dansk svensk gårdshund!

toughcookie

Trådstartare
Finns det någon här som har en sån? Jag har varit insnöad på att min nästa hund skulle bli en jack russel men har på senare tid träffat några riktigt dåliga (el bara ouppfostrade) individer och har därför börjat tveka.
Igår träffade jag en gårdshund och blev HELT såld! Personen som hade hunden var bara tillfällig hundvakt och visste inte så mkt om rasen förutom att just den hunden var jättetrevlig.
Jag bor i en stuga på landet, har möjlighet att ha hunden med mig nästan 24 timmar om dygnet. Jag har en son på 6år, har haft schäfer tidigare och är just nu "fostermor" åt två pointertikar.
Har alltid velat prova agility. Tror ni att en sån hund kan passa oss? och kan den vara med i stallet och följa med på ridturer?
Många frågor men jag är verkligen upp över öronen förälskad!

Sv: dansk svensk gårdshund!

Min kompis har en sådan, själv har jag Jack Russel... Temperanment är samma, det blir vad man gör dom till...Jag är aktiv min hund är aktiv. Min bästa JR kompis är JÄTTELUGN, precis som husse...
Dom är dessutom väldigt lika- eller olika eftersom dom nästan kan se ut hur som helst...
i mitt fall är dom lika propotionerade i kroppen men gårdhunden lite "rundare, mjukare" nos...
Agility är ju toppen för en hund som dessa, men man får inte börja öva förrän dom är 1 år...
Min hund har varit med mig med hästen hela tiden. Hästen konvalecent när hon var som minst så det passade ju jättebra! Hon är uppväxt vid hästens sida och det funkar jättebra!
Jag älskar verkligen hundarna!!! Har inte riktigt förstått hur jag klarade mig utan... hihi!

Är du bara intresserad av agility och att hunden skall vara med dig i stallet och på ridturer låter gårdshunden betydligt lämpligare än jack russell terriern som är en utpräglad jakt terrier och som dessutom skall ha ett betydligt tuffare temprament och vara mer terrier än gårdshunden. Gårdhunden är det dessutom lättare att få tag i en seriös uppfödare.

Har träffat ett par, iofs fråm samma uppfödare, men dessa hundar har varit UNDERBARA!! :love:

Förutsätter dock att man gillar jack russeltypen.
Skillnaden är dock att de inte verkar vara sådär skarpa som tyvärr en del jack russel kan vara. Men jag gillar jack russel med.

Hittar du en bra uppfödare och gillar den typen av hund, kan jag definitivt rekommendera!

Mitt första intryck var just att gårdshunden hade alla jack russelns positiva egenskaper men lite mindre av dom negativa!

Ni som är uppfödare oavsett ras, vad skulle ni tycka om man ringde och frågade om man fick besöka er för att lära mer om er ras? Alt träffas på utställning el dyl?

Så tycker jag generellt att det är. De är även litelite mer förnuftiga och down-to-earth, enligt mig.
Sedan får man ju tänka på att hundar även är individer och inget säger att den valp just du köper inte har de negativa egenskaperna. Men det är mindre risk om du går för en gårdshund istället för jack russel.

Jag gillar ju jack russel och har varit inställd på att det är VÄLDIGT mkt jobb med en sån, men om jag lägger lika mkt jobb på en gårdshund så borde jag ju få en ÄNNU underbarare hund!

*lånar knapp*

Jag har bara positiva erfarenheter av gårdshundar. De jag har träffat (och en lärde jag känna) har varit öppna, sociala men haft koll på matte. Den hund jag kände lite bättre var oerhört kelsjuk, gosig men aldrig sen att leka och busa.

Jag måste erkänna att jag som var bruksnörd när jag träffade dessa individer - blev så här förtjust! :love:

Den tiken jag lärde känna var outstanding när det gällde kontakt med föraren. Hon var mycket trevlig bland kända och okända människor, men integriteten låg i att matte var den som hon checkade av allt med. Vilken kontakt de hade! Men jag vet också att just denna matte tillbringade mycket tid ihop med din hund. De var ett radarpar och alltid tillsammans!

Innan vi bestämde oss för dvärgschnauzer var jag och nosade på den hundrasen eftersom jag fick uppfattningen att gårdshundarna var mjukare och mer tillgängliga än jack russelln.

Vad kul att alla är så positiva! Finns det många i sverige? Tycker ju man borde ha träffat flera. Men det kan ju vara för att jag varit så insnöad på jack russel....

toughcookie skrev:
Vad kul att alla är så positiva! Finns det många i sverige? Tycker ju man borde ha träffat flera. Men det kan ju vara för att jag varit så insnöad på jack russel....

De är nog inte så vanliga ännu. Rasklubben bildades visst 1993. Här är adressen till den:

Dansksvenska Gårdshundens klubbsida

Den här tiken tyckte jag var fin! :love:

selda2.jpg

Jag tycker om dessa hundars lite rundare huvuden. Det finns en kennel som annonserar på blocket just nu. Kanske kan du ringa och prata med dem?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 162
Senast: paradiset
·
Hundavel & Ras Några vänner till mig ska köpa sin första hund. En trevlig barnfamilj med barn mellan 5 och 14. De vill ha en "lagom" stor/liten, robust...
Svar
5
· Visningar
4 875
Övr. Hund Jag är en 15årig tjej som går i 9:an just nu. Jag har tänkt att "skippa" skolan ett år efter 9:an och vänta med gymnasiet i ett år då...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 129
Senast: Pia
·
A
Hundavel & Ras Startade nyss en tråd om Berner Sennen, men får ge upp den tanken för nu eftersom jag har en hundrädd förälder jag måste gå till mötes...
2
Svar
31
· Visningar
13 637
Senast: annibanni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar