Dålig päls...igen

Shaggy

Trådstartare
Ja så var det dags igen. Nu när det åter är pälsbytartider så har Novan återigen fått problem. Hon fäller av sig vinterpälsen enligt alla konstens regler men den päls som kommer är dålig. Hon hade samma problem i höstas och då kom pälsen tillslut efter sju sorger och åtta bedrövelser, och det gör den säkert nu också. Egentligen är det fel att säga att pälsen kom den hade kommit men den var fjunig och utan styrsel.
Idag har hon åter en päls utan styrsel den står emot kyla bra men skyddar inte alls mot vare sig regn eller blåst. Eftersom vädret är som det är just nu :smirk: ställer detta till problem framförallt med tanke på att damen HATAR täcken och går och spänner sig i bogen när ett sådant åker på.
Tisdag förra veckan så frös hon så hon skakade när jag kom ut på kvällen. Den dagen blåste det kraftig samtidigt som det regnade. Idag var det dags igen. Hon frös inte men hade ont i ryggen så jag tömkörde 2,5 km i rask skritt med en tjock filt på ryggen och när vi kom hem så hade det onda försvunnit.
I morgon kommer hon få täcke på sig vad hon än anser om det. Tyvärr är det ju ett moment 22 har hon inte täcke får hon ont och har hon täcke så får hon också ont. Med andra ord måste hon få en bra päls.
Hon har alltid tidigare haft vissa problem med pälsen på våren eftersom hon varit väldigt känslig för skav under ca två månader med slut strax efter midsommar.
Hon får en bra foderstat tror jag hon verkar iallafall må väldigt bra pigg och glad och ser enligt mig trevlig ut i största allmänhet. Fodret tror jag alltså inte är fel men vad kan då felet vara :confused:
 
Sv: Dålig päls...igen

Har du provat med att ge henne extra b-vitamin, det är ju bra för pälsen speciellt i bytes tider vår och höst.
Bara ett tips
 
Sv: Dålig päls...igen

Det fick hon i höstas utan resultat. Tror inte att det är det som saknas utan något annat kan bara inte komma på vad :crazy:.
 
Sv: Dålig päls...igen

Har också en häst som har dålig pälsväxt. Min vet. har sprutat hästen med B-vitamin och sen får han aloe-vera juice i maten. Jag börjar faktiskt långsamt se skillnad...
 
Sv: Dålig päls...igen

Tack för tipset men foderjäst ger man ju för B-vitaminets skull och B-vitamin hjälpte ju inte i höstas då hon hade samma problem.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 683
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 841
Senast: Rosett
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp