Sv: De/dem

Fast jag tror att Mósa har dyslexi. Och det är naturligtvis problemet med såna här trådar, hur roliga de än är. Det finns folk som känner sig elakt träffade - därför behöver man inte svara sådär otrevligt.

Borde det inte vara lättare för någon med dyslexi om dennes medmänniskor ansträngde sig för att bara använda redan existerande ord istället för att hitta på svårbegripliga och icke uttalbara nya?

Borde det inte vara lättare för någon med dyslexi om dennes medmänniskor ansträngde sig för att bara använda redan existerande ord istället för att hitta på svårbegripliga och icke uttalbara nya?

Jo, det kan man tycka. Att någon har problem med stavning tycker jag är betydligt mindre allvarligt än folk som hittar på egna stavningar som de tycker är rätt eller helt egna ord.

Jag tycker att dina inlägg är bra! Själv gillar jag språkpolistrådar, även om jag definitivt inte gillar allt som skrivs i dem... Och jag kommer att fortsätta delta i dem för jag är väldigt språkintresserad - men inlägg som dina tror jag gör att många av oss tänker till lite grand. Det borde rimligen gå att vara språkpolis utan att någon känner sig trampad på och inte vågar skriva på nätet längre.

En grej som jag brukar fnissa åt i språkpolistrådar är att förbluffande många faktiskt har fel när de hävdar sina käpphästar.

I den här - eller någon annan liknande tråd - är det någon som tar mej, dej, sej som exempel när hon undrar vad man lär sig i skolan idag egentligen. Men mej, dej, sej är inte fel - det är bara en annan stilnivå. Det är mer talspråkligt men det är inte fel att skriva det heller. Och det var t o m vanligare förr än det är i dag.

Sant! :) Att hitta på egna ord eller krångla till stavningar borde ju försvåra för dom som har problem med språket, även om man då ser till nyinflyttade som lär sig svenska.

Kasta sten i glashus...

Till, för åt et c följs av dativobjekt.
Kritik mot dem som...

Haha, ja titta - jag tappade ett m i knattrandes stund. Vilken TUR att du hittade det och kunde peka lite finger där! :D :bow::up:

Delvis Kl*
Slarvfel kan alla göra och det är det väl ingen alls som upprör sig över? (Och om de gör det så behöver de nog se över sina prioriteringar i livet..)
Det som upprör mig är personer som ALLTID skriver fel - för att de (förmodligen) inte vet bättre. Vilket jag också förklarade i mitt förra inlägg.

Jag har inte pekat ut en enstaka person - och att kalla de som inte kan/vill skilja på de/dem eller sett/sätt för folkgrupp tycker jag är.. Ja herregud. - utan pekat på ett existerande språkligt problem hos svenska folket med svenska som modersmål och helt utan läs-& skrivsvårigheter. Att stava fel är sånt som händer - men att använda fel ord blir hemskt tokigt. :)

Senast ändrad:

:bow::bow::bow:

Kan vi inte en gång för alla lära oss att skilja på de och dem? Kan ni inte använda de och dem på rätt ställen så skriv dom. DOM är hundra gånger bättre än DEM på fel ställe... Jag får hjärnblödning.

De cyklade. Korrekt!
Dem cyklade. Inkorrekt.
Dom cyklade Funkar!

Vi kastade snöbollar på de. Inkorrekt
Vi kastade snöbollar på dem. Korrekt!
Vi kastade snöbollar på dom. Funkar!

Vi kastade snöbollar på dem och de blev arga. Korrekt!
Vi kastade snöbollar på dem och dem blev arga. Inkorrekt.
Vi kastade snöbollar på dom och dom blev arga. Funkar!

Om man tycker att det är enklare så går det utmärkt att tänka sig meningen på engelska istället. Använd DE där du skulle använt THEY och DEM där du skulle använt THEM.
Det funkar nästan jämt. :)

Och när jag ändå är igång;
Det är milsvid skillnad på:
ända (slut, rumpa) och enda (ental).
sett (tittat på, skådat) och sätt (manér, vis (som i "på det här viset/sättet") eller som i "sätt på plats")
en (ental) och än (förkortning på ännu.)

Och..
Det stavas:
Oväsentligt - inte Ovesäntligt.
Fodervärd - inte fodervärld.
Stod - inte stog.

Och jag skulle kunna fortsätta, men jag ger mig nu med mitt språkpoliseri. :p God jul på er! ;)

Att stava fel är sånt som händer - men att använda fel ord blir hemskt tokigt. :)

Tycker du ja :p

Så länge jag förstår så behöver jag inte tillrättavisa andra för sin stavning för ställa mig själv i bättre dager.

Däremot om jag ber om hjälp, då blir jag glad om någon vill hjälpa mig.

Haha, ja titta - jag tappade ett m i knattrandes stund. Vilken TUR att du hittade det och kunde peka lite finger där! :D :bow::up:

- och att kalla de som inte kan/vill skilja på de/dem eller sett/sätt för folkgrupp tycker jag är..

Tja, igen...

...att kalla dem som...

OK, jag är språkfascist men du bjuder på det.

För övrigt, du har rätt i din trådstart.:):p

Nixehen - du FÅR inte skriva fel på de och dem efter den här trådstarten:rofl:

Åtminstone inte två gånger i rad som du just gjort;)

Nej jag vet, vart är skämskudden när man behöver den? :o :D
Jag tror jag ska följa mitt eget råd och skriva DOM hädanefter helt enkelt. :rofl:

(Och jag lovar, när jag satt och knattrade det där på mobilen så tänkte jag "Jag kommer GARANTERAT skriva fel någonstans nu". Och voilá - I did! xD Men jag bjuder på det helt enkelt. Man ska ju vara generös såhär i juletider har jag hört. :D)

Edit: Jag kom på nu, att om jag varit en lite intelligentare person så hade jag ju hävdat med en dåres bestämdhet att det var ett TEST för att se om ni hängde med. Men så smart var jag inte. Så jag bjuder på det också! ;) :rofl:

Senast ändrad:

*KL*

Jag tycker att det är intressant att få veta lite om hur undervisningen i skolan fungerar. Uppenbarligen har den förändrats så att det blivit svårare för eleverna att lära sig skilja på de och dem. Det är inte de enskilda elevernas fel, det är systemets fel. Så jag tycker inte att någon ska ta åt sig personligen.

Jag bryr mig inte så mycket om stavfel, men däremot har jag problem med t ex fel ord på fel ställe, särskrivningar och andra strukturella fel i språket.
Varför? Jo för jag gick rejält in i väggen för några år sedan. Hjärnan har sen dess inte varit på topp :meh: och den kommer aldrig att bli som förr.
När språket är oredigt, då får jag svårt att läsa. Jag liksom fastnar på orden och får börja om hela tiden. Jag har inte längre den smidighet som jag hade förr i världen, när jag förstod ändå.

*KL*

Jag tycker att det är intressant att få veta lite om hur undervisningen i skolan fungerar. Uppenbarligen har den förändrats så att det blivit svårare för eleverna att lära sig skilja på de och dem. Det är inte de enskilda elevernas fel, det är systemets fel. Så jag tycker inte att någon ska ta åt sig personligen.

Jag tror inte att det har blivit svårare att skilja på de och dem. I och med Internet så tror jag att du ser fler som skriver, helt enkelt.

*kn l*

Jag är en språkfacist med lindriga stavningsproblem, dubbelbokstäver är min akilleshäl. Men det hindrar mig inte från att tycka att vissa felskrivningar är jobbigare än andra.

Jag tror att språket är på väg att förändras snabbare än vad det gjort någonstin tidigare. Det accelererar.

I skrivkonstens början var det ett fåtal som kunde skriva och ännu färre som kunde trycka böcker som andra läste. Vilket gjorde att en liten elit styrde språket.

I mer modern historisk tid, när jag var ung på slutet av 80- och början av 90-talet så var utbudet att läsa fortfarande begränsat. Det fanns ett fåtal kanaler på TVn och textöversättningen gjordes av någon med gedigen kunskap. Det fanns dagstidningar, lite veckotidningar/månadsmagasin och böcker att läsa. Typ. Undrade jag något fick jag gå och slå upp det, antingen i en uppslagsbok eller i en ordbok. Det mesta jag läste var skrivet med stor omsorg och ofta korrekturläst många gånger, och sedan publicerat.

Idag tror jag att många ungdomar aldrig eller sällan läser "gammelmedia" i form av böcker eller dagstidningar. De läser istället bloggar och forum, skrivna av andra ungdomar (eller vuxna, men sällan journalister). I bloggar och på forum behandlas språket lite hur som hellst, kanske skrivs det i en mobiltelefon utan att personen ens läst igenom det som skrivits. Ingen korrekturläsning och kanske även bristande utbildning/kunskap om språket.

Vi lär oss skriva och läsa genom att just läsa. Vi lär oss hur språket ska låta, vad som är rätt och inte rätt, utan att vi behöver anstränga oss. Ju mer man läser, desto större ordförråd och bättre skrivkunskaper. MEN, om det man läser är av "låg språkkvalitet", medför det att man lär in fel. Man matas hela tiden av "felaktigt" språk. Själv hade jag full koll på de och dem när jag gick ur gymnasiet. Men jag märker att jag blir mer och mer tveksam, just för att jag hela tiden matas med felaktig användning. Och det både stör och oroar mig. Att andras felskrivningar påverkar min egen skrivförmåga i längden.

Nu har jag använt min rättighet att publicera mig och trycker enter, med eller utan stavfel.

MEN, om det man läser är av "låg språkkvalitet", medför det att man lär in fel. Man matas hela tiden av "felaktigt" språk. Själv hade jag full koll på de och dem när jag gick ur gymnasiet. Men jag märker att jag blir mer och mer tveksam, just för att jag hela tiden matas med felaktig användning. Och det både stör och oroar mig. Att andras felskrivningar påverkar min egen skrivförmåga i längden.

Precis så tänker jag också. Jag kan stanna till på ord ibland när jag skriver, trots att jag kunnat stava dem sedan jag var barn. Men numera ser jag dem felstavade så ofta att jag liksom nöter in fel ordbild i minnet.

Detta är inte min hemmaplan men: är det inte så att man lär in ord som bilder? Man ser hela ordet framför sig när man skriver det. Åtminstone gör jag det.

Samtidigt kommer vad som är rätt och fel att förändras, skriver väldigt måga fel som kommer det till slut att bli accepterat och tillagt som rätt stavning/form. Språket utvecklas/förändras och har alltid gjort det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka