Sv: Dåliga torrfoder & BARF
Pga frågor i en annan tråd tänkte jag starta en egen tråd om ämnet.
Vilka torrfoder väljer ni bort och varför?
Vilka torrfoder tycker ni är dåliga och kanske rent utav kan vara skadliga (kanske under lång sikt) att fodra hunden med?
Ni som ger barf/färskfoder, varför har ni valt bort torrfoder?
Jag väljer bort samtliga
Nämen, när jag ändå gav torrfoder så valde jag bort enligt den här listan (det jag nämner först är alltså det som jag mest vägrar ha osv):
Majs, havre, hydrolyserat protein, övriga spannmål förutom ris, kött från okända länder, foder som tillverkats hysteriskt långt bort om det finns likvärdigt foder som tillverkats närmare.
Eftersom samtliga torrfoder ökar risken för magomvridning, dålig munhälsa osv så kan ju alla vara skadliga, men det är klart att ju sämre hunden fungerar på ett visst foder, desto skadligare är det. Ett foder som fungerar ok för min hund kan fungera uselt för en annan och tvärt om.
Jag ger mestadels BARF. Ibland slinker det ner lite färskfoder. Den här veckan har min hund fått 600g färskfoder och ca 1655g BARF. Det är ungefär så det brukar se ut. Jag har valt att göra så eftersom min hund mår bäst av att inte äta torrfoder. Förutom såna saker som mycket bättre munhälsa, mindre bajsmängd, är lättare att hålla i bra vikt och möjligtvis har bättre päls, så mår hon även mycket bättre psykiskt.
Tidigare har jag haft enorma(!) problem med att lämna henne hemma ensam. Trots enormt mycket träning enligt konstens alla regler och massor av egna påhitt så har jag som max kunnat lämna henne 1½ timme, men oftast har det varit betydligt mindre än så och jag har t.o.m. fått planera in när jag ska duscha efter när hon råkar vara så trött att hon inte orkar hitta på hyss (vilket inte är lätt med tanke på hennes enorma energimängd).
Direkt efter bytet till färskfoder (vilket jag började med, innan jag började gå över mot BARF), så hade jag en lugn hund hemma. Hon var avslappnad. Hon kunde ligga lugnt inne och vila, väckte mig inte på morgonen för att få mat och stod inte och var hysterisk i väntan på maten. Plötsligt kunde jag lämna henne 40min-1 timme utan någon direkt träning innan. Bara sådär. Det UTAN att hon hade fått någon motion innan och nu, när hon varit skadad i snart 2 månader och knappt fått röra på sig, så är hon fortfarande lika avslappnad. Visst sprätter hon runt på promenaderna och visst ser man att hon VILL flyga runt som en galning, men hon kan ändå koppla av inomhus.
Som ett test så provade jag en dag (när jag hade glömt att tina färskfoder) att ge torrfoder igen eftersom jag hade lite hemma. Direkt hade jag min galna hund tillbaka och dagen efter, med färskfoder igen, så var hon åter igen avslappnad...
Så ja. Aldrig mer torrfoder. Aldrig. Jag lever hellre på nudlar resten av mitt liv än ger henne torrfoder igen.