Sv: De/dem

Mòsa, OT men:
Du skriver fantastiskt väl för att vara dyslektiker! Jag tycker att du ska vara stolt och nöjd!

Det finns andra dyslektiker som skriver som krattor, skiter i att ens försöka läsa igenom det dom skrivit och blir arga om man nämner ordet rättstavningsprogram. De skriver uruselt med mening, med någon sorts flagga "Jag är dyslektiker och du har ingen rätt att klaga på hur jag skriver" som dom viftar på som ursäkt. Jag kan ha väldigt svårt att läsa såna inlägg, det tar tid att traggla sig igenom dom och i slutändan kanske jag inte förstår ändå. Och det är irriterande, för det är som om jag hade hörselproblem så skulle jag bli arg på alla som inte skrek när dom pratade till mig istället för att göra mitt bästa att läsa läppar och skaffa en hörapparat.

Du är duktig och skriver finfint!

Samtidigt kommer vad som är rätt och fel att förändras, skriver väldigt måga fel som kommer det till slut att bli accepterat och tillagt som rätt stavning/form. Språket utvecklas/förändras och har alltid gjort det.

Men innebär förändring verkligen att felstavningar blir korrekta? Jag är inte säker på det, även om det oftas hävdas här. Språket förändras - ja. Men det behöver inte handla om att felstavningar övergår till korrekta.

Mòsa, OT men:
Du skriver fantastiskt väl för att vara dyslektiker! Jag tycker att du ska vara stolt och nöjd!

Det finns andra dyslektiker som skriver som krattor, skiter i att ens försöka läsa igenom det dom skrivit och blir arga om man nämner ordet rättstavningsprogram. De skriver uruselt med mening, med någon sorts flagga "Jag är dyslektiker och du har ingen rätt att klaga på hur jag skriver" som dom viftar på som ursäkt. Jag kan ha väldigt svårt att läsa såna inlägg, det tar tid att traggla sig igenom dom och i slutändan kanske jag inte förstår ändå. Och det är irriterande, för det är som om jag hade hörselproblem så skulle jag bli arg på alla som inte skrek när dom pratade till mig istället för att göra mitt bästa att läsa läppar och skaffa en hörapparat.

Du är duktig och skriver finfint!

Tänkte inte lägga mig i tråden mer fast sådana här värmande inlägg går ju inte att förbise.
Tack så mycket. Jag sliter dagligen med stavning och formuleringar för att ta mig igenom mina högskolestudier så därför värmer detta extra mycket. Jag förstår så väl frustrationen som du beskriver att folk med dyslexi kan ha för jag hamnar också där "äh skit i det fattar dom så fattar dom annars är det deras förlust" typ. Men tyvärr blir det ju dock ofta "författarens" förlust som inte får fram sin åsikt. Men i ärlighetens namn- om jag bara chattar skulle mitt skrivande få vilken språkpolis som helst att bli mörkrädd :o men då prioriterar jag ofta snabbheten att framföra meddelandet hellre än att det ska vara korrekt-men det ser illa ut och jag vet om det (man kan få ganska många goda och rätt pinsamma skratt också på köpet men det bjuder jag på :p).

Svarar dig och Lobelia samtidigt.

Jag började mitt inlägg med att konstatera att språket förändras.

Och jo, det finns många exempel i svenska språket på hur stavning har förändrats genom tiden. Ofta till vad vi idag tycker är bättre.

MEN, att språket förändras och att det är naturligt betyder inte att jag måste gilla det. Om jag läser två identiska arbetsansökningar och den ena är full av stavfel och den andra på exemplarisk svenska, är chansen större att den med god svenska får komma på en intervju om jag skulle anställa. Just för att jag uppskattar noggrannhet.

Delvis kn l nu.

Om man har dyslexi är det inget som hindrar att man kör sin text genom ett stavningsprogram. T.ex. är det busenkelt att klistra in sin text i word och dubbelkolla. Ibland missar såklart stavningsprogrammet också, som någon skrev om dom blir bom så är det ju ändå rättstavat (fast det blir fel ord). Men det minimerar ändå antalet fel. Och framförallt så kommer det, oftast, att korrigera de och dem.

Detta är inte min hemmaplan men: är det inte så att man lär in ord som bilder? Man ser hela ordet framför sig när man skriver det. Åtminstone gör jag det.

Ordbilder är det enda(Visst var det med e det skulle skrivas nu då :d) som gör att jag kan skriva, jag kan knappast en enda skrivregel (jo några uppenbarligen men inte så många) men datorn är min räddning då texten ser likadan ut som i de böcker jag läser. Slutar jag läsa böcker försämras min stavning radikalt på ganska kort tid läser därför väldigt mycket enklare böcker. Skriver jag för hand fungerar det inte alls utan tvekar på nästan varje ord.

Om man har dyslexi är det inget som hindrar att man kör sin text genom ett stavningsprogram. T.ex. är det busenkelt att klistra in sin text i word och dubbelkolla. Ibland missar såklart stavningsprogrammet också, som någon skrev om dom blir bom så är det ju ändå rättstavat (fast det blir fel ord). Men det minimerar ändå antalet fel. Och framförallt så kommer det, oftast, att korrigera de och dem.

nja här lämnar jag in en protest- riktigt så enkelt är det tyvärr inte speciellt inte med Word. Du skulle bara veta hur många gånger man har fått stå och skämmas för att lärarna anser att man borde rättstavat i word innan man lämnat in arbetet (Vilket man självklart gjort och både dubbelkollat och trippelkollat texterna). Nu har jag andra program också som både läser och texten jag skriver och lämnar en ruta med en förklaring på ord som kan betyda olika vid olika stavningar tex väg och vägg så att man ska kunna välja rätt ord(även om jag är dålig på att använda just det senare).

Dock borde alla som är det minsta tveksam på sina texter som ska lämnas in någonstans åtminstone dubbelkolla med word. Där håller jag helt med. Word hjälper långtifrån allt men det brukar ju inte bli värre och det tar inte många sekunder.

Det här är rätt och viktigt! Genom att läsa mycket och korrekt använd grammatik så lär man sig hur ord ser ut och hur de används. :) Korrekt skriven text hjälper både dyslektiker och de som håller på lära sig språket eller skriva vad som är rätt och som du säger, det är avsändarens förlust när mottagaren inte förstår. :(

Inte_ung är dyslektiker och om jag inte missminner mig så har hon skrivit att text med mycket stavfel gör att hon får problem, så det är ju faktiskt ett problem för flera än icke dyslektiker även om några ändå förstår vad som står, texten blir svårare att tolka och sammanhanget kan gå förlorat.

Svarar dig och Lobelia samtidigt.

Jag började mitt inlägg med att konstatera att språket förändras.

Och jo, det finns många exempel i svenska språket på hur stavning har förändrats genom tiden. Ofta till vad vi idag tycker är bättre.

MEN, att språket förändras och att det är naturligt betyder inte att jag måste gilla det. Om jag läser två identiska arbetsansökningar och den ena är full av stavfel och den andra på exemplarisk svenska, är chansen större att den med god svenska får komma på en intervju om jag skulle anställa. Just för att jag uppskattar noggrannhet.

Men på vilket vis är det svar till mig:confused:. Jag argumenterade inte emot dig överhuvudtaget, däremot ställde jag en argumenterande fråga till Lobelia.

Aha, ordbilder för dig också alltså. Det är märkligt det där. Om mina ögon råkar falla på en textmassa så upptäcker jag ofta stavfel väldigt snabbt - i de bilder som ögat reagerar på för att de ser fel ut.

Men innebär förändring verkligen att felstavningar blir korrekta? Jag är inte säker på det, även om det oftas hävdas här. Språket förändras - ja. Men det behöver inte handla om att felstavningar övergår till korrekta.

Det innebär garanterat inte att alla felstavningar blir korrekta, snarare rör det sig om ett fåtal ord som kan tänkas få genomslag, givetvis gäller det samma grammatiken.

Mycket av förändringarna i språket kom i och med språkreformen 1906, då blev löf - löv, hvar - var, qvinna-kvinnq mm. Om det blir någon mer språkreform eller inte får vi se, men förändringar kan smyga sig in ändå.

Visst har stavningar ändrats. Men det behöver ju inte bero på att en felstavning blivit så vanlig att den blivit korrekt. Qvinna kanske inte alls skrevs kvinna innan beslutet fattades att göra om q till k.

Grammatiska förändringar görs väl genom medvetna beslut om t ex förenkling, snarare än "nu har så många sagt fel så länge att vi lika gärna kan ändra".

Ändringarna kom till utifrån att man några år tidigare börjat undervisa i den förenklade stavningen i småskolan, det låter högst troligt att grundorsaken var stavningssvårigheter och man ändrade till den mer naturliga och lättstavade formen. Nu ändrade man rakt över och inte enstaka ord, det var en omfattande och omtvistad reform. Fler exempel är dt-d, hv-v.

Och om grammatiska förändringar så stämmer det säker, men det samma kan säkert gälla för stavning.

Senast ändrad:

Säger någon att det var stavningssvårigheter bakom? Eller rättare sagt, att t ex huvud var en så vanlig felstavning att man skippade hufvud.

Att ersätta fv med v är ju för övrigt en systematisk förändring - de flesta ord med den stavningen ändras. Men det vi ofta pratar om här är ju enskilda ord - och att felstavningar av dem skulle leda till förändring tror jag är väldigt ovanligt.

Senast ändrad:

Jag har inte forskat i ämnet, men varför skulle man ändra och först i småskolan, om det inte varit för att det var problem med stavningen? Och varför skulle man över huvudtaget kommit på ideén om alla stavade rätt?

Språkliga reformer måste kunna genomföras utan att folk stavat fel... Men jag tror alltså att systematiska förämdringar, som de exempel du tog, är något helt annat än t ex att successiv skulle göras om till succesiv bara för att så många stavar det så.

totalt knapplån

Man får inte heller glömma att vanliga människor skriver oerhört mycket mer idag än tidigare. Ta min mor - född 1923 - tex. Hon skrev inte mer än något enstaka brev om året. Knappt ens inköpslistor skrev hon. Så var det med väldigt många. De läste tidningar och böcker, men skrev sällan. Helt enkelt för att det inte behövdes. De formulerade sig i tal men inte i skrift.
Jag skriver varje dag. Likaså min dotter som är i tjugoåren.

Numera är mycket mer av vår kommunikation skriftlig. Vi messar och mailar och skriver på forum.

Kanske är det så att människor av idag skriver mycket bättre än tidigare - men att även de som är sämre på stavning och meningsbyggnad numera uttrycker sig skriftligt?

Så tror jag definitivt att det är. Plus att vi ser mer av vad de skriver, helt enkelt - just pga Internet. Tidigare var det bara deras lärare och brevvänner som såg det.

Och dessutom har nog alla generationer alltid tyckt att nästa generation har ett dåligt språk ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka