Sv: De/dem

Hej hallå! Det är inte vårat fel att du inte kan stava,stör tråden dig är det bara att sluta läsa den.:idea:

Eller starta en egen gnälltråd.

Fast jag tror att Mósa har dyslexi. Och det är naturligtvis problemet med såna här trådar, hur roliga de än är. Det finns folk som känner sig elakt träffade - därför behöver man inte svara sådär otrevligt.

Ja det kan så vara,men det är ingen ursäkt för att kalla oss andra svinaktiga.
Då kan man säga att jag som har dyslexi tycker sådana här trådar är ....
Eller som sagt låta bli att läsa dom.

Ja det kan så vara,men det är ingen ursäkt för att kalla oss andra svinaktiga.
Då kan man säga att jag som har dyslexi tycker sådana här trådar är ....
Eller som sagt låta bli att läsa dom.
Ja, sedan tycker jag inte att man behöver ta åt sig om man har dyslexi även om vissa såklart gör det.

kl

Jag har verkligen svårt för när folk skriver dem när det ska vara de. Jag gillar egentligen inte ”dom” i text, då jag tycker att det är talspråk, men det är absolut bättre än dem på fel ställe.

I exempelvis hästannonser har jag svårt för när det är fel – eller särskrivningar. Det ser så oproffsigt ut och ger ett mycket sämre intryck, tyvärr…

Nej, men man kan stämma ner pipan lite när någon reagerar så starkt - och inse att de här trådarna naturligtvis är skitjobbiga för dyslektiker. Vi kan ju fortsätta skriva i dem ändå, det kommer jag också att göra. Men om en dyslektiker blir ledsen är det bara dumt och oförstående att svara så kaxigt som gjordes här.

Sant men man blir så sjukt jävla ledsen och arg på alla er som inte kan ha bättre att göra än att klaga på att folk inte kan perfekt svenska, fan va glad att folk gör sig förstådd istället. Ni borde skämmas alla ni som håller på med dessa jävla trådar. Är man inte välkommen här på bukefalos om man har skrivproblem eller inte kan bättre svenska?

Går ni runt och talar om för folk som stammar att dem ska lära sig prata bättre och folk som haltar att dem ska gå ordentligt?! Att moderatorerna låter alla dess minstsakt elaka trådar ligga kvar är för mig helt oförlåtligt.

Vad är det som är så farligt med att inte skriva perfekt när ni ändå uppenbarligen förstår?! Ingen skriver en vetenskapliguppsats här.

Sluta bete er som svin rentutsagt!

Är alla dina felskrivningar avsiktliga??

Jag håller med TS, det ser illa ut att konsekvent göra fel på riktigt basala saker som de/dem. Man behöver inte ens krångla till det med engelskan utan som sagt - vi/oss...

Det är väl bra att våga skriva även om man är dålig på det.
Men det är ganska dumt att inte försöka rätta till sina brister - när man nu får hjälp att upptäcka felen.

Jag erkänner att jag stör mig på att min sekreterare skriver "mej, dej, sej" och så vidare. I min värld stavas orden "mig" och "dig". Sej är en fisk.
Jag vet att mej och dej anses vara korrekt men det skär i ögonen på mig.
Jag orkar dock inte korrigera varenda gång för då skulle jag ha mycket extrajobb.

Delvis kl
Jag är också dyslektiker och jag anser att det som tas upp här är okunskap inte ett symptom på dyslexi. För en dyslektiker är det enkelt att använda Dom varje gång konsekvent :) även om det blir bom istället för dom :D

Hur dyslexi yttrar sig verkar variera en del.

Dessutom tror jag inte att det är specifikt de/dem Mósas inlägg handlar om, jag tror att det hon reagerar på är att skrivsvårigheter i allmänhet kritiseras.

Kl
Ja jag har läs och skrivsvårigheter och nej man ska inte låta bli att diskutera alla ämnen men att klanka ner på på alla de 1000tals människor som inte kan perfekt svenska är inte okej. Precis som att ni inte har trådar om hur jobbigt det är med folk som inte ser ordentligt eller invandrare. Man räknar med att ca 8% av befolkningen har dyselexi och då är inte de alla som bara ha läs och skrivsvårigheter inräknade på det kan vi räkna alla som inte ännu lärt sig "riktig" svenska och alla dem som faktiskt haft kass skolgång.

Är det då okej att poängtera att denna stora grupp av befolkningen borde lära sig skriva - NEJ det är det inte. Stör ni er, starta en cirkel IRL med svenskhjälp och prova hjälp folk på riktigt men sluta tala om hur mycket ni stör er.

Svar på knappen, i mittfall är blir okunskapen en del av diagnosen.

Men nu har jag talat om att ni stöter bort och kränker folk med era uttalade åsikter. Om ni väljer att fortsätta så är de väl bara att inse att ni inte bryr er vilken grupp av människor ni trampar på bara ni få uttala er åsikt.

Men det är skillnad på att ha dyslexi och att vara allmänt okunnig kring grammatiska skrivregler. En dyslektiker kan ju allt som oftast, men det kommer ut fel ändå. Det som klagas på är de personer som bara skriver väldigt illa. Ett bra exempel enligt mig är den stora, unga hästbloggerskan som är enormt populär. Många tjejer har henne som förebild och hon sprider bra budskap, MEN hon stavar oerhört illa, skriver talspråk/slang och har dålig grammatik. Det år sådant som TS opponerar sig emot.

Jag hade för övrigt inte alls lagt märke till din dyslexi.

*kl*
En bra tumregel för att minska särskrivningarna; en sak = ett ord. En sjuk sköterska mår inte bra, men det kanske en sjuksköterska gör ;)

Jag tycker att du överdriver.

Jag har lite svårt för de/dem men blir inte kränkt för att någon påpekar det. Jag tyckte tipsen i början av tråden var mycket användbara och nu tror jag att jag har koll på när det ska stå vad. :)

Majoriteten av de som inte kan skilja på de/dem har varken läs- eller skrivsvårigheter, de har antagligen inte fått lära sig då det verkar vara åldersrelaterat och många verkar inte ha något intresse av att lära sig eller att använda sig av dom istället. Det brukar märkas på helheten om någon har skrivsvårigheter.

Själv irriterar jag mig förutom de/dem även på de som använder sig av mellanslag mellan text och skiljetecknen ! och ? när de använder sig av punkt och komma korrekt. :meh:

Senast ändrad:

Med all respekt, vi kan inte gilla alla ämnen, misstycker man så behöver man inte ens öppna tråden. Det handlar inte om att göra narr av folk utan att få ut sin frustration över "förfallet" i språket. Språkvård är inte alls något ämne som borde vara tabu och icke runsrent.

Tack för att du har lite förståelse trots mitt aggressiva sett och ne självklart handlar det inte bara om de och dem, TS provar ju också förklara skillnaden och sedan hakar resten på och talar om allt som stör dem om andras skrivelser. Det fins otaliga trådar om hur det retas på hur folk skriver och det som händer är att jag (och fler med mig) känner "hopp ska man fortsätta skriva och delta i diskussioner och hoppas på att inte allt förmåga ska reta sig på mina inlägg för att jag inte kan stava och utrycka mig korrekt?" Jag tycker annars att det är jättetrevligt att läsa här på buke och en oftast bra kvällsaktivitet men det roliga försvinner ganska snabbt om jag ska starta upp datorn (skriver på paddan nu) och alla uppläsningsprogram mm för att jag ska kunna skriva ett någorlunda korrekt inlägg.

Är det inte bättre att folk får skriva av sig i trådar som denna istället för att peka ut någon stackare i en tråd där det blivit fel. Gör man det har man knappast någon taktkänsla.

Är det inte bättre att folk får skriva av sig i trådar som denna istället för att peka ut någon stackare i en tråd där det blivit fel. Gör man det har man knappast någon taktkänsla.

Ja tycker inte de ena rättfärdiga de andra men visst.

Stora grejen är nog att jag är glad om folk gör sig förstådd och förstår då inte varför andra inte skulle kunna vara lika glad för det som jag är men åh andra sidan inser jag att folk inte är uppväxt med meddelanden likt "Gsrstos yrs" (sms skrivet av min 28 år gamla bror på min födelsedag och nej det är inget skämt). Jag vet ju exakt vad det står och blev väldigt glad för det :p (han är alltså gravt dyslektiker om någon inte förstod de) men lite som att ha ett hemligt språk blir det. Vart väldigt OT här ursäkta

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka