Dalmatiner vs. Rhodesian Ridgeback

Theresa

Trådstartare
Jag och min sambo har funderingar på att utöka familjen med ännu en hund... Idag har vi en underbar liten jack russeltik på tre år och går nu i tankar på ytterligare en hund, modell större.

Vi har gemensamt kikat och fastnat för just dalmatiner och RR.
Själv är jag inne på RR då jag är uppvuxen med en underbar sådan. Medan min sambo tycker dalmatiner verkar mer intressant.
Så min fråga är vad era erfarenheter är gällande dessa raser? För- och nackdelar? Skillnader?

Vi har nyligen börjat prata om det, så är fortfarande i stadiet där vi letar information, därav denna tråd.
Givetvis skall vi ta kontakt med uppfödare i nästa steg.

Vi lever ett aktivt liv med hästar, så motion är inget problem. Hunden skall ha lite eller ingen jaktinstinkt och gärna kunna följa med oss och vår jrt på ridturer och långpromenader.

Vi båda är uppvuxna med större hundar och söker en trevlig familjemedlem för en lång tid framöver :p

Vad är era erfarenheter? :bump:

Sv: Dalmatiner vs. Rhodesian Ridgeback

Jag och min sambo har funderingar på att utöka familjen med ännu en hund... Idag har vi en underbar liten jack russeltik på tre år och går nu i tankar på ytterligare en hund, modell större.

Vi har gemensamt kikat och fastnat för just dalmatiner och RR.
Själv är jag inne på RR då jag är uppvuxen med en underbar sådan. Medan min sambo tycker dalmatiner verkar mer intressant.
Så min fråga är vad era erfarenheter är gällande dessa raser? För- och nackdelar? Skillnader?

Vi har nyligen börjat prata om det, så är fortfarande i stadiet där vi letar information, därav denna tråd.
Givetvis skall vi ta kontakt med uppfödare i nästa steg.

Vi lever ett aktivt liv med hästar, så motion är inget problem. Hunden skall ha lite eller ingen jaktinstinkt och gärna kunna följa med oss och vår jrt på ridturer och långpromenader.

Vi båda är uppvuxna med större hundar och söker en trevlig familjemedlem för en lång tid framöver :p

Vad är era erfarenheter? :bump:

Det fetmarkerade - vill ni har en hund utan jaktinstinkt "naturligt", passar varken dalmatiner eller RR, utan där får man jobba lite för resultatet om hunden ska kunna gå lös.

Som redan sagts så stöts och blöts det om just dalmatiner vs ridgeback i tråden som Killaloe länkar till.

Läs den är mitt tips :)

Tråden som du fått länk till är bra, hjälpte oss mycket när vi stod inför samma val.
Vi valde RR, kan kortfattat berätta varför:
-Större utbud av uppfödare/kullar, lättare att hitta en bra inom rimligt avstånd.
-Dalmatiner fäller bra mycket mer.

Annars är det två underbara raser :love:
Min uppfattning är dock att RR generellt sett kräver snäppet mer än Dalmatiner.

Jakt finns det i båda raserna.

delvis kl

Tack alla för svar, får söka lite bättre tror jag bestämt :o
Vi ska fortsätta leta information och läsa tråden ni länkade, har inte bråttom att hitta det vi vill ha.

Får läsa på lite mer angående jaktinstinkten, är dock inte rädd för att jobba med det i alla fall.

Återigen tack för era svar :bow:

Det fetmarkerade - vill ni har en hund utan jaktinstinkt "naturligt", passar varken dalmatiner eller RR, utan där får man jobba lite för resultatet om hunden ska kunna gå lös.

Dock så "ska" inte en dalmatiner ha så mycket jaktinstinkt utan vilja hålla sig nära sin ägare. Av de jag hört om så är det väl ca 50/50, dock så vet man ju aldrig det i förväg ;)

3 av 4 av mina dalmatiner har inte jagat. Den sista sticker när de hoppar upp framför nosen på henne - men kommer tillbaka snabbt. Man får väsnas lite ute i skog och mark när hon går lös ;)

Jag kan inte minnas att någon av alla de dalmatiner vi haft i familjen genom åren (har varit ett antal iom att vi hade uppfödning) har haft någon direkt jaktinstinkt (jo, en. Hon jagade katter :p)
Har bott i områden där det var ganska tätt mellan älgarna, rådjuren och hararna, men hundarna har alltid kunnat gå lösa i skog och mark utan att sticka iväg (kanske att de tog upp "jakten" ett par-tre meter, mest för att se ifall djuret skulle springa iväg)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 991
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 463
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 805
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 781
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar