Dålig syn?

Seabaz

Trådstartare
Hur kollar man synen på en häst?

Stallägaren kläckte ur sig typ "haha han kanske ser dåligt bla bla..." men så när vi tänkte efter lite så skulle det ju förklara en hel del med pållen....

Jag har märkt att senaste två åren har hästen börjat snubbla mer och mer när man är ute i skogen och rider och det händer ju minst en gång i veckan att han går ner på knä till och med...

Innan har han bara snubblat mer när det precis varit tid för verkning av hovarna men som sagt, senaste två åren har det blivit alltför jämnan tycker jag.. Och nu känns det ju nästan läskigt att rida i skogen i skritt på långa tyglar....

Dessutom är han väldigt tittig på saker men inte stressad på något sätt, tvärt om han "hoppar till" och sedan vill han gå fram och titta vad det är närmare... Är det nåt stort så kanske han nöjer sig med att bara gå förbi..

Det här med att hästen har dålig syn kom som en blixt från blå himmel idag, aldrig tänkt tanken... Det är väl inte sådär jättevanligt?

Någon med erfarenhet av en häst med dålig syn, symptom osv...?

Sv: Dålig syn?

Hur gammal är din häst?

Vi har haft en gamling:love: Han var född 1969, och han avlivades 1999.

Han hade bra syn hela livet tills de sista två åren.
Då började vi märka att han skyggade för mörkret inne i stallet, när han kom utifrån solljuset.
Sedan började han ha svårt att skilja på skuggor/ljus.
han började tveka i stegen,han skyggade ibland"utan anledning).

Hans ögon fick som en grå hinna över sig, antar att det var ngn typ av starr han fick.
Till slut "höll det inte längre", utan vi bestämde oss för att avliva honom efter betet den sommaren...

Har du kollat upp hästen sen sist då du skrev att den var dålig på en del diffusa sätt?

snubblande brukar ibland vara relaterat till kot-känningar/inflammationer. tror det är troligare än dålig syn på en häst i sina bästa år.

Om hästen har lite gråaktigt i ögonen så kan det vara gråstarr.
När jag var på praktik så red jag ett 4årigt sto som såg dåligt på ena ögat. Det man märkte av henne var att hon ibland gick på en lite och ville gärna gå nära eftersom hon inte var så säker på hur det såg ut runtomkring henne. Hon tyckte inte så mycket om att gå i egen hage men annars var hon precis som vilken annan häst och rida m.m.

Något man kan göra är att hålla handen jättenära ögat och se om hästen reagerar. Utan att nudda ögonfransarna såklart ;)

Okej tack för svaren!

Ja han reagerar på att gå in i stallet nästan varje dag. Och han är väldigt känslig för fläckar eller spår på marken så som nylagd asfalt på ett ställe, vitmålade sträck, solkatter/skuggor, på ridbanan om någon dragit en bom och det blivit spår exempel.

Det här är ju saker jag tänkt hela tiden "det är sådan han är" men tänk om det är synen??

Hästen är bara 9 år gammal.

Och som mackan säger så håller vi också på att utreder en hälta nu som kan vara kotledsinflammation. Men just nu håller vi på att skritta igång efter skoning/raspa tänder och vila så till helgen tänkte jag pressa hästen lite mer på ridbanan och se om hältan är kvar eller om den försvann vid skoningen/raspning av tänder....

Om inte så blir det klinik och hälteutredning och då kanske man ska ta ögonen också... Jag har inte kollat toknoga men inte märkt nåt grått i ögonen....

Jag har haft en häst som var i stort sett blind, ytterst lite ledsyn på ena ögat bara (hon såg om det stod en vägg i vägen typ).

Det du kan göra är att bygga upp en hinderbana med lådor, balar osv på ett ställe som brukar vara plant och sen gå med hästen där och se hur den reagerar.

Hästar med dålig syn lär sig att vänja sig och räkna steg, så därför kan du inte riktigt lita på vad han brukar göra.

Min häst var extrem ljudkänslig, hennes syn hade varit usel sen födslen och därför hade hennes andra sinnen utvecklats ännu mer, så ljud hörde hon väldigt bra. Hon ville inte gå in i trånga utrymmen, typ transport, eftersom det blev helt beckmörkt i hennes värld och sen flyttade på sig.
Hon blev väldigt rädd för plötsliga händelser och ville absolut inte gå ifrån de andra hästarna. Dessutom blev hon utstött i flockar och gick enbart bra ihop med min vita skäck, eftersom hon såg henne tydligare.
Man kunde också se att skäcken alltid gick först och ledsagade den blinda...

Jag valde efter att vi fått reda på hennes synfel att avliva min häst eftersom hennes fel var så grovt och meförde så mycket annat, men många hästar kan leva med synfel utan några större bekymmer, bara man är medveten om det.

Min häst (enögd) har grå starr på sitt öga som nu har blivit sämre under sommaren så nu när vi tömkörde märkte han knappt pisken och tidigare har man inte kunnat lyfta den ens. Så det har gått ganska snabbt utför, men som sagt: de utvecklar ju sina andra sinnen så det är väldigt svårt att veta hur mycket dom verkligen ser.

Jag ska åka in till vet. och försöka ta reda på det, känns inte alls kul men att han ska behöva gå runt och vara blind är inte särskilt snällt.

Det andra ögat blev han blind på efterhand, det var hornhinneinflamation i början, han fick ett sår i hornhinnan o.s.v. tillslut fick vi ta bort ögat.

Så kolla med vet. så att ni i sådana fall hinner behandla innan det är försent.

Lycka till! ;)

Men! Att vi inte har tänkt den tanken! :idea:

Tusen tack! :bow:
Det första jag ska göra i morgonbitti är att kolla i ögonen på femåringen som varit omöjlig!
Hon har gjort precis samma saker som du skriver om. Sen när hon har "dummat" sig och ställt sig upp och så så kanske hon varit osäker om hon inte har sett ordentligt! Jag tänkte faktiskt tanken häromdagen att hon är värre i solen än i skuggan! Hon kanske blir bländad av solen!

Förlåt för avstickare, men äntligen KAN det finnas en förklaring! :bow: :idea:

Har en "liten" fröken här hemma, som ser dåligt på sitt ena öga. Hon har haft det länge och är väl ganska okej med det, mycket som är knepigt med den hästen så jag kan väl inte säga att hon fungerar fel fritt trots ögat. Hon har väldigt lång hals typ giraff och ofta krullar hon ihop halsen åt ena hålllet för att rätt öga ska komma framåt eller var hon nu sett något.

Mörka fläckar på marken, streck efter vatten eller liknande är totalt livsfarligt men oftast hjälper det med överböjningen på huvudet för att hon ska börja andas igen. Kan gå förbi en sak tusen gånger och sista gången är det skit farligt, födelen är att hon visar klart och tydligt: Jag ser inte!
Iom att hon kröker på halsen på ett så särskilt sätt.

Hur går synundersökning på häst till?
När den utreds av veterinär?

Jag har arbetat med ett par enögda hästar där infektion eller olyckor legat bakom deras enögdhet. De har fungerat bra.
Den ena blev dock sedan sämre och senare nästan blind även på andra ögat, detta rörde sig om starr.

Vad för synnedsättningar kan häst ha, så när som på synnedsättningar som kommit efter infektioner, starr osv.?
Kan de ha brytningsfel och/eller vara närsynta/översynta?

Mörka fläckar på marken, streck efter vatten eller liknande är totalt livsfarligt men oftast hjälper det med överböjningen på huvudet för att hon ska börja andas igen. Kan gå förbi en sak tusen gånger och sista gången är det skit farligt, födelen är att hon visar klart och tydligt: Jag ser inte!
Iom att hon kröker på halsen på ett så särskilt sätt.

Sakerna du skriver låter som om du beskriver min häst förutom böjningen på halsen som JAG INTE HAR TÄNKT PÅ... Jag ska börja notera fr o m nu och se om jag kan se nåt mönster i det....

Dock vet jag att om jag står och borstar min häst på en sida och går förbi honom framför så vill han gärna inte släppa mig med det ögat på den sidan jag var först.
Men enligt NH-tränare är det normalt beteende för alla hästar då de har två hjärnhalvor bla bla bla....

Jag undrar också hur en veterinär undersöker synfel?

Upptäckte för några år sedan att Johan var grå i sitt vänstra öga, började spekulera om det var starr eller något annat. Frågade vet. när han kom ut och vaccinerade och med all säkerhet är det en gammal skada på hornhinnan.

De saker han reagerar på när han är på det humöret är fläckar och utstickande mönster på vägen (på asfalt och mörkare fläckar på vintervägunderlag). Även när jag glömmer bort mig (händer ganska ofta :o ) vid hoppning om vi gör en vänstersväng emot ett nytt hindrer och jag inte lägger honom så han har fått vara ordentligt rakriktad några meter framför hindret så vill han stanna och visar det flera meter innan att han ser helt enkelt inte hindret ordentligt. Men har han väl fått sett hindret ordentligt en gång så klarar han vänstersvängar också utan att behöva vara rakriktad så pass långt innan hindret. Även är han lite klumpig när det gäller hans egna näsa, han bumpar ofta ihop med nya föremål, har ofta hänt att han slår i näsan om vi har hängt upp en vattenhink på ett annat ställe i boxen t.ex. om han kommer med vänstersidan först s.a.s.

Nu är ju Johan en väldigt trygg häst i sig själv så han reagerar inte för mycket trots detta men hade det suttit på en annan häst med kanske inte lika stabilt psyke så hade det uppkommit fler komplikationer. Jag är så tacksam att hästen är så klok.

Hans mamma avlivades 20 år gammal pga starr på båda ögonen. Så lite orolig blir man ju äldre han blir. Men har inte annars sett några förändringar som tur är.

Johansga.jpg

Som du säger att din häst kan hoppa till för nya grejjer och sedan vill undersöka närmare är nog inget man kan härleda till synproblem. Min märr ser alldeles utmärkt och gör precis så med buller och brak, hoppar till, fnyser högljutt utan att vara speciellt upprörd, kollar in vad det är för nånting och går sedan vidare lugnt igen.

Nu är ju min pålla väldigt harig men ändå nyfiken, hennes böjande på halsen märks säkert extra tydligt eftersom hon har så lång hals. Så när hon böjer sig ned så känns det som rutschkana och tyglarna räcker inte till ordentligt. :rofl:

Alltid lättare att se sympton när man får ett förslag på vad det kan vara, även lättare att lägga mer i saker än vad det är också :p

Jag var in till klinik med min för hälta, då passade vi på med syn undersökning. Minns inte om hon hade i färgade ögondroppar eller inte, eller om det var jag själv när jag var till doktorn. Sen släckte hon ned och lyste med en pannlampa:crazy:, då såg hon ärrbildningarna som det finns på ögat. Iom detta kunde hon uppskatta hur min pålle såg, hon har som ett lager dimma på ögat men hur mycket hon ser igenom det vet hon ju inte riktigt. Huvudsaken är ju att jag vet det.

Kom att tänka på en sak som hände när jag och en kompis skulle rida ut.

Rider vid ett gärde i gammla traktorspår, höjdskillnaden är ca 15 cm och vi går på mitten "kammen". Kommer fram till en lite dälpa(är det svenska? en nedåt sänkning iallafall) där vattnet samlat sig på båda sidor. Tvärnit!

Hon total vägrar att gå framåt, fryser helt fast. Tyvärr är väl jag mer än lovligt stönig och ska ha hästen att gå mellan vatten pölarna. Det är ju tillräckligt brett att gå uppe på kammen med god marginal och det är inga stora vatten pölar.

där står vi hon och jag, lika stöniga båda två. Jag väntar, manar, väntar, manar framåt, försöker vara bestämmd och visa allvar att nu ska vi gå(inte min grej). Pratar lugnande med henne och försöker se det hela med hennes ögon, blundar med ena ögat och förstår plötsligt.

PÅ vänster sida står en cementtrumma som spärrar vägen ut mot gärdet. på höger sida ser hon ingen ting mer än en enda stor mörk fläck förmodligen.
Så hon ser bara en stor vattenpöl istället för mina två med en gång på mitten, detta förstår jag efter ca 10 minuter. Pållan som hunnit stressa upp sig ordentligt har redan dragit ned rullgardinen och är lite svår att nå.

Släppte på helt långa tyglar, vilket medför en något framåtlutad sits och parerade bara om hon skulle gå längre bak än utsprung läge eller åt sidorna. Tillslut började hon slappna av igen och undersöka, gå fram och backa igen lite. SÅ efter ytterligare en kvart så gick hon över.

Klantig matte med rakriktning kan ställa till så mycket, nu rider jag min häst ofta lite fel ställd i halsen när vi rider på nya ställen.
Man lär ju av dem, bara man andas lite och försöker förstå.

Nu blev det långt men för mig var det en AHA upplevelse...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 854
Senast: Ceta
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 192
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka