De äter inte! Panik?

Nera

Trådstartare
Jag var och hämtade två marsvinsbebisar i fredags, de är de underbaraste som finns! :love: Men! De äter inte några grönsaker och jag är rädd att de inte får i sig de c-vitamin de behöver. De får marsvinspellets som de äter och får Kani-BC i vattnet men räcker detta? Vad gör jag för att få de att börja äta grönsaker? Har provat med massor med olika grönsaker och frukter men ingenting smakar de ens på... :(

Sv: De äter inte! Panik?

Har ingen egen erfarenhet av marsvin.. Men min kanin var till en början väldigt tveksam till grönsaker. Jag fick envisas med att lägga dit en ny bit av samma grönsak (exempelvis gurka) flera dagar i rad tills han till slut smakade och upptäckte att det faktiskt smakade bra. Sedan fick man tillsätta en till grönska och envisas med den på samma sätt..

Är de vana att äta grönsaker sedan tidigare, eller är detta deras första möte med grön föda? Om det snerare alternativet är fallet så kanske det kan vara samma metod som gäller för dem som för min kanin? Lite tålamod?

Som sagt, det är nog ingen panik så försök ha lite tålamod (svårare än det låter, jag vet). Eventuellt skulle du kanske kunna låta dem gå hungriga (d.v.s. inte ge dem något annat), så de till slut MÅSTE äta av grönsakerna. Fast de får ju förstås inte svälta om de ändå väljer att inte äta av grönsakerna.

Men jag gjorde så med Måns när han bara ville ha burkmat, och ratade allt vad torrfoder heter. Jag fyllde torrfoderskålen och lät honom vara. Till slut insåg han att hans ynkliga jamanden vid kylskåpsdörren inte skulle ge resultat, och då gav han med sig och åt upp torrfodret. :banana: ;) Sedan har jag inte haft några problem. Han äter burkmat två ggr/dag och utan att gnälla torrfoder där emellan.

Jag vet ju dock inte om det fungerar (eller ens är värt att testa) på marsvin...

Jag har 2 marsvin nu de äter för liv och död hela tiden! Men innan dem hade jag ett marsin ( godis ) som vi gedde mkt gurka å sallad! Men hon dog pga c-vitamins brist! Ingen hade varnat oss och det var vårt frösta djur vår alla (L) dag present :crazy: Men när vi köpte de vi har nu saga och sally så hitta vi de bästa tips! Ge mycker Vitkål inget gurka å sånnt för de e såå gott för dem så de slutar äta det nyttiga! Och Ifall de verkar sega å så ändå så ge dem c-vitmin i munnen och ha alltid ca 3 dropppar i vattnet!
LYCKA TILL OCH HOPPAS DE SNART BÖRJAR ÄTA :) Kramar

Vill bara säga att det inte är lönt att sätta c-vitamin i vattnet, om inte ditt marsvin dricker upp allt vatten på 15 minuter. För att c-vitaminet i vattnet försvinner efter 15 minuter, 20 minuter om man målar flaskan svart.

Tror inte du behöver vara orolig, för att dom ska dö/ta skada av c-vitamin brist måste det ske under en lång tid, tror nog dom klarar sig under nån vecka tills dom börjar äta grönsaker ;) för det kommer dom göra förr eller senare. Har haft ungefär samma problem med vuxna marsvin som i sitt tidigare hem har fått bara "godis grönsaker", när dom sedan här hemma hos mig mestadels får vitkål och morot så ville dom inte ha det, dom var för bortskämda helt enkelt :D Men det bästa att göra är helt enkelt att vara lite hård, lägg i lite grönsaker i buren varje dag, och om dom inte har ätit upp det gamla ta bort det eftersom det blir dåligt och ge dom nytt, förr eller senare kommer dom nog att smaka och tycka det är gott!
Om dom inte efter några dagar fortfarande inte har smakat/ätit skulle jag nästan ta bort pelletsen så länge, så dom blir hungriga helt enkelt, kanske låter lite hårt men dom behöver lära sig äta grönsaker!
Och kanske bara ge en tuss hö så magen håller i gång bara, men så dom inte blir proppmätta, så ska det nog lösa sig ska du se! :D

Grattis till grisarna föresten! :D Är lite nyfiken på vad det är för några!

Tack för alla svar! Jag får väl försöka vänta ut dem.

Kan kanske lägga in bilder någon dag, har inga på datorn än.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 635
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 641
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar