Dålig kvalité på hovar...

Sv: Dålig kvalité på hovar...

Men det är jätteintressant! Det talar verkligen för att analysera grovfoder och använda sig av foderstatsberäkning, något jag har lärt mig på de senaste åren. Man kan väl börja där då om hästen har dåliga hovar? Och hjälper då inte det, så får man väl gå vidare med mer "drastiska" åtgärder.

Å va bra har du kommit på ngt som jag har tjatat om under mer än ett års tid.

Nu saknas det bara att du även analyserar "korven" för att få fram helhetsbilden för en välbalanserad mag/tarmflora.

Jag förstår nu att du tycker jag ytterst sällan delger några kunskapsgivande svar utifrån mitt yrke men!!!

Du får ursäkta,, jag orkar inte tjata i två års tid innan vissa får polätten att ramla ner. Den typen av hästägare "rekomenderar" jag vidare.

Grovfoderanalys och foderstatsberäkning är inget jag "kommit på" alldeles nyss. Det har jag hållit på med i några år nu. Inte när jag hade hästar för 25 år sedan (fanns grovfoderanalys alls då?), men i mitt "nya" hästliv på senare år. Fast hur många hästägare behöver egentligen gå till nästa steg och även göra träckprov? Gör du verkligen det på dina hästar (om du nu har några, det har du aldrig svarat mig på...) om allting verkar fungera som det "ska":confused:?

Tack! den var bra :)

En fråga: Om man nu ska ta reda på en eventuell brist hos hästen. Kan man då skicka in grovfodret för mikro/makro analys istället för blod/bajs prov???

Personlign har jag sedan ett par v tagit av skorna på min häst som haft trånga hovar med dålig hovkvalité och mkt problem hela livet. (trots uträknad foderstat, täta besök av välutbildad hovslagare med noggran hovvård däremellan) Man kan nu se på hoven när jag tog av skorna. Det kommer ut en helt annan hov uppe i kronranden. Fortsättning följer dock...

En fråga: Om man nu ska ta reda på en eventuell brist hos hästen. Kan man då skicka in grovfodret för mikro/makro analys istället för blod/bajs prov???

Mja grovfodret kan ju vara bra men om hästens tarmbalans är störd kan hästen inte ta upp tillräckligt med näring ur grovfodret så då är det rätt meningslöst att att undersöka grovfodret närmre. Hjälper ju inte att stoppa i en häst det absolut bästa som finns om hästen inte kan tillgodogöra sig det

Senast ändrad:

Mja grovfodret kan ju vara bra men om hästens tarmbalans är störd kan hästen inte ta upp tillräckligt med näring ur grovfodret så då är det rätt meningslöst att att undersöka grovfodret närmre. Hjälper ju inte att stoppa i en häst det absolut bästa som finns om hästen inte kan tillgodogöra sig det

Jag menar om hästens tarmbalans inte verkar störd utåt sett alltså.

Jag menar om hästens tarmbalans inte verkar störd utåt sett alltså.

Grovfodret bör alltid analyseras då det kan skilja väldigt mycket från år till år helt beroende på väder och skördeförhållande. Detta för att man ska veta om hästen får i sig tillräckligt men också för är det onödigt att stoppa i hästen tex för mycket protein. Lagom är bäst, för både häst, miljö och plånbok.

Om man då räknar ut en foderstat baserad på grovfodret och hästen verkar må tipp topp från hovar till öronspetsar finns ingen anledning för fler analyser. Om hästen däremot verkar ha någon brist eller inte är i toppform (tex dåliga hovar) är det ingen idé att stoppa i massa tillskott eller för mycket mat utan att ta reda på vad det är som brister. Och då kan det vara lämpligt med träckprov. För även om magen verkar fungerar bra visar sig inte en störd magbalans alltid på just magen.

Helt rätt som Du skriver. Men man kan ju undra när människor som egentligen vill hästens bästa experimenterar med fodertillskott som i bästa fall bara dränerar plånboken och i värsta fall hästens hälsa. Man får ju inte sluta tänka och bara göra som alla andra. Eller alla "goda" råd här på forumet som inte är verifierade :eek:
Även intelligenta människor måste ju tänka ibland ;)

Filosoferar
Rolle
IpL

*KL*
Är torra hovar ett problem eller inte? Våra barfotahästar har bäst hovar under den torra perioden av året. De är stenhårda, även strålen och de går obehindrat över det mesta. Jag putsar till dem minst varannan vecka ibland oftare.
Kan det vara så att, och nu spekulerar jag, en hov som har sin rätta form och balans inte spricker eller slår ut flisor när den är torr?

Rolle
IpL

Till alla!

Ställde en fråga i ett tidigare inlägg men fick ingen respons. ;)

Så, om man har en häst på uträknad foderstat samt tittar med ögonen med för att se hur väl den funkar på just min häst. Grunden är ett bra grovfoder som det inte snålas av beronde på aktivitet/kyla och vid behov lusern. Avföringen blir bättre och bättre ju längre tid jag har honom. Han blir glansig och fin och får ökad man- och svanstillväxt. Sommar/vinterpäls sätts/fälls när den ska. Fin i hullet och med riktigt fina muskler. :love: Mockningen sköts ypperligt för att inte detta ska störa hovarna mer än nödvändigt.

Allt detta borde tala för att hans inre balans har blivit bättre, MEN varför hakar inte hovarna på? Naglar och hår hör ju ihop annars...som det är nu är det bara mer eller mindre dåligt. Aldrig riktigt bra. Får se om det blir någon som blir arg när jag tror att det är mycket (bara?) genetik bakom just hans hovar. Eller kan man missköta ett par hovar så pass i ung ålder att det kan påverka dem för resten av hästens liv? Det är kanske också en möjlighet i hans fall, vad vet jag.

Fast hur många hästägare behöver egentligen gå till nästa steg och även göra träckprov? Gör du verkligen det på dina hästar (om du nu har några, det har du aldrig svarat mig på...) om allting verkar fungera som det "ska":confused:?

Jag ser ingen nackdel i att även få den kännedomen eftersom jag har lärt mig att även om det "verkar fungera" som det ska så kan det komma som en glad överraskning senare när saker å ting plötsligt inte är som det ska.

Då är det ofta ett långt framskridet problem. Jag vet inte hur up to date du är men det börjar poppa upp flera repotage om att många hästar har magsår.

Som svar på din fråga med risk för att jag upprepar mig så är svaret. Jag har på alla mina halvblod,fåtalet travare och flertalet galoppisar jag ägt alltid tagit träckprov. Du säger nästa steg jag är av en annan uppfattning och gör/har alltid gjort det i första steg.

Jag ser ingen nackdel i att även få den kännedomen eftersom jag har lärt mig att även om det "verkar fungera" som det ska så kan det komma som en glad överraskning senare när saker å ting plötsligt inte är som det ska.

Det är säkert ingen nackdel, tvärtom, även om jag fortfarande undrar om det är aktuellt för "gemene man"? Självklart kan ju en häst gå med någon sorts oupptäckt brist och/eller sjukdom, men jag har aldrig fått ett träckprov (förutom för att kolla parasiter) rekommenderat av en veterinär. Det till trots att jag varit på klinik med fånghästar. Jag säger inte att det är fel, men det verkar ju helt ärligt inte vara världens mest vanliga grej? Kanske blir det vanligt i framtiden, vad vet jag, men än så länge är det inte ens fullt accepterat att ta analys på grovfoder och beräkna foderstaten efter resultatet av den. Men det har du ju också sett i flertalet trådar här...

Då är det ofta ett långt framskridet problem. Jag vet inte hur up to date du är men det börjar poppa upp flera repotage om att många hästar har magsår.

Jo, jag är medveten om att en hel del hästar har magsår. Är det inte som med fång, att vissa raser är överrepresenterade? Här har jag dock ingen statistik, så jag kan ha helt fel.

Som svar på din fråga med risk för att jag upprepar mig så är svaret. Jag har på alla mina halvblod,fåtalet travare och flertalet galoppisar jag ägt alltid tagit träckprov. Du säger nästa steg jag är av en annan uppfattning och gör/har alltid gjort det i första steg.

Men, titta, äntligen fick jag veta vilka hästraser du har/har haft...;) Inga kallblod eller ponnyer alltså?

Jo, jag är medveten om att en hel del hästar har magsår. Är det inte som med fång, att vissa raser är överrepresenterade?

Det vore mycket intressant att se hur många av alla fånghästar som även har katarr eller mag/tarmsår.

Det är säkert ingen nackdel, tvärtom, även om jag fortfarande undrar om det är aktuellt för "gemene man"? Självklart kan ju en häst gå med någon sorts oupptäckt brist och/eller sjukdom, men jag har aldrig fått ett träckprov (förutom för att kolla parasiter) rekommenderat av en veterinär. Det till trots att jag varit på klinik med fånghästar. Jag säger inte att det är fel, men det verkar ju helt ärligt inte vara världens mest vanliga grej? Kanske blir det vanligt i framtiden,

Vad som är aktuellt för gemene man är upp till den hästhållning man vill bedriva. Jag är övertygad om att detta kommer bli mera vanligt i framtiden.

Att träckprov inte tas på en fånghäst är ganska självklart och onödigt eftersom flertalet grundläggande faktorer till utlösande fång beror på redan störd mag/tarmflora. Det blir dock alltmer vanligt att när ett fånganfall redan har utlösts så ordineras tillskott av mag/tarm balans från veterinär expertis.

Det vore mycket intressant att se hur många av alla fånghästar som även har katarr eller mag/tarmsår.

Det pågår forskning på det området men inget utlåtande för dagen. Det man hitills noterat är att antalet hästar med magsår/magkatarr är oroväckande högre antal än man tidigare noterat.

Det ena leder till det andra, det som glädjer mig är att man nu på allvar börjat analysera själva grundproblemet.

För mig är det en gåta att man inte förstår att ett icke normalt fungerande matsmältnings organ omöjligt kan tillgodogöra sig samtliga närings ämnen och därmed heller aldrig kunna ta upp dom tillskott som utifrån tillsätts.

Det kanske låter väldigt komplicerat men är logiskt.

Senast ändrad:

Vi har en häst som är barfota och en som är skodd. Båda två har förhållandevis fina och bra hovar under vintern - tidig vår men flisar sig nu under sommaren. Jag får en känsla av att det har mer med underlaget att göra än om de är skodda/inte skodda. I en hage som lätt blir lerig så verkar hovarna flisa sig mer än i en hage som alltid är gräsbelagd.

Läste någonstans om att det finns lera och uttorkande lera. Jag ska försöka minnas detta till nästa sommar och se om vi har samma problem om vi byter sommarhage :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka