Dåligt bete

Q

Quadrophenia

Vårt bete är tyvärr redan "slut". Vi har två ston som är dräktiga som går på betet (fölar -08). Vad är bäst att stödfodra med? Behöver de dräktiga stona extra mineraler och dyl?

/Q

Sv: Dåligt bete

Du behöver inte ta någon speciell hänsyn till att de är dräktiga nu. Det är under senare delen av dräktigheten de har ökat behov, sista tre månaderna (då ökar behovet ordentligt och stadigt ända fram till fölning dock).

Är betet slut så tillskottsfodra med hö i första hand (så de får ordentligt med TS), och sen beroende på värdena på höet så komplettera ev med kraftfoder.

Ja, man ska alltid se till att hästarna får mineraler. Vad man sen stödfodrar med tror jag dock är ganska oviktigt. Jag kanske hade valt hö med tanke på de risker som finns med hösilage - då dessa hästar är däktiga främst. Iaf om de tidigare inte fått hösilage eller är vaccinerade mot botulism.

Det sägs att det finns mer näring i hösilaget, men o anra sidan ger man ju i regel mer hö än hösilage (mängd) så jag vet inte om det eg är ngn skillnad.

Man ger inte en större mängd hö eftersom höets torrsubstans ligger på cirka 84%. Hösilaget är alltid blötare. Därmed kan du oftast fodra med mindre hö än hösilage. Sedan är det olika vilket som är mest näringsrikt. Det finns hö som innehåller mer näring än hösilage också. Man kan aldrig dra några slutsatser om det utan analys.

Hösilage är tämligen knepigt att tillskottsfodra med nu om man inte har många hästar, men naturligtvis går det lika bra. Bara det är grovfoder man kompletterar med (så de får i sig den TS de behöver)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 340
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka