Sv: Dalmatiner
Tror att hon menade att det lät som du sa att dom "härmar" människorna när dom skrattar... men det gör dom väl inte? Dom gör väl det ändå? Eller har jag helt fel?
Mvh F
Ja det var precis så jag tolkade det.
Men jag såg att jag skrev lite slarvigt om en annan sak (hade lite bråttom).
Det jag menade är att dalmatinern är den enda rasen där det är så utbrett och känt (inte att det är den enda rasen över huvudtaget) som skrattar för att visa sin glädje och samtidigt undergivenhet. Det finns andra raser/hundar som också skrattar.
Har funderat en hel del över helgen och kommit fram till att det inte alltid är så lätt att uttrycka sig som man vill i skrift. Speciellt inte om man har lite bråttom när man skriver. Man vill ju inte att det skall synas för mycket att man surfar under arbetstid
.
Om man vill hålla på med jakt så väljer man en jakthund. Lite olika beroende på vilken slags jakt man vill ägna sig åt. Det finns ju tex grythundar, fågelhundar osv.
Vill man valla får så väljer man en av vallhundsraserna. Det finns ju lite fler sånna raser än BC men BC är väl kanske den vanligaste (och kanske bästa också?).
Vill man ha en vakthund så väljer man kanske en schäfer.
Varför gör man så nu då? Jo för att dessa hundar är på grund av sina gener och sina instinkter bäst lämpade för sitt arbete. Visst kan andra hundraser lära sig saker inom "fel" område och bli mycket, mycket bra på sitt jobb. Men förutsättningen för att det skall bli lyckat är störst om man väljer en hund inom "rätt" område.
En dalmatiner är trots allt avlad i över 300 år på att följa en häst. Det tar tid att helt avla bort ett anlag som har funits där länge och då måste man oftast ändamålsenligt avla för att få bort ett visst anlag.
Anledningen till att jag bestämde mig för just dalmatinern var när jag var ute och red med min kompis som hade en dalmatinertik. Hunden var ganska ouppfostrad (kom inte på inkalning, drog jättemycket i kopplet osv). Jag fattade inte hur hon vågade ta med sig hunden ut på ridturen med tanke på bilar, andra hundar m.m. Men hunden vek inte många meter från hästarna. Hon travade med hela tiden utan några avstickare eller tendenser att gå fram till andra människor osv.
Den andra egenskapen var att hon aldrig stack från gården. Detta var min kompis tredje dalmatiner och hon sa att de alla mer eller mindre uppvisade liknade egenskaper.
Mvh
Tora