Dalmatiner

Sv: Dalmatiner

Det stämmer inte. Pyrenee skrattar också på precis samma vis och jag har även sett det hos Kuvasz.

För övrigt håller jag med cillamuffins om Dalmatinerns hästlämplighet. Så fort man underlåter att testa, kontrollera, och selektivt avla på en viss arbetsegenskap förstörs den. En spillra blir kvar men den är inte användbar. Detta kan ske inom en tioårsperiod utan problem. Utställningslabradoren har inte direkt mycket mer apporteringsvilja än min äldsta rottis. Han bär också på saker när han bli glad. Rottisen var från början en boskapsdrivande hund och man kan se viljan hos en del exemplar även idag, men de kan inte utföra jobbet. Show-spaniels går inte längre att jaga med, trots den lilla resten av arbetsegenskaper.

Det duger nämligen inte att man avlat i 500 år på att Dalmatinern ska följa häst. Har man inte selekterat och tagit tillvara den egenskapen de senaste tio åren är den i princip borta som användbar egenskap. Enstaka exemplar kan dyka upp som fortfarande fungerar, men rasen är generellt sett förändrad.

Detta kan du få bekräftat genom att titta på vilken arbetande ras som helst där man struntat i arbetet i några generationer.

Jga lägger min röst på schäfern
Hittills har jag aldrigg sett en dalmatin som polishund, blindhund,knarkhund,bevakningshund,räddningshund........
Tänkte att det skulle framgå av smileyn att jag inte riktigt menade så, utan mer att min dalmatiner är den ultimata hunden alla kategorier för mig liksom. Prickig, sprallig, gosig, fräck och SMART!!
Vad kan man mer önska av en hund?:D ;)

Håller helt med där. :banana:

Men jag undrar också... vad exakt är deras uppgift hos brandkåren? Se till att alla snygga brandmän är välmotionerade?? :D :D :banana:

Men utför den något arbete annat än att vara mascot?
Följande är saxat från Svenska dalmatinersällskapets (http://www.dalmatiner.nu/) rasinfo:

"Brandkåren i USA har haft dalmatinerhundar som maskotar. Man har i detta sammanhang också haft praktisk hjälp av dem genom att de kunnat spåra upp människor i rum fyllda av brandrök och man har tränat dem att bära redskap in i brinnande hus."

Och där har du lite fel... Dalmatiner är inte den ända hundras som gör det (och inte alla för den delen) Vi hade en jack russel som också skrattade;)

Hejsan!:rofl:
Jag funderar på att skaffa en liten dalmatinervalp :love: och undrar om detta är en ras som lämpar sig för agility? :banana:
Efter att ha läst lite i detta forumet förstår jag att många av er har mycket trevliga dalmatinrar.
Är det någon av er som kan tipsa om någon speciell klubb? (Helst i södra sverige):bow:

Kramar!

Hej igen!;)
Jag glömde att fråga om en viktig sak.
Jag och min familj är inte överens om vi ska ha en hanhund eller en tik.
Vad tycker ni? vad är det för skillnad?

har hunden med blått halsband på första bilden (längst bak) ett blått öga? är det tillåtet "inom dalmatinerkretsar"? :)

har hunden med blått halsband på första bilden (längst bak) ett blått öga? är det tillåtet "inom dalmatinerkretsar"? :)

Ja det är "tillåtet"
Men du skaffar inte en valp med blått öga om du är avel- eller utställningsintresserad. Likaså blaffor är inte tillåtet. Men nu finns det inte många hundar med blaffor eftersom dem tas bort så fort dem föds.

Hej alla!!
Jag är uppvuxen med Dalmatiner. Och dom har varit väldigt trevliga. Dock väldigt mammiga.. Men agility och andra grenar skit skoj! Men det är väl inte deras grej att köra ludnad när det är kallt eller regnar ute.. Hemma nu har vi en tik på 14 år! Glad och kry som hon alltid har varit!

Jag har två dalmatner hemma. En omplaceringstik på 3 år samt en tikvalp på 8 månader.
Jag tycker de är jättehärliga! Hundar som är med på allt.
Visst kan jag till viss del hålla med om att de är enmanshundar, men det är något jag gillar hos dem. Min tik kan hälsa på en främling lite hastigt om personen kommer fram, men bryr sig inte så mycket om personen i fråga. Hon skulle aldrig få för sig om att dra fram till någon om hon är lös heller.
Jag tränar agility, viltspår, lydnad och ställer ut hundarna en del. Ska även på ett road trialläger i Juli med den äldre tiken.
jag tycker att de är väldigt lättlärda, min hund hajjar väldigt snabbt när jag klickar med henne. Dock är hon som några tidigare skrivit, lite svårmotiverad. Men det har till viss del att göra med att hon är omplacering. Det är ingen som har lagt ner någon energi på henne innan jag fick henne.

Lycka till ni som går i valpköpartankar!
Vill ni ha tips på kennlar kan ni höra av er. Vet att det är några som dras med hudproblem och allergier.

Tänkte försöka blåsa liv i den här tråden igen.
Tänkte höra om någon har startat Road-Trial (stavas??) med sin dalmatiner? Jag vet att det har varit tävlingar i Göteborgstrakten. Andra raser får självklart svara också.

Jag ska på ett road trialläger med min tjej i Juli över en helg :banana:
Vi ska träna på de olika momenten som ingår i CC-klassen (lättaste klassen) och avsluta helgen med en liten inoff. tävling.
Målet är att jag ska få tips om hur jag kan träna min hund och hur det ska se ut sedan. Är det någon officell tävling i höst anmäler jag mig ^^
Jag tycker det är jätteviktigt att man inte bara avlar på utseende utan också försöker hålla häst/hundsamspelet vid liv.

Hittills har det bara varit en officiell tävling i Sverige, förra hösten. Förhoppningsvis är det fler som fastnar för sporten så att det kan bli vanligare.

Mer info finns på www.dalmatiner.nu

Hoppas du kan berätta hur det gick efteråt. Jag har läst i dalmatinerkuriren om road trial, och det verkar roligt.
Min dalmatiner vill helst åka i vagnen. Han har gjort det sen han var valp. Ska se om jag kan hitta några bilder och lägga in.

Hane, 14 månader med mycket bruna prickar. Ska till Medevi i augusti, det blir vår andra utställning. Han rör sig mkt bra, snygg kropp men alldeles för mkt fläckar. Men jag tycker om honom ändå:love:
Han kommer från Dogcarts.
Bilbo är min andra dalmatiner, hade en svart hane mellan 1986-2000. Kommer nog aldrig byta ras.
Men jag ska försöka leta fram bilderna på honom.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
520
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 770
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka