Sv: De/dem

Hej hallå! Det är inte vårat fel att du inte kan stava,stör tråden dig är det bara att sluta läsa den.:idea:

Eller starta en egen gnälltråd.
Fy fan vad oförskämt. Jag läser tusen gånger hellre på ett forum fullt med stavfel än på ett forum fullt med ohyfsade människor som är så jävla oförskämda mot folk.

KL

Fattar aldrig grejen med såna här trådar. Vad är poängen? Vem förväntas ta till sig av den här informationen? Och framförallt - känner ni att ni växer lite som människor när ni sitter och gottar er över att "ungdomen idag" minsann inte kan skriva korrekt? Och för i helvete - SKÄMTEN OM SÄRSKRIVNINGAR ÄR SÅ JÄVLA GAMLA.

Men, kunskap är ingen börda. Det är väl inte jobbigare att lära sig skriva korrekt än allt annat man lär sig idag?

Det är orimligt att kräva att folk inte diskuterar svenska språkets stavning och grammatik och hävda att man ska göra det av hänsyn. Hur ska folk ens kunna ha en chans att lära sig om det är tabu att beröra ämnet?

Faktiskt tack vare Anna här på buke som jag lärde mig de och dem. Kan ibland sitta och översätta de och dem (vi och oss) för att veta vad som är rätt, men är det en sådan mening som gör mig osäker skriver jag dom). Bättre det än att skriva de/dem helt fel :P Däremot är jag mer noga med det när det gäller skolarbeten, skriven jag på forum eller liknande så skiter jag i att det blir dom. Stör man sig så är det inte mitt problem.

Det är orimligt att kräva att folk inte diskuterar svenska språkets stavning och grammatik och hävda att man ska göra det av hänsyn. Hur ska folk ens kunna ha en chans att lära sig om det är tabu att beröra ämnet?

Fast nu har du nog lett detta någon annanstans, Jag kräver inte att man inte ska diskutera språkets grammatik och stavning men det är något annat än att skriva hur störande det är att folk inte kan, Mig veterligt är det ingen tabu att diskutera skolformer dvs hur och vad som lärs men här tala det ju bara om vad irriterande det är att folk inte kan/ inte vet bättre. Känns inte som att det handlar om en diskussion med konkreta funderingar, det är liksom inget som diskuteras det bara påpekas att folk inte ska skriva fel.

Tänk istället typ "jag irriterar mig på folk som hör dåligt" (enligt mig dåligt att utrycka denna form av åsikt) jämfört med "hur kan man förbättra och arbeta fram bra sätt för folk som hör dåligt" (då diskuterar vi)

Folk som vill lära sig vet säkerligen om sina brister och söker således den hjälp dem vill ha.

Kl

Håller med om att dålig grammatik är högst irriterande, men ämnet är direkt uttjatat och även den bäste skriver fel ibland. Tycker sådana besserwissertrådar som den här är oerhört fjantiga, men hey, diskussionen kommer aldrig att dö..

kl

Så väldigt tråkigt att någon/några tar illa upp, det är ju inte alls meningen.

Själv tycker jag synd om folk som skriver dem i var och varannan mening, och för det mesta säger jag ingenting eftersom då tror folk att man vill vara översittare och besserwisser.

Men om ni själva ser någon som gör uppenbart fel, säger ni aldrig något? fast det är kanske som med goda råd, ibland vill man absolut inte ha dem.

Tror verkligen inte att någon menar något illa alls.

Kl

Håller med om att dålig grammatik är högst irriterande, men ämnet är direkt uttjatat och även den bäste skriver fel ibland. Tycker sådana besserwissertrådar som den här är oerhört fjantiga, men hey, diskussionen kommer aldrig att dö..

Och jag tycker att trådar om dagens "outfit" eller vilken "mascara är bäst" är "oerhört fjantiga" (de intresserar mig inte alls) - men jag går inte in i dem och pekar finger och talar om hur fjantiga de är. (Eftersom de inte intresserar mig.)
Ett enkelt sätt att döda en diskussion man finner besserwisseraktig eller fjantig är ju att ge fasiken i att skriva i den.
Tycker man däremot att den är felaktig av andra orsaker och vill argumentera så ska man ju absolut ge sig in i diskussionen - för det är ju ett diskussionsforum. :)

Mósa - givetvis riktar jag ingen som helst kritik mot de som lider av dyslexi, det trodde jag var så självklart att jag inte ens nämnde - men 92% av befolkningen lider då inte av dyslexi och de som använder inkorrekt grammatik är betydligt fler än 8%.
Tråden handlar om en frustration som växer hos mig (och uppenbarligen många andra också) över att, framförallt, unga idag faktiskt inte får lära sig att använda sitt eget språk korrekt. De/vi matas med engelska i överflöd men vårt eget språk glöms bort och bagatelliseras. Det är lite skrämmande.
Givetvis kan alla stava fel ibland och det är inte lätt att hålla koll på alla regler som finns kring språket.
Men de allra flesta kan ta till sig att använda de genvägar som finns - tex att använda "dom" istället för de/dem när man inte är helt säker på vilket som ska vara vart.
Som någon sa så ser det illa ut och kan ge riktiga problem, tex vid arbetssökande, att skriva illa - framförallt om man inte vet om det själv. Min erfarenhet är att de med dyslexi jobbar hårt för att skriva korrekt och rätt och det har jag stor respekt för. (Har personer i min nära familj med dyslexi bland annat). Men sedan finns det den stora gruppen som inte vet att de skriver fel och därför inte jobbar på det. Och där kan det bli riktigt tokigt.
Just De/Dem ser bara illa ut men är fullt förståeligt även på fel plats, men för att ta något av de andra exemplen jag nämnde:
Skillnaden mellan dessa meningar blir ganska avgörande:

Jag har inte en enda. (Blir: Jag har inte någon alls.)
Jag har inte en ända. (Blir: Jag har inte en rumpa.)

Jag ber om ursäkt för att du (och säkert fler med dig) tog illa upp - men trådstarten var med glimten i ögat - vilket jag uppfattade att de flesta uppfattade det som - men också med en skopa allvar. :)

De/vi matas med engelska i överflöd men vårt eget språk glöms bort och bagatelliseras. Det är lite skrämmande.
Jag tycker också det är tråkigt att felstavningar blir godkända till slut. Till exempel mej, sej och dej. Är det för att så många använder dom? Isåfall vill jag inte veta hur svenska språket kommer se ut såsmåningom :p
Men sedan finns det den stora gruppen som inte vet att de skriver fel och därför inte jobbar på det.
Och den lite mindre gruppen som vet att de skriver fel men inte bryr sig :meh: Till exempel flera som skriver hon där det ska stå henne, the istället för te, chokladet m.m.

Men, kunskap är ingen börda. Det är väl inte jobbigare att lära sig skriva korrekt än allt annat man lär sig idag?

Och tror du folk är här på buke för lära sig skriva? Jag tror de flesta är här för det är kul och ett litet tidsfördriv. Inte för sitta och få pekpinnar hur de ska skriva osv..

KL..

Jag blir lika förvånad varje gång, hur många här på buke retar sig över olika saker. Medans de i nästa sekund är så förstående för olika saker osv..

Dubbelmoral är det jämt och ständigt här.

Fy fan vad oförskämt. Jag läser tusen gånger hellre på ett forum fullt med stavfel än på ett forum fullt med ohyfsade människor som är så jävla oförskämda mot folk.

KL

Fattar aldrig grejen med såna här trådar. Vad är poängen? Vem förväntas ta till sig av den här informationen? Och framförallt - känner ni att ni växer lite som människor när ni sitter och gottar er över att "ungdomen idag" minsann inte kan skriva korrekt? Och för i helvete - SKÄMTEN OM SÄRSKRIVNINGAR ÄR SÅ JÄVLA GAMLA.

:bow::bow::bow:

Var och en kan välja att engagera sig i de trådar han/hon föredrar, tycker man att diskussioner om vårt svenska språk är ointressanta så kanske smink eller fodertrådarna attraherar mer. Du har nog en släng av dbbelmoral du med ;)

De cyklade. Korrekt!
Dem cyklade. Inkorrekt.
Dom cyklade Funkar!

Vi kastade snöbollar på de. Inkorrekt
Vi kastade snöbollar på dem. Korrekt!
Vi kastade snöbollar på dom. Funkar!

Vi kastade snöbollar på dem och de blev arga. Korrekt!
Vi kastade snöbollar på dem och dem blev arga. Inkorrekt.
Vi kastade snöbollar på dom och dom blev arga. Funkar!

Om man tycker att det är enklare så går det utmärkt att tänka sig meningen på engelska istället. Använd DE där du skulle använt THEY och DEM där du skulle använt THEM.
Det funkar nästan jämt. :)

Blir lite ledsen av liknande trådar..
Många har problem med stavning och särskrivningar men jag tror inte det blir bättre av att starta en tråd där många ser det som stötande (även om det inte var tänkt så från början)
Jag ser gärna en trådstart där någon som har full koll på hur allt ska stavas osv skriver upp regler som alla kan följa utan att det ska bli som det blivit i denna tråd.

Som det jag citerade nu, det hade väl räckt + flera andra exempel på hur det ska se ut och inte. :)

Jag kan gå tillbaka på min fb och se hur värdelöst jag skrev och jag har blivit bättre tack vare folk som informerar mig på rätt sätt!
Har inga skrivsvårigheter så utan har enbart varit "klantig" och inte brytt mig ;)

så ibland kan jag skylla på mitt tangentbord då den drivs på battelksls *springer och byter batterier*

Senast ändrad:

Var och en kan välja att engagera sig i de trådar han/hon föredrar, tycker man att diskussioner om vårt svenska språk är ointressanta så kanske smink eller fodertrådarna attraherar mer. Du har nog en släng av dbbelmoral du med ;)

Men är ju de som inte kan stava som "ni" vill åt. Så jag antar "ni" gärna vill de ska läsa just denna tråden så ni får lära dom och tala om hur kassa de är.

Tråen rikar sig som alla andra till de som är intresserade och oavsett varför man intresserar sig. Uppenbarligen tycker du den är intressant nog att svara på.

Och varför väljer du att gå in och läsa en tråd som handlar om språk om du inte vill läsa om det?

Det är bra om folk lär sig skriva ordentligt. Om du nu inte har förmåga så skit i såna här trådar. Även vi språknördar har yttrandefrihet .

Och varför väljer du att gå in och läsa en tråd som handlar om språk om du inte vill läsa om det?

Det är bra om folk lär sig skriva ordentligt. Om du nu inte har förmåga så skit i såna här trådar. Även vi språknördar har yttrandefrihet .

Och jag antar den du svarade också har yttrandefrihet!
Sen kan man ju tycka yttrandefrihet inte måste betyda att gnälla på andra hur de stavar. Speciellt på ett forum där folk är mer för ha kul och kanske lite tidsfördriv.

Senast ändrad:

Kan vi inte en gång för alla lära oss att skilja på de och dem? Kan ni inte använda de och dem på rätt ställen så skriv dom. DOM är hundra gånger bättre än DEM på fel ställe... Jag får hjärnblödning.

De cyklade. Korrekt!
Dem cyklade. Inkorrekt.
Dom cyklade Funkar!

Vi kastade snöbollar på de. Inkorrekt
Vi kastade snöbollar på dem. Korrekt!
Vi kastade snöbollar på dom. Funkar!

Vi kastade snöbollar på dem och de blev arga. Korrekt!
Vi kastade snöbollar på dem och dem blev arga. Inkorrekt.
Vi kastade snöbollar på dom och dom blev arga. Funkar!

Om man tycker att det är enklare så går det utmärkt att tänka sig meningen på engelska istället. Använd DE där du skulle använt THEY och DEM där du skulle använt THEM.
Det funkar nästan jämt. :)

Och när jag ändå är igång;
Det är milsvid skillnad på:
ända (slut, rumpa) och enda (ental).
sett (tittat på, skådat) och sätt (manér, vis (som i "på det här viset/sättet") eller som i "sätt på plats")
en (ental) och än (förkortning på ännu.)

Och..
Det stavas:
Oväsentligt - inte Ovesäntligt.
Fodervärd - inte fodervärld.
Stod - inte stog.

Och jag skulle kunna fortsätta, men jag ger mig nu med mitt språkpoliseri. :p God jul på er! ;)

spela roll

kl* för att inte tala om alla sär skrivningar :nailbiting:

Alla har inte flytet när dom läser och skriver. Alla har inte lätt för att stava eller känsla för när ord ska sitta ihop.

KL
Det är dåligt, riktigt illa att trycka ner människor med dessa problem med såna här trådar. Till vilken nytta? Att få dom att känna sig kassa?

"Retar du upp dig på saker som är små är du väl inte större än så."

Mósa - givetvis riktar jag ingen som helst kritik mot de som lider av dyslexi, det

Kasta sten i glashus...

Till, för åt et c följs av dativobjekt.
Kritik mot dem som...

Om man nu ska skriva grammatiskt korrekt (vilket jag tycker).

Och i ärlighetens namn: för mig stör det ständiga "dem"skrivandet många trådar men jag kan acceptera sådana fel här.
Är det för många språkliga fel, slutar jag som regel att läsa inlägget.

Det jag tycker är betydligt värre är att det i dagstidningar skrivs väldigt mycket fel.
Där om någonstans borde man kunna begära korrekt svenska.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka