Dålig mage

BRAGO

Trådstartare
Sedan min häst bytte stall för 5 veckor sen har han varit ganska dålig i magen. Då och då är det lite bättre, men jag funderar lite vad det kan vara.

Först trodde jag att det var miljöombytet men det borde ju i sånt fall gått över nu. Såklart kan det vara det nya hösilaget men jag har vant in honom lugnt och fint och det är ett bra silage. Han äter samma kraftfoder som innan, han äter mycket silage och har alltid tillgång till vatten. Vad kan det vara?

Jag ska nästa vecka flytta ner honom till innestallet, nu står han i en av tre uteboxar. En av hästarna däruppe är rättså stressad så jag är orolig att han blir stressad av den och därför har typisk stressmage. Det är löst och luktar surt.

Jag hoppas att det blir bättre av att flytta ner honom för där är han kolugn. Men jag tänker ändå att det vore bäst att hjälpa magen på traven med något. Vad är bäst? Tidigare har jag gett en annan häst ProEquo och det fungerade väldigt bra på den hästen. Är dock orolig om denna kommer äta det då han är väldigt kinkig och det är mkt smet som ska ätas.

Det finns ngt pulver som heter balans ngt, det har jag gett honom förut och då hände absolut inget så det ger jag helst inte. Det skulle i princip vara samma sak som probimin vad jag fick höra iaf. Är det inte det kan man ju prova probimin.

Annars har jag funderat på Krafft's MagTarm, har ngn någon bra erfarenhet av det?

Vore tacksam för lite tips och råd!

Sv: Dålig mage

Min häst har känslig mage och när hon är dålig brukar jag ge Proviva blåbär, efter tips från vet. Ca en halvliter om dagen tills hon är okej.

Eftersom han blir bättre ibland och sedan sämre igen kan man misstänka att fodret inte håller så bra hygien. Dåligt hygieniskt värde på fodret är enligt SLU den absolut vanligaste orsaken till dåliga magar på hästar. Dessutom den analys som de flesta väljer bort att göra på sitt foder.

Har haft samma problem med min häst emellanåt, och måste också få slå ett slag för ProViva (smak spelar ingen roll, men nypon gick bäst hem här). Det är kanske inte det mest ekonomiska alternativet då ett par liter går åt innan det ger resultat (man ska ge ca 0.5 l om dagen precis som tigerflicka säger), men det fungerar! För min del tog det ca 1,5 veckor med ProViva som tillskott, och sedan var allt bra igen. :)

Tänk också på att undvika saker som morötter och vitlök vilket ibland kan vara rätt bra på att uppröra hästmagar...

Min förra ponny kunde inte äta hösilage utan att bli lös i magen.
Läst här på buke om att ge vanlig bakjäst (de gul och blå paketen i kyldisken i affären).
Börja ge ett paket om dagen i ca 4-5 dagar och hon blev bättre.
Underhöll sen med ett 1/2 paket om dagen.

Eftersom han blir bättre ibland och sedan sämre igen kan man misstänka att fodret inte håller så bra hygien. Dåligt hygieniskt värde på fodret är enligt SLU den absolut vanligaste orsaken till dåliga magar på hästar. Dessutom den analys som de flesta väljer bort att göra på sitt foder.

Jag är inne på samma spår, hösilage kan nog vara svårt att hålla i hygieniskt bra kvalitet den här tiden på året oavsett analys...

Prova a-fil! Gav nån dl om dagen i ca en vecka och min pålle vart bättre :) Blandade det i kraftfodret, han var tveksam först men det gick ner.

En tanke är att den kanske äter i sig av marken i hagen. Den nya jorden kanske har nya bakterier... Om det är samma som här uppe så är hagarna väldigt leriga till och från och många hästar käkar leran eller dricker vatten ur pölarna istf ur vattenhinkarna... Hoppas det löser sig :)

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 308
Senast: FiVi
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Jag ger hösilage för andra året i rad till mina två halvblodsston. Totalt fem hästar i stallet, alla äter samma foder. Förra året var...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 486
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar