Dålig syn..?

unki

Trådstartare
Har funderat en hel del den sista tiden varför min häst beter sig som han gör. Jag har haft honom i 7 år nu och när jag köpte honom så sa uppfödaren redan då att han var lite stirrig och nervös. Han var då 4 år och uppfödd till travhäst men fungerade inte. Men det trodde inte jag skulle vara något problem utan tänkte att det skulle bli bättre med tiden och träning när vi lärt känna varann.

Men idag 7 år senare så har det egentligen inte blivit någon större förändring. Han har blivit lugnare när man hanterar honom men han är fortfarande lika stirrig. Så fort något skiljer sig det minsta från omgivningen så reagerar han. Det kan vara en mörk fläck på vägen, ett dike vid sidan av vägen, en sten, en gren eller något som rör sig framför oss (nästan vad som helst med andra ord). Han har varit trafiksäker ända sen jag fick honom och blir ofta inte rädd för sånt som "vanliga hästar" blir rädda för som mopeder, skidåkare osv.

Han vill inte gärna trava eller galoppera på ställen med saker vid vägkanten heller, om jag ändå säger åt honom att göra det så kan han reagera med att hoppa åt sidorna, tvärnita och tvärvända när det kommer nåt läskigt.:eek:

Jag har tänkt att det är bara såhär han är, som person liksom. Men nu har jag börjat fundera på om han kanske ser dåligt? Kan det vara därför han reagerar på konstiga saker? Är det någon här som har erfarenhet av hästar som ser dåligt? Hur kollar man upp det? Kan en veterinär se om hästen ser dåligt?:confused:

Sv: Dålig syn..?

Hej!!!!!!!!!!!!
Hade jag varit osäker på om min häst kanske inte mår riktigt bra, att den kanske inte är helt frisk???
Så hade jag börjat med att ta ett blodprov och sett om alla värden är som de ska?
Jag fick det tipset då min unghäst blev förändrad.. det visade sig att han hade magnesiumbrist...:idea:

Fast min häst har varit såhär sen han föddes som jag kan förstå, eller åtminstone sen dom började köra in honom. Så han ha ju inte förändrats. Jag har även provat att ge honom magnesium en period men märkte ingen skillnad.

Visst är det tjatigt!?:crazy:
Jag blir så trött på det här problemet periodvis att jag funderar på att sälja honom. Men samtidigt så älskar jag ju den här hästen. Och han är ju så snäll egentligen om han bara inte vore så nervös. :(

Min häst är precis likadan kan vara livrädd om det ligger en liten sak på vägen som inte ska var där eller om ett träd har ramlat ner som inte låg där förra gången kan det var ett rent h*lvete att ta sig förbi, men om vi möter bilar, stora ensilage vagnar, hövagnar och sådanna saker bryr hon sig inte ett enda dugg=) jag vet fortfarande inte värför det är så tycker ju att borde var mer rädd för hövagnar än för ett träd:smirk:

ja veterinär kan kolla reflexerna i hästens öga o på så vi se om det är något fel.
du kan ju själv tex löshoppa din häst o se hur han bedömmer avstånd o så,byta till mörka bommar o trixa lite med höjden.

önskar dig lycka till o hoppas det inte e något fel...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 385
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 393
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 303
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka