Damsadel??

Sv: Damsadel??

Din hemsida var verkligen jättefin med många fina bilder!!:bow:
Klänningen var underbar!:love: Vem har sytt upp den och var har du köpt hatten? (Du får gärna PM:a om det inte får skrivas här;))
Filmer är alltid kul!:bump:
Spännade med en så gammal sadel, vet du något undgefärligt tillverkningsår?
Tack för all superbra information!:bow::bow::bow:

Tack för berömmet! Det värmde! Uppmuntrad som jag blev håller jag på och krånglar med att lägga ut filmen. Men jag är inte så bra på just det...

Däremot är jag rätt bra på att sy.

Klänningen har jag sytt själv efter mönsterdokumentation i en bok. Jag har även ett foto på den bevarade jackan från 1700-talet. Den finns på ett museum i England. Men jag fick givetvis göra om storleken då tjocka damer som jag inte red på den tiden. Det var bara sportiga slanka madmoseller som vågade sig på sådana våldsamma övningar.

Hatten jag rider i har jag sytt om. Det var min första hatt, inköpt på 80-talet, som har fått ändra form. Jag har också pyntat den. Ny saknas bara en strutsfjälder...

Sadeln är från 1905, det står stämplat på sadeln. Det är en Wykeham som ska kompletteras med olika tjocka underlägg för att kunna passa olika hästar. Givetvis har inte dessa överlevt utan jag kör med latexpad och tjockt schabrak. (Jag är lite rädd om hennes rygg.) Andra engelska damsadlar rids i allmänhet utan schabrak/vojlock.

Nu saknas bara kandar och en gammal säkerhetsstigbygel...

(Det är vägen som är det viktiga inte målet!):D

J
Jag är rätt usel på att rida så vad jag visar på uppvisningarna är hur det kunde sett ut för ca 270 år sedan om man mötte en beriden kvinna. Jag har nämligen sytt en kopia av en riddräkt från den tiden och försökt hitta tillbehör som man använde då. (Mer info om dräkten finns på min hemsida.)

Jag tittade på bilderna av dig i 1700-tals dräkten... det är förbålt trevligt att se någon som lägger ner tid och ork på att ha en korrekt klädsel för det som man vill visa!

Jag kan ta reda på var min kompis har köpt sina strutsfjädrar hon har bla några som är lite offwhite/ljusbeige som skulle te sig utmärkta i din hatt...

/KT också dräktnörd!

Det hade varit jättebra om du kunde ta reda på var man köper strutsfjädrar! Eller om hon har nån att sälja själv? Jag har letat men inte hittat några av rätt typ liksom.

:eek:Har du sytt den själv? Helt fantastiskt!! Otroligt duktig är du!!:bow:
Är det en helt "vanlig" hatt som du har sytt om?
Häftig med olika paddar till sadeln för det ska passa olika hästar.
Har du sytt schabraket också? Jätte fint var det!:love:
Var är de peruker och barockklänningar inhandlade som används i den stora kadriljen som finns på bild på din hemsida?

Kung Tulle:
Du får jätte gärna berätta även för mig var man köpa fina stutsfjädrar!;)

Tack! Ja, jag har lagt ner massor av tid på att sy dräkten. Den är ju helfodrad med rosa tyg liksom originalet. Och ulltyg är tyvärr rätt dyrt så det blir en del pengar bara i material. Det gick 8 meter!

Hatten var en vanlig filthatt. Man kan göra rätt mycket med en sån. Bra material. Frågan är dock om inte brättet skulle vara lite bredare?

Schabraket har jag bara klätt med ulltyget och pyntat. Givetvis fick jag lägga till den delen som ligger under benet. Lite knixigt men det gick.

Fantasikläningarna i kadriljen är också hemsydda. Någon ska ha ett mönster som de flesta har använt. Jag har dock ritat mitt mönster själv. De som har kunnat har sytt klänningar själva (eller nån vän) annars syr eldsjälarna i Skånska frieserhästföreningen klänningar man får köpa eller låna. Jag har sytt några också.

Dessa klänningar är inte på något sätt historiska utan är bara gjorda för att det ska vara mycket volanger och tyg och rysch och pysch och sånt. För att ha kul! Perukerna är köpta på Eksons postorder. Klicka på tema och sen rokoko så hittar du dem där. Man ska också vara medveten om att dessa utstyrslar inte är menade att ses på nära håll. De ska bara ge ett roligt och annorlunda intryck som kontrasterar mot den strikta dressyrklädseln.

Kolla med Vikbolandsstruts.se, en strutsfarm utanför Norrköping. Jag var där och tittade en gång och jag har för mig om att de tog vara på fjädrar och sålde.

Köpte två grå strutsfjädrar på Tradera häromdagen. Rätt prisvärt och enkelt. Jag kollade bara så att de var tillräckligt långa och bad säljaren förpacka dem bra. Lite av en chansning men de kom i ett A3 kuvert med en bit kartong som hindrade dem från att brytas/böjas. Var jättefina!

Jättefin hemsida! Underbara bilder :love:

Christina som fanns med på ett av dina kort med Wouter rider för samma klubb som jag. På klubbtävlingarna brukar hon rida i damsadel :D
För vissa domare får hon vara med som vanligt men andra tycker inte att dom kan dömma henne korrekt och då rider hon utan tävlan.

Jag har ett kort på dom i min BLOGG

Tack för berömmet! :)

Din blogg var jättemysig! Och korten med! Jag bara älskar kortet där du "håller fram" Latins öron! Det typiska problemet med att fota hästar... ;)

Visst är det jättekul att hon rider i damsadel på tävling! Fantastiskt duktig är hon också!

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 242
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar