De här förbenade fördomarna!!

L

LindaMidinette

Ursäkta, det här blir långt och babbligt.

Jag är en gammal dressyrryttare, tävlat både ponny och stor häst upp till medelsvår dressyr och är utbildad ridledare. Arbetar en del på en ridskola och en del med privatlektioner i dressyr.

Har även ett tag arbetat på galoppstall och galopperat runt på stissiga fullblod dagarna i ända. .

Jag hade tills januari i år ALDRIG suttit på en islandshäst. Det enda jag hade hört och trodde att jag 'visste' om dessa hästar var att de skulle 'förstöra' min dressyr. Detta pga att man inte red islandshästar på vanligt sätt. Hmmm..tänkte jag alltid då. Galoppen har nog förstört mer!!!:mad: Men det var det aldrig ngn som sa.

I januari i år blev jag anlitad av en tjej som ridit och fött upp islandshästar sedan -85. Hon ville ha hjälp med 'dressyren'. Jag hade inte en aning om vad hon skulle kunna tänkas vilja men jag åkte dit och körde på som vanligt. Visst rider hon annorlunda, det gör hon. Hon har aldrig ridit något annat än islänningar och de tränare och kurser hon har gått har också varit specade för islänningar. Men vi körde på. Jag har sakta men säkert lärt mig mer om islänningar (verkligen inte mycket). Jag stallade då upp mina hästar hos den här islandstjejen. Vi har blivit mycket goda vänner och NU HAR JAG BESTÄMT MIG. Jag skall köpa en islandshäst. :banana: Jag är jätteglad. Det här kommer att bli en stor utmaning och samtidigt en häst som hela familjen kan ha glädje av och kunna rida.

Då stöter jag på allas fördomar. Jag är numera idiotförklarad av mina tränarkompisar, domare jag känner och alla stallkompisar. När jag berättar att jag skall titta på pålle på fredag och säger att det är en islandshäst så blir det knäpp tyst. Helt rubbat. 'Skulle du inte köpa häst sa du?', är en vanlig kommentar. En häst är väl en häst är väl en häst?? Jag tror att det kommer att bli jättebra och lärorikt och jag tror helt och fullt och fast att man kan dressyrträna och även hoppa en islandshäst. Min äldsta dotter (9 år) vill ha en islandshäst nästa gång och visst sjutton tänker jag låta henne ta med den på vanliga ridläger med hennes andra ridkompisar, osv. MEN det gåååår ju inte!, säger alla då.

Trött blir jag.

Vet inte vad jag ville med inlägget. Kanske bara vädra ut mig eller kanske få höra lite om hur ni andra ser på detta. Om ni också måste gå i försvarsställning hela j*vla tiden.

Sv: De här förbenade fördomarna!!

Kul att islandshästarna har omvänt ytterligare en "vanlig häst människa" :D

Var det så lätt som du trodde att rida islandshäst? Många har så förutfattade meningar. Det är bara att luta sig tillbaka, upp med händerna och fram med benen så töltar hästen :angel: och dom kan både hoppa och göra dom flesta dressyrövningar som en "riktig" häst kan

Eftersom jag umgås så mycket i islandskretsar så känner jag av mycket smutskastelse på "vanliga hästar" (hispiga långben som bryter nacken när dom springer i skogen, kan bara gallopera på öppna ytor, hispiga för allt osv osv) så islandsfolk är inte heller så oskyldiga. (: Men mest har jag fått försvara mig mot vanligt folk inkl islandsfolk eftersom jag rider(red) mycket kallblod.

Jag personligen tycker inte att det är så stor skillnad på islandshäst och andra hästar. Jag tycker att det är så mycket "luta dig tillbaka, tung i rumpan upp med händerna och du kan rida islandshäst" whot? : S Om man tar bort tölten är det inte så mycket som skiljer.

Hehehe...om det var lätt att rida islandshäst. Nej, det kan jag inte säga. Visserligen tycker jag sällan att det är 'lätt' att rida. Ofta är det sketjobbigt :D

Första gången jag skulle tölta. Asgarv. Min nyfunna kompis stod på marken och tjoade hur jag skulle göra. Driiiiiiiv, ropar hon. Neeeeej, ropar jag, det gååår inte. OJ, NU töltar hon, hjälp. Hur gör jag. Baaaah...

osv. så lät det ungefär. :p

Fast jag måste säga att de är 'lättridna' på så sätt att de är så fina i temperamentet. Lugna och trygga och stabila. De är nog lätta att 'åka omkring på', dvs turridning osv. Om det nu är det man vill syssla med :confused:.

Kul är det iaf. Det är som en helt ny värld mitt i hästvärlden. Ord som 'grisepass', 'töltsätta' osv osv. Jag är heeeelt lost. Sitter därför här på arbetstid och 'pluggar'. :rofl:

Hm, det känns som om islandsfolket är invandrare i storhästlandet. Invandrarna kommer hit, blir överrösta med fördomar. Självklart svarar de med fördomar tillbaka, och så är den onda cirkeln igång.
Ska vi assimileras? :p

Just det där också! Många (speciellt sådana som inte rider islandshästar eller som bara rider på turridning) kopplar islänningar med just turridningar. Hästar i turridningar är till 99% sådana som just har ett exemplariskt temperament _till_ verksamheten. MEN ((dethär ar inte rumba :D)) jag säger, om islandshästen vore som "en islandshäst är på turridning" hade jag ridit ponnys istället.

Silkisif - tror du att vi kan skapa förändring? :D

delvis kl

Det enda sättet att skapa förändring är väl egentligen att vi blandar oss. Och än så länge är ni iaf snälla mot mig ;)

Men det här med turridning. Det måste väl ändå hänga ihop lite med att islandshästar är trevliga i temperamentet och därför har den typen av verksamhet börjat. Visst kan man se en del westernstall som börjat med turridning men annars är det väl bara islandshästar som håller på med sånt. Varför?

Min kompis som ridit islandshästar sedan -85 säger att hon bara träffat en 'störig' islandshäst på hela den tiden och bara suttit på en bockande individ en enda gång. Att de är lugna och trevliga att ha att göra med överlag. Bland t ex fullblod går det ju 9 knäppa på 10 individer. Jag har iofs bara träffat 2 islandshästar i hela mitt liv (sanslöst :D). De är pigga roliga och trevliga kul glada mysiga hästar. Men ABSOLUT inte tråkiga, vilket jag tror att vanliga ryttare kan anse att både lektionshästar och turridningshästar är. Oavsett ras.

Jag har själv 2 islandsästar som mest är skogshästar med den ena älskar att hoppa och visst rider jag lite dressyr på honom också jag inte inte att man rider särkilt annorlunda. Jag tycker att dom så tycker det är konstigt att köpa islandshäst har felfelfelfel Det är världens mysigaste och men kan nästa göra allt med dem.

Jo precis. Turhästarna är ju (väldigt generellt) väldigt snälla, lugna och trygga. Annars går de inte tur. Däremot är ofta deras gångarter åt tjottaheiti, mycket pass eller travtakt.

Sen finns guldhästar, det är de som knappt skulle flytta sig om en raket exploderade bredvid. De töltar som klockor, sticker inte, beter sig inte illa. Är lika fina efter fem år i turridning. :love:

Turridning har jag sett westernhästar, islandshästar och jag tror det var connemara. Red westernhäst en gång, det var i princip bara skritt(man satt och sov). Dessutom var min och en annans häst helt galna, sparkade efter allt:crazy: Hon red för nära baktill hos mig, rätt vad det var sparkade min häst som tusan, och hännes slog såklart tillbaka:crazy: Usch! Islandshästarna är ju klart mer utpräglade flockdjur. Vi hade handikappryttare som red där jag jobbade, och hästarna gick snällt på led, huvud mot rumpa, när vi var "ute". I och för sig de allra snällaste.

De är tåliga, lätta att hålla (har man en 30-40 hästar är det populärt med lösdrift tex), många är nyfikna på att "sitta som i en soffa", dom har fötter som går fram överallt och turridningar är väl just överallt. Långhåriga vintersötnosar där fallhöjden inte heller är så hög. ^^ Sen att många turridningshästar blir tråkiga som privathäst (efter eget tycke) är väl en annan sak.

En litet paket +(!!) enormt mycket temperament och det är just det temperamentet som jag är ute efter som islandsryttare. (:

Senast ändrad:

Jag har gått från dressyrmänniska dock en utomjordisk sådan(red arab)till att köpa Islandshäst.
Dock rider jag fortfarande övervägande dressyr och både tränar och tävlar vanlig dressyr.
Mitt sto är inte lättridet, har väldigt mkt motor och är jättekänslig för hjälperna.

Jag är medlem i en tävlingsklubb(för "vanliga" hästar) och en islandsklubb.
Tränar både för vanlig dressyrtränare och för islandstränare.
Jag möter fördomar dagligen och måste alltid försvara Islandshästen för alla i klubben.
Jag känner knappast ngn som rider Islandshäst.
Kommentarer som är vanliga:
"Ska du inte skaffa en riktig häst snart och sluta rida ponny?"
"En Islandshäst kan ju inte gå dressyr, skaffa ett halvblod istället"
"Alla kan rida Islandshäst"
"Dom är så tråkiga och går bara att rida rakt fram på i skogen"

osv.....:mad:

Ja, välkommen i klubben - heja dig!
När jag som aktiv tävlingsryttare på "vanlig" häst fick hand om en islänning (han kom till mig på uppfostringsanstalt från en bekant som tagit sig vatten över huvudet) blev det mycket skitsnack i stallet. Blev idiotförklarad många gånger men fann själv att den lilla gangstern var en enorm utmaning. Inte att fostra, det var bara ledarskap och konsekvens som saknades. men ridmässigt. Oj oj oj! Upptäckte hur mycket mer det krävdes för att rida den än min stora bruna 3-gångare som gick msv dressyr, hoppade 1.20 och gick fälttävlan.

Mitt standardsvar efter det vid kommentarer om mitt sk nerköp är att "Kom igen när du själv kan rida den här i 5 klockrena gångarter, helst i form!" Då brukar det bli tyst, särskilt som många av dem jag ridit till varit av modeller som en vettig människa inte ens velat skritta en kvart i skogen på... Har t.o.m. hänt att jag fått ha lektioner för de som ridit stora bruna för att jag "verkar bena ut vilka problem som helst".

Been there, done that!

När mitt älskade hbl fick avlivas så gick jag över till Islandshäst. Min tränare (som f.ö är otroligt öppen för allt) surade ett tag tills hon fick prova rida min dåvarande häst.

Överallt fick man höra kommentarer från gamla klubbkompisar, tävlingskompisar och ja, alla helt enkelt om hur jag slösade bort allt jag lärt mig på "sånna där".

Än idag får jag höra det om jag träffar någon jag red med tidigare "Har du inte växt upp ännu och insett att Islandshästar inte är något att ha?" "Synd att du bara vill rida de där skogsponnyerna, vi har ett lovande sto hemma i stallet som det står Anna skrivet över" osv osv osv osv..

Nej, jag avgudar islandshästen och kommer rätt säkert aldrig mer skaffa mig en stor brun sak.

Har också suttit i en sådan sits. Tränade på stora bruna i 3-4 år, och mina dåvarande tränare sa att jag skulle köpa en sådan, jag kunde till och med få ha den på ridskolan billigare om det var så, dom tyckte jag hade en sån talang. Men då sa jag att jag har en islandshäst hemma i stallet som jag inte tänker sälja än.. Då fick man höra att man inte utvecklas som ryttare om man rider islandshäst som bara går i skogen, och inte i form..

Men då bytte jag tränare, och dom hade inte direkt samma åsikt men dom tyckte jag skulle ha en stor brun sak istället för en liten islandshäst.. Men nu sitter jag här med en islandshäst, ska snart utbilda mig till ridledare för islandshäst och fortsätta till jag blir C-tränare för islandshäst.. En gång i framtiden ska jag ha en stor brun igen, men nu är det bara islandshästarna som gäller. :D

Det finns ju tyvärr folk som köper islandshäst och är totalt okunniga i hästhållning överlag.
Det tycker jag är värre.
Man köper hästen i tron att det är en snäll gräsklippare som alla kan rida då och då( perfekt för rädda, okunniga ryttare).
Billig skall den vara ochså, eksem vad är det.
Dessutom har ju islandshästen inga särskilda krav på skötsel och mat, behöver inte ens borstas.
Det är ju fördomar som många hästar får lida av,speciellt islandshästar.
Tycker det är kul att folk med hästvana får upp ögonen för denna trevliga ras och vågar stå för det.
fördomar = okunskap

Det finns ju tyvärr folk som köper islandshäst och är totalt okunniga i hästhållning överlag.
Det tycker jag är värre.
Man köper hästen i tron att det är en snäll gräsklippare som alla kan rida då och då( perfekt för rädda, okunniga ryttare).
Dessutom har ju islandshästen inga särskilda krav på skötsel och mat, behöver inte ens borstas.
Tycker det är kul att folk med hästvana får upp ögonen för denna trevliga ras och vågar stå för det.
fördomar = okunskap

:bow::bow:

Det tycker jag är värre.
fördomar = okunskap

Exakt. Och det är väl ungefär vad shettisar har fått stå ut med länge.

Nu när jag har börjat 'se' islandshästar så ser jag hur vanlig rasen är. Upptäcker islänningar i varenda hage här i Västra Götalands skogar. Och väääldigt ofta är de just hemskt överviktiga, långtåade och oborstade. Det är riktigt sorgligt.

Men det här med turridning. Det måste väl ändå hänga ihop lite med att islandshästar är trevliga i temperamentet och därför har den typen av verksamhet börjat.
Både ja, och nej ;)
Ett starkt drag hos många islandshästar är deras känsla för flock och rang. Det kan ställa till problem (hästen vill inte gå ut själv, eller vara ensam) men kan också användas till t ex turridning. Med en bra ledare, så blir det liksom lite säkrare att släppa ut kreti och pleti på tur - oavsett erfarenhet. Många hästar är ju trots allt mera eller mindre "programmerade" för tursträckorna. Missförstå mig rätt, de gör ett superbra jobb, men kanske ett som inte så många tänker på.

Själv umgås jag med många olika hästfolk, och tycker jag kan lära mig mycket från olika inriktningar. Tyvärr har orientalkatten många poänger, det är svårt att avliva fördomar.

Välkommen till raggsockornas "värld" :)

KL

Kan ju ge mej in i turridningsspekulationen! Har själv min häst på en gård där det finns turridning. Jag jobbar även ibland på turerna och får rida en del turridningshästar . Och jag kan säga, att långt ifrån alla islandshästar passar för turridning. Min egen tex, andra jag har ridit, nästan inga av de skulle en oerfaren ryttare klara av.
I vårat stall har ägaren satsat på kvalite och det har hon fått mycket för. Att inte vilken häst som helst slängs in i turridingen utan de ska ha säkra gångarter och bra lynne.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka