Dålig syn?

fettso

Trådstartare
Min 5 åriga dotter har på senaste tiden haft problem med återkommande
huvudvärk.
På sistone har jag även sett henne sitta väldigt nära när hon ska se
på tv.

Jag ringde till VC idag, men dom tyckte istället att jag skulle vända mig
till BVC, så dit ska jag ringa imorgon.

Hur vanligt är det med dålig syn på så små barn?
Jag är närsynt och båda mina föräldrar har också glasögon, men ingen på
min mans sida.

Sv: Dålig syn?

Min lillasyster fick glasögon tidigt. På mitt jobb är det kanske 1 barn per avdelning som har glasögon tidigt, så det är inte helt ovanligt.

Huvudvärk kan också vara lågt järnvärde. Jag har haft det sen jag började 1:an. Mycket lågt järn och huvudvärk (har det fortfarande som vuxen också)

Nu låter det kanske mer som att du ska kolla upp synen i första hand, men jag kom bara att tänka på järnet också eftersom det alltid varit mitt problem.

Min äldsta dotter fick glasögon när hon var fem år.
är just nu utan, men kommer nog snart att få tillbaka glasögonen igen

Det är nog korrekt att du går via bvc, de kollar synen och verkar det vara begränsat så får du remiss till ögonläkare (eller ja, ortoptrist går i alla fall vi hos). Från ögonläkaren får du "recept" på glasögon som du tar med till optikern - optiker får inte göra synundersökning på barn under 8 år. (minst, jag tror att det är där gränsen går)

Jag fick glasögon i unga år. Styrkan gjorde även att de förstörde min syn på höger öga :grin: Hade optikerna bara LUGNAT sig lite och inte satt så grymt starka glas hade jag haft 1,0 .1,0 på BÅDA ögonen och inte bara på ett. Nu har jag 1,0 och 0,7 ... Tjohoo...

Jag fick glasögon när jag var 4, jag satt vääääldigt nära Tvn, 20 cm ifrån med ögonen är inte en underdrift. Jag tycker du ska kontakta ögonkliniken på närmsta sjukhus, eller kanske är det bättre att bli remissad från BVC? Jag tror inte man går till optikern när man är så liten. Jag tror absolut att hon är närsynt!

Jag var 4 när jag fick mina första. Så det är bara att kolla upp, jag tyckte det var kul med optikern när jag var liten (inte lika kul att ha på sig glasögonen dock)

hmm har en optiker sagt det till dig eller antar du bara?(det kan ju fixa till sig om man har sån ögonlapp eller nåt har jag hört, är nyfiken hur du vet..)

Hej.

Allting var jättebra och hon såg tom nedersta raden:)
Dom tyckte vi skulle söka för migrän eftersom hon ofta har ont i huvudet+
kräker.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 591
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 508
Senast: Pratsch
·
Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
18 663
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar