Sv: De/dem

Kan du inte vara snäll och skriva det här inlägget på facebook? Jag vet inte alls vem du är men när det kommer till mig så ska jag både gilla och dela den ;) Jag vågar inte skriva det själv nämligen :D

Kopiera här och skriv på fejjan att du har snott den! :idea:

Kl
Håller för övrigt med TS :bow: Och vill lägga till särskrivningar!:wtf:

Har man slutat undervisa grammatik i svenska i skolan?
Vad lustigt. Just idag funderade jag på om jag skulle starta en tråd och fråga hur man lär ut användandet av "de" och "dem" i skolan idag.

Förr gick det alltid att ta till "dom" om man ville göra det lätt för sig. Men har det blivit ajabaja nuförtiden? För det är verkligen en generationsfråga.

Jag har kört hårt med "dom" ända sen jag upptäckte att Astrid Lindgren brukade skriva det. Dvs "dom" :)

Vad jag kommer ihåg gick vi igenom de och dem en snabbis på högstadiet och en gång på gymnasiet när läraren sa man skulle tänka på engelskan. Jag förstod ingenting förrän jag förra året googlade och hittade de/vi dem/oss metoden. Är 92:a

Använder för det mesta dom om det inte är en viktig text då jag tänker till lite extra :)

*kl*

Jag vet inte, själv har jag gett upp lite med en bekant som varje jul trakasserar sina konton, bara för att i februari måsta böra om från kratch.

Det gäller väl dig också ;)

Sant men man blir så sjukt jävla ledsen och arg på alla er som inte kan ha bättre att göra än att klaga på att folk inte kan perfekt svenska, fan va glad att folk gör sig förstådd istället. Ni borde skämmas alla ni som håller på med dessa jävla trådar. Är man inte välkommen här på bukefalos om man har skrivproblem eller inte kan bättre svenska?

Går ni runt och talar om för folk som stammar att dem ska lära sig prata bättre och folk som haltar att dem ska gå ordentligt?! Att moderatorerna låter alla dess minstsakt elaka trådar ligga kvar är för mig helt oförlåtligt.

Vad är det som är så farligt med att inte skriva perfekt när ni ändå uppenbarligen förstår?! Ingen skriver en vetenskapliguppsats här.

Sluta bete er som svin rentutsagt!

Fast många skriver ju fel för att dom inte lärt sig rätt, då är det ju bra att det kommer en informativ tråd om vad som är rätt.
Sedan finns det ju dom som stavar fel på grund av ovana också.

Och dom som har dyslexi eller andra orsaker som gör att dom inte stavar ordentligt och dom behöver inte ta åt sig tycker jag.

Och sen dom där som envisas med att dom har rätt trots att det är fel :meh:

Det är väl bara att inte läsa om det stör dig :) Dom som vill störa sig får ju såklart göra det.

Men då kan de väl försöka lära sig så de får det lättare i livet? Det är ju inte så troligt att man anställer någon som skriver som en kratta som ett exempel. Det ligger dem till last helt enkelt och det är värdefullt för dem att få reda på det.

Hej hallå! Det är inte vårat fel att du inte kan stava,stör tråden dig är det bara att sluta läsa den.:idea:

Eller starta en egen gnälltråd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka