Dalmatiner

Sv: Dalmatiner

Man kan inte dömma hela rasen utifrån en dalmatiner. Jag betonar igen att man måste vara mycket selektiv från var man köper sin dalmatiner. Den hunden som du beskriver innan skulle lika gärna kunna vara min gamla hund och det var ingen dalmatiner.

Alla dalmatiner skrattar inte. Våran hane skrattar inte men det gör däremot tiken. Det ser jätteroligt ut när man tittar ner på henne. Hon ser ut som en haj över näsan då.

Mvh

Tora

Min kompis bägge hundar är defintivt bra "barnhundar" - om nu något sådant finns. Och jag känner inte alls igen någon av dem i din beskrivning. Tvärtom är bägge lättmotiverade och mycket älskvärda. Den äldre glömmer aldrig att jag tog mig an henne när matte var gravid och inte orkade så mycket. Hon vill fortfarande smita in i min bil när jag ska åka, fler år senare. Det enda hon och jag gjorde var att träna - snacka lättmotiverad....:D

Dåliga barnhundar??
barnvakt.jpg

De har själva tagit på sig uppgiften att vakta jäntan när hon sover middag.

Det där måste vara en av de sötaste och mest rättvisaste kortet jag någonsin sett. Snacka om att fånga en dalmatiners själ.

Mvh

Tara

jag håller fortfarande inte med. hade man haft något sorts prov (motsvarande brukshundarnas bruksprov) som testade dalmatinerns "hästsinne" och endast avlade på hundar som funkade bra med hästar, då hade man kunnat räkna med att egenskapen fanns kvar. förr skötte detta sig självt, en hund som inte gick bra ihop med hästarna försvann genom "naturligt urval". det var så pass länge sedan den användes till sitt ursprungsändamål att man kan räkna med att egenskapen är borta. jämför med pudel och bulldogg (vars användningsområde väl ändrades senare).

att vissa använder sina dalmatiners är jättekul, men är det någon uppfödare räknar med hästvänlighet som en viktig egenskap innan de parar?

man kan dock LÄRA hundarna att umgås med hästar, men det gäller ALLA hundar.

Det är faktiskt tal om att Trail Road skulle ingå på samma sätt som tex MH-beskrivning.

Att min valp har det i generna är inget snack om saken. När han varit hos oss i några veckor så var jag i paddocken och red. Han satt i mitten tillsammans med min sambo och tittade på oss. Jag ropade på honom. Först var han lite förbryllad men sen så kom han lyckligt springade och följde mig flera varv i paddocken. Då gick ungefär hela tiden där stigbygeln är och ca en meter ut. Ibland slank han lite dit och i bland lite hit men i det stora hela gick han där helt ointresserad av det annars så lockande färska hästskiten (vegetariska köttbullar enligt honom:D). Det hela kom så naturligt för honom. Har aldrig sett något sådant förut och då har jag haft en hel del hundar med mig på ridturerna genom åren.

Tror nog lite att du har missförstått det här med dalmatiner och hästar. Vad man har avlat på är följsamheten av hästen inte att umågs med hästen.

Mvh

Tora

nej jag har inte missförstått något. som du kanske minns så skrev jag att enstaka individer fortfarande kan ha den ursprungliga egenskapen, men att man absolut inte kan räkna med att den finns hos den valp man köpt.

titta bara på labben som varit delad några få år. så fort man släpper efter på kraven om apportering så blir det snabbt sämre. visst finns det fortfarande en och annan som som verkligen kan, och många som gärna vill, men hur många kan göra det riktigt bra?

det jag försöker säga är att 1) slutar man avla på en egenskap så försvinner den och 2) köp gärna en dalmatiner, men inte för dess "hästsinne".

Det jag försöker säga är att det visst finns uppfödare som avlar på den egenskapen bla I Sverige, Englad och USA.

Att du dömer hela dalmatinerrasen beroende på en hund som du hade som jag dessutom klassar som väldigt ouppfostrad tycker jag verkar lite fel och konstigt.

Jag har två dalmatiner nu en 6 månadersvalp och en 5 år gammal tik. Tiken har vi bara haft i 3 veckor och hon uppvisar likadana egenskaper som valpen. Då har tiken levt på en kennel i hela sitt liv utan att så mycket som se ett hästhår någonsin.

Man har avlat på dalmatinern för att följa hästen i över 400 år. Att helt radera bort det på de få åren som dalmatinern har funnits i Sverige är inte det lättaste.

Du skriver om labben att den apporterar dåligt och hur få som gör det tillräckligt bra. Men även om de gör det dåligt så finns det oftast i bakrgrunden. Var och varannan labbe man ser går ju omkring och bär något i munnen.

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. Det absolut viktigaste är att vända sig till en uppfödare har det avelsmålet som du vill använda din hund till. Det gjorde vi och vi är mycket nöjda med resultatet.

Mvh

Tora

men snälla du, jag dömer inte någon. det är inte alls det det handlar om.

klassar du min gamla hund som ouppfostrad. nähä? det menar du inte? vad har det med diskussionen att göra? min labbe är också lite ouppfostrad. schäfern är mycket väluppfostrad. i fall du behöver veta menar jag.

visa mig gärna EN kennel som sätter upp prov och sållar avelsmaterial ur enbart det. dessa prov måste dessutom utföras på en mycket ung hund/valp för att resultatet ska vara tillförlitligt.

när det gäller labben så är apportering inte samma sak som att bära saker i munnen. showlabbarna bär gärna saker, men jägarna kan inte använda dem till apportering. det duger de inte till.

dalmatinern och labben har funnits ungefär lika lång tid i sverige. det är inte "några få år".

När du tappade kopplet och din hund sprang in i hagen och blev ihjälsparkad av hästar. Utav det så tolkar du att dalmatinern inte längre har kvar sina ursprungsinstinkter kvar. Men att den springer in i hagen har ingenting med själva sättet att följa en häst. Man kan också tolka det som att den drogs naturligt till hästen och ville följa den men gjorde det på ett felaktikt sätt. Precis som man måste träna apportering med en apporthund. Den gör inte automatiskt rätt men förutsättningarna för att den skall göra rätt finns där mer utpräglade än hos någon annan ras med annan inriktning.

Om du tittar på www.dalmatiner.nu så finner du länkar till de flesta uppfödare i Sverige. Tror det även var där som jag hittade länkar till Road Trial. Är det inte där så googla på Road Trail så får du leta dig fram därifrån.

I USA är har man Road Trail som bruksprov för dalmatiner. Tror man har haft det sen 1950-talet.

Läste också någonstans att det runt 1950-talet fanns bara en enda person som avlade på dalmatinern i Sverige. Mångfalden för labben är mycket större än hos dalmatinern. Är inte just labbe en av sveriges vanligaste hundar?

Vad jag menar med att bära runt på saker är att instinkten finns kvar. Trots så flitigt avlande på kanske helt andra egenskaper.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Har 3 st på hunddagiset där jag praktiserar.
Den ena, hanen är en underbar kille, fast jag är den enda som tycker det :D En otroligt snygg hund men har dessvärre en matte som låter han få bestämma. Den ena tiken är jätte söt och gullig liten tjej, tycker bara om vissa andra tikar. När hon blir hämtad så hoppar hon upp i husses famn (en lite tjej) Den andra tiken är utav den grövre sorten och är helmysig. Har tyvärr inga svarta prickar runt ögonen så har då blivit rosa runt ögonen istället. ;)
Dalmatiner ha en annan njurfuntion än andra hundar. Lättare att få njursten och sådana problem. Hanen på dagiset har kissat blod vissa gånger.

Lite som kanske är kul att veta för dig

Vår stallägare har en prick, han är nog den underbaraste hund jag någonsin har träffat :love: Han är allt. Snäll, vänlig, pigg, glad, gosig.. :love:
Solbo's Wilson heter han.

Han har respekt för hästarna, och han går inte gärna in i hagen (pga eltråden, men ändå).
Fast så är han ju 8 år och har en del livserfarenhet, och så är han väldigt väluppfostrad och vet vad han får och inte får göra. Tror inte det var "medfött" så att säga.

Tror dock en dalmis behöver mkt aktivering och motion, har träffat på ett par prickar ägda av icke-hundvana människor, som var fullkomligt galna och inte uppfostrade ett dugg.
Sen uppfattar jag det som att de är lite av enmanshundar, trivs bäst med sin egen familj och är lite skeptisk mot främlingar.

Vet inte så mkt om dem, men den uppfattningen har jag fått iaf.
Hade jag haft tid, ork och mera kunskap hade jag gärna haft en prick :) Nöjer mig dock med en liten knähund i stället ;)

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket för alla svar och berättelser från era egna erfarenheter. Jag ska absolut ha en dalmatiner!!

Tror att jag har fått en bra kontakt med en seriös uppfödare som ska ha valpar lagom tills i vår.
Sen att en del hundar inte blir exakt som rasen beskrivs får man ju ta. Alla har ju en personlighet. Jag har själv en springer spaniel nu som tydligen ska "älska att apportera och bära saker"..-jo men tjena! - du kan hämta den där jäkla bollen själv om du nu är så dum att du slänger bort den!! :smirk: :rofl: (alltså, sådana avvikelser kan man ju acceptera tycker jag.. det är ju sån han är)

När ungefär börjar dom få sina prickar? Dom är väl helt vita när dom föds? eller har jag helt fel?

Mvh F :banana:

När du tappade kopplet och din hund sprang in i hagen och blev ihjälsparkad av hästar. Utav det så tolkar du att dalmatinern inte längre har kvar sina ursprungsinstinkter kvar.

gör jag? jag som trodde att vi visste det INNAN vi köpte dalmatinern? men det kanske jag inte gjorde... nä, du vet nog bäst. :smirk:

allvarligt talat, jag tycker inte att du ska ta åt dig personligt av det jag skriver. jag försöker inte tracka ner på varken dig eller rasen. dalmatinern är en jättetrevlig ras och du är säkert en snäll människa.

det jag däremot vill ha fram är lite sunt förnuft. det finns andra följsamma raser som schäfer, spaniel, retriever etc som funkar lika bra som hästhundar som dalmatinern. är det ett viktigt kriterium när man köper hund kan det vara bra att veta.

En tjej i stallet har en dalmatiner, och den hunden är så himla rolig, när hon ser en kommer hon skuttande, viftandes på svansen och drar upp läpparna och visar tänderna för hon har sett att människor gör så när dom är glada. :D

Fridan- Nej, du har så rätt... Valparna föds vita. Fläckarna framträder efter några veckor!
Jag skrev tidigare i denna tråd att jag haft en Dalmatiner, det är fem år sedan min tös dog:cry:

Nu är vi redo för en ny vovve... det blir självklart en Dalmatiner:love:

Fridan- Nej, du har så rätt... Valparna föds vita. Fläckarna framträder efter några veckor!
Jag skrev tidigare i denna tråd att jag haft en Dalmatiner, det är fem år sedan min tös dog:cry:

Nu är vi redo för en ny vovve... det blir självklart en Dalmatiner:love:

Så när man hämtar valpen vid åtta veckor så har den fått alla sina fläckar? eller kommer det fler? :)

Ja, jag läste att du hade haft en tidigare. Ett bra tecken (för mig) att du ska skaffa samma ras igen.
Hade också en vovve för en massa år sedan som dog ung pga hjärtfel :( Alltid lika tråkigt. Hoppas du får en frisk vovve nu.

Mvh F

Min tidigare Dalmatiner köpte jag när hon var ett år så hon hade ju all prickar "på plats";) Men visst har de fått sina prickar när de är så stora att man hämtar hem sin valp, de är säkert lite "suddiga" när de är valpar men blir klarare allt efter som de växer...
Just nu går min hjärna på högvarv... Jag hade helst köpt en ca ett år gammal tik igen, en tik som är problemfri och barnkär då jag har småbarn och vet inte om det är så smart att skaffa valp nu...
Vi hade fått kontakt med en jättefin ettårig tik som skulle omplaceras pga mycket jobb och studier. Allt verkade såå bra, hunden var jättefin(har sett foton) Vi skulle åkt ca 20 mil idag för att träffa vovven och ägarna som oxå verkade seriösa och trevliga, MEN i torsdagskväll kom ett mejl där det stod att han hade ångrat sig och ville inte sälja hunden längre...:(

Jättetråkigt... Vilken Kennel har du varit i kontakt med? Jag har mejlat lite med denna kennel och frågat lite frågor, hon verkar trevlig! Kolla in valparna:love:

http://www.kennelridotto.com/

gör jag? jag som trodde att vi visste det INNAN vi köpte dalmatinern? men det kanske jag inte gjorde... nä, du vet nog bäst. :smirk:

allvarligt talat, jag tycker inte att du ska ta åt dig personligt av det jag skriver. jag försöker inte tracka ner på varken dig eller rasen. dalmatinern är en jättetrevlig ras och du är säkert en snäll människa.

det jag däremot vill ha fram är lite sunt förnuft. det finns andra följsamma raser som schäfer, spaniel, retriever etc som funkar lika bra som hästhundar som dalmatinern. är det ett viktigt kriterium när man köper hund kan det vara bra att veta.

Men fortfarande så har ingen av de hundraserna blivit avlad för att just följa hästar. Det är skillnad. Det är mycket svårt att förklara om man inte har sätt det. Men hunden får liknade uttryck av "glädje" och nöjdhet som när grannens Boreder Collie vallar fåren. Man måste nästan se det för att förstå skillnaden.

Mvh

Tora

En tjej i stallet har en dalmatiner, och den hunden är så himla rolig, när hon ser en kommer hon skuttande, viftandes på svansen och drar upp läpparna och visar tänderna för hon har sett att människor gör så när dom är glada. :D

Nej dalmatinern är den enda hundras som skrattar. Dock är det inte alla dalmatiner som gör det.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
527
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka