man ger eftergift med bägge händerna alltid förutom på 10 meters-volt eller mindre, då är det bara innerhanden som ger efter.

Vart kan man få tag på programmet till dessa program?

Jag undrar en sak ang. ett annat program. Jag vet int evad det heter men det är ett sånt där ryttartest. Där man gör övserstrykning i galopp, och efter den sista galoppen vänder man över halva ridbanan typ ska man göra halt vid X då????? eller ska man bara trava vidare eller kanske rygga t.o.m? Är det någon som vet?

:confused:

Det finns bara ett ryttartest, och där ingår ingen överstrykning?

Jo det finns flrra olika ryttartester. Trod det hette N1 eller nåt i den stilen. Möjligt att man anänder det vid märkestagning. Är det ingen som vet vilket program jag menar? Man rider i galopp i båda varven och gör överstrykning på volterna sedan travar man in och gör halt eller liknande vid x men jag vill veta exakt vad det är.

Nej, det finns bara ett ryttartest. Däremot finns det flera dressyrryttartester, det kanske var det du tänkte på? Det finns en länk till de programmen tidigare i tråden.

Men det programmet jag menade fanns inte med i länken. Det var ju nån här i tråden som skrev om överstrykningar i programmet. Den personen måste ju ha ridit det programmet som jag menar.

Där man gör övserstrykning i galopp, och efter den sista galoppen vänder man över halva ridbanan typ ska man göra halt vid X då? eller ska man bara trava vidare eller kanske rygga t.o.m?
Nån som har den gula lilla boken där programmen finns???

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka