Sv: De/dem

Men innebär förändring verkligen att felstavningar blir korrekta? Jag är inte säker på det, även om det oftas hävdas här. Språket förändras - ja. Men det behöver inte handla om att felstavningar övergår till korrekta.

Givetvis finns det ingen automatik i att felstavningar blir korrekta, det gäller att de är tillräckligt populära för att de ska accepteras. Det är också en flytande gräns mellan felstavning och att man väljer att skriva talspråksversionen (mig/mej). De/dem är en kandidat för förenkling i gramatiken.

Vi kan mest bara spekulera om framtiden, ingen av oss vet.

knapp

Jag läser lingvistik som en del i min utbildning och har en professor i lingvistik som föreläsare. Hon berättade vid något tillfälle att hon under flera terminer hållit kurser för blivande SFI-lärare. Detta till en dag då rektor talar om för henne att hon inte får undervisa i grammatik längre då det är "för svårt". Istället skulle hon prata om kultur. Hon tackade för sig och gick därifrån.

Jag tar upp historien då jag tycker att den visar på hur oerhört rädda många är för grammatiken. Det märks också i min kurs hur väldigt olika kunskap folk har när det kommer till grammatik. En del har läst tre-fyra språk under sin skoltid, andra tvekar när de ska ta ut verben i en text. Det behöver nödvändigtvis inte märkas alls i deras skriftspråk. Många behöver aldrig lära sig modersmålets grammatiska regler.

Jag tror att diskussioner som denna blir så känsliga för att vi alla har så oerhört olika förutsättningar när vi går in i dem. Vissa har haft en enkel resa under barndomen, andra har räddat sig genom en fallenhet för grammatikinlärning, andra har fått kämpa betydligt mer och ytterligare andra kommer kanske aldrig att fungera utan stöd och hjälp. Och ovanpå det lever vi i ett samhälle där en bristande språkförmåga i många lägen likställs med bristande intelligens. Det är inte så konstigt att folk reagerar.

Givetvis finns det ingen automatik i att felstavningar blir korrekta, det gäller att de är tillräckligt populära för att de ska accepteras.

Enligt vem? Om du ger mig exempel på en handfull felstavningar som blivit korrekta för att de är populära så är det möjligt att jag håller med om att det är så det går till. Och då menar jag inte systematiska förändringar, alltså en viss stavningskonstruktion i alla ord som innehåller den, inte bara enstaka ord.

Det är också en flytande gräns mellan felstavning och att man väljer att skriva talspråksversionen (mig/mej). De/dem är en kandidat för förenkling i gramatiken.

Återigen, enligt vem? Åtminstone inte enligt SAOL, Språkrådet och lingvistiken på Göteborgs universitet. Mej/dej/sej är en stilnivå, inget annat. Lingvistiken beskriver det så här:

Mej, dej, sej får betraktas som klart talspråkligare än mig, dig , sig.
Ingetdera är fel, det är snarare fråga om vilken stilnivå man vill lägga sig på i sin text. Dock gäller det att vara konsekvent och hålla sig till endera uppsättningen ord i en och samma text, möjligen med undantag av de fall då man valt mig-dig-sig och också vill citera talspråk i sin text: då _kan_ det, beroende på sammanhanget, vara riktigare att skriva "mej" o s v i dessa citat.

Vad gäller sammanblandningen av de och dem så är det ju som du säger ett grammatiskt fel. Alltså inget stavfel - och det när det gäller stavfelen jag invänder mot att en felstavning skulle bli korrekt bara för att den är vanlig.

Det här börjar bli löjligt, det enda jag påstått på är att språket förändras och att stavningen har ändras med det och att det mycket väl kan hända igen om tillräckligt många använder en felstavning så kan den bli accepterad.

Det finns massor av exempel historiskt som sagt, men jag har inte skrivit förändringarna inte skulle kunna komma i samband med en språkreform och ej heller att ett beslut att ändra stavningen kommit enbart av en orsak, utan har tvärt påtalat reformen som inte kommit på tal tidigare.

Om det blir fler förändringar i framtiden får framtiden utvisa.

Det här börjar bli löjligt, det enda jag påstått på är att språket förändras och att stavningen har ändras med det och att det mycket väl kan hända igen om tillräckligt många använder en felstavning så kan den bli accepterad.

Ja, jag förstod för många inlägg sedan att du påstår det. Det jag väntar på ett exempel men du verkar inte se skillnaden på en stavning förändras och en stavning förändras i vissa fall när tillräckligt många skrivit den fel. Så vi kan nog lägga det här.

Det heter inte heller frilandsfotograf.

Eller finns det fotografer som faktiskt enbart jobbar i växthus? :cautious:

Du godtar inte de exempel jag ger, och jag köper inte din dissning av dem och då börjar det bli löjligt att tjafsa vidare. Om 50 år vet den som lever vem som har rätt.

De-vi
Dem-oss

Citat:
Ursprungligen postat av Nixehen
- för det är ju ett diskussionsforum.

Mósa - givetvis riktar jag ingen som helst kritik mot de som lider av dyslexi,

Blir- givetvis riktar jag ingen som helst kritik mot vi som lider av dyslexi.

Detta var alltså fel grammatik?

När det gäller grammatik så tror jag inte det är så lätt att plugga in. Jag har svårt att plugga in grammatiska regler. Jag har lärt mig genom att läsa mycket istället. Jag vet sällan varför något är fel rent grammatiskt. Det ser bara fel ut helt enkelt.

Det som då är viktigt är ju att de som har skrivandet som yrke faktiskt skriver rätt. Annars kommer jag att läsa och sedan lära mig fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka