Dalmatiner

Sv: Dalmatiner

Det finns fler hundar än Dalmatinern som "skrattar"
Min kompis hade en Flatcoated retriver... han skrattade jättemycket;)

Va tråkigt att dom ångrade sig. skulle dom sluta både plugg och jobb då istället?? Bestämmer man sig inte innan man sätter ut annonsen?
Tråkigt för dig i vilket fall som helst. Hoppas att du hittar en ny, minst lika fin snart igen.
Jag har haft lite kontakt med en kennel som heter bazius (www.bazius.se) som ev ska ha valpar lagom tills jag vill ha en. Dom verkar jätteseriösa tycker jag. Jag vill ju i vilket fall som helst vara med hela vägen hur det än blir. Åka o hälsa på föräldrarna och höra hela tiden hur det går :) .

Öhh ja? Har jag påstått annat?

Tror att hon menade att det lät som du sa att dom "härmar" människorna när dom skrattar... men det gör dom väl inte? Dom gör väl det ändå? Eller har jag helt fel? :confused:

Mvh F

Ja, man tycker ju att de borde tänkt igenom saken INNAN de sätter in en annons:cool: Ja ja.. De kanske skaffar "dagmatte" eller nåt!

Jag kikade in på "Bazius" Jättefin hemsida. Vill du ha en brun eller svartfläckig? Jag vill ha svartfläckig:love:

Jag vill också ha en svartfläckig :love: . En liten tjej vill jag ha också.
Sitter redan nu och funderar på vad den lilla skulle kunna heta. :p

Tittad på Ridottos sida också. Otroligt söta valpar... små knubbisar :)

MVH // F

Senast ändrad av en moderator:

Min kompis har tre dalmatinerhanar, en på 3 år, en är 2½ och den sista 1 år. Dom är inte det minsta svåra att motivera, dom vill göra allt för att göra dig glad. Dom får ordentlig motion varje dag, endera följer dom med på ridturerna eller så far han ut och springer med dom. Dom är otroligt lätta att ha och göra med och så söta! Dom äter Royal Canins Maxi Adult, utom 1 åringen som äter MAXI Junior.
Jättebra foder!

En tjej i stallet har en dalmatiner, och den hunden är så himla rolig, när hon ser en kommer hon skuttande, viftandes på svansen och drar upp läpparna och visar tänderna för hon har sett att människor gör så när dom är glada. :D

Nej, de härmar inte männsikor.
Det är en sätt att visa underlägsenhet och tillgivenhet.

Tror att hon menade att det lät som du sa att dom "härmar" människorna när dom skrattar... men det gör dom väl inte? Dom gör väl det ändå? Eller har jag helt fel? :confused:

Mvh F

Ja det var precis så jag tolkade det.

Men jag såg att jag skrev lite slarvigt om en annan sak (hade lite bråttom).
Det jag menade är att dalmatinern är den enda rasen där det är så utbrett och känt (inte att det är den enda rasen över huvudtaget) som skrattar för att visa sin glädje och samtidigt undergivenhet. Det finns andra raser/hundar som också skrattar.

Har funderat en hel del över helgen och kommit fram till att det inte alltid är så lätt att uttrycka sig som man vill i skrift. Speciellt inte om man har lite bråttom när man skriver. Man vill ju inte att det skall synas för mycket att man surfar under arbetstid :o :D.

Om man vill hålla på med jakt så väljer man en jakthund. Lite olika beroende på vilken slags jakt man vill ägna sig åt. Det finns ju tex grythundar, fågelhundar osv.
Vill man valla får så väljer man en av vallhundsraserna. Det finns ju lite fler sånna raser än BC men BC är väl kanske den vanligaste (och kanske bästa också?).

Vill man ha en vakthund så väljer man kanske en schäfer.

Varför gör man så nu då? Jo för att dessa hundar är på grund av sina gener och sina instinkter bäst lämpade för sitt arbete. Visst kan andra hundraser lära sig saker inom "fel" område och bli mycket, mycket bra på sitt jobb. Men förutsättningen för att det skall bli lyckat är störst om man väljer en hund inom "rätt" område.

En dalmatiner är trots allt avlad i över 300 år på att följa en häst. Det tar tid att helt avla bort ett anlag som har funits där länge och då måste man oftast ändamålsenligt avla för att få bort ett visst anlag.

Anledningen till att jag bestämde mig för just dalmatinern var när jag var ute och red med min kompis som hade en dalmatinertik. Hunden var ganska ouppfostrad (kom inte på inkalning, drog jättemycket i kopplet osv). Jag fattade inte hur hon vågade ta med sig hunden ut på ridturen med tanke på bilar, andra hundar m.m. Men hunden vek inte många meter från hästarna. Hon travade med hela tiden utan några avstickare eller tendenser att gå fram till andra människor osv.

Den andra egenskapen var att hon aldrig stack från gården. Detta var min kompis tredje dalmatiner och hon sa att de alla mer eller mindre uppvisade liknade egenskaper.

Mvh

Tora

nä jag vet inte ,men hon va så klart att hon kelig o så men hon hade inte fått vara nära mitt barn . bra att ni har bra dalmatiner min mamma hade en trevlig innan denna som hon hade när jag va liten :confused:

Min dalmatiner är oerhört lätt att dressera. bara man har lite köttbullar i näven ;) De är matvrak till hundra procent. Dalmatinern kan lära sig bli det mesta.

Min vovve är väldigt lättdresserad. Hon kan de vanliga konsterna, kommer alltid när man kallar, hämtar folk ("hämta husse" så springer hon genom halva skogen och kommer tillbaka med husse), vaktar kaninerna etc. Hon förstår dessutom många ord. Du kan säga "kommer" i en mening när du pratar med någon i vilket tonläge som helst och hon springer till dörren och sätter sig. Hon har listat ut att när man säger kommer så kommer det någon genom dörren ;)

De är också utmärkta stallhundar. Den har ju använts till mkt genom åren. ad jag har hört har man hittat bilder på dalmatinern i de egyptiska pyramiderna :D Ganska intressant.

Dessutom är det en FRISK ras. Inte som en labbe eller andra som är kända för att ha många medfödda sjukdomar.

4672521.jpg

Min Mimmi

De gör de, iaf den här rasen :) De är därför man kan göra dem till så mkt.

ÅH! Vad söt Mimmi är:) Vet ni, i morgon ska vi åka och titta på valpar... Det kanske blir en bebis iallafall:angel:

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
525
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka