Dålig kvalité på hovar...

Sv: Dålig kvalité på hovar...

Nej och det är inte fång heller liksom plötsligt dålig hovkvalite.

Förstår du inte detta enkla så finns det inget mer för mig att tillägga..

Din kunskapsnivå har du just nu för mig bekräftat och jag lämnar tråden.

Jag är väl medveten om att fång antagligen många ggr orsakas av en störd tarmflora men det gör inte dina inlägg mer begripliga för mig.

Du får tycka vad du vill om min kunskapsnivå, om vi verkligen ska sänka diskussionen till sandlådenivå, själv kan jag kanske tycka att du inte precis visar vad du själv kan om du nu väljer att smita ut ur tråden i stället för att svara på min fråga vad din länk har med diskussionen att göra?

Det kan vara jag som inte förstår eller du som inte lyckas förklara vad du menar - eller hur?;)

Nu har jag skummat igenom din länkade studie och undrar vad DU använder informationen till? Ska jag förstå det så att du gör "dina" träckprov på dina hästar varje gång du byter grovfoder, dvs minst en gång/år? Hösilage är ju dessutom känt för att kunna vara ett mindre grovfoderbyte för varje ny bal man öppnar, så det torde kunna bli rätt krångligt (och dyrt). Och under betessäsongen, hur gör du då? Hur ofta gör du proven? Gräset är nog den största "variationsboven" så om inte tarmfloran har de största variationerna under betessäsongen borde det vara märkligt.

Jag tycker fortfarande att man torde få en ögonblicksbild av att analysera tarmfloran och inte mycket mer. Är hästen sjuk nu/är tarmfloran störd nu? Svar: Ja eller nej. Byter man sedan hage på sommaren, eller börjar ett nytt grovfoder, måste man ju i såfall ta ett nytt träckprov. Eller? Du har fortfarande, vad jag kan se, inte svarat på mina föregående frågor.

Vad vill du visa med detta arbete?
Jag förstår inte vad det har med diskussionen att göra. Jag hoppas verkligen att du inser att du bör svara på frågan annars tycker jag att alla dina inlägg om att det är viktigt med en bra tarmbalans för att undvika hovproblem och nu de senaste att man bör ta träckprov blir ganska så intetsägande och helt utan ngn mening.

För att hjälpa dig lite så anser jag att det verkar som att studien visar att mikrofloran ändras vid ett plötsligt foderbyte - är det ngt nytt?

Nej studien visar faktiskt på vikten av att välja sitt grovfoder, då ofördelaktig sammansättning av grovfodret kan ge icke önskvärda konsekvenser.

Nej studien visar faktiskt på vikten av att välja sitt grovfoder, då ofördelaktig sammansättning av grovfodret kan ge icke önskvärda konsekvenser.

Berätta gärna hur man kan se det i studien.

Jag håller naturligtvis med om att det är viktigt med bra foder.

Berätta gärna hur man kan se det i studien.

Jag håller naturligtvis med om att det är viktigt med bra foder.

Det ser man ganska genast i referatet eller sammanställningen, eller så gör man det enkelt för sig och mejlar till personen som gjorde studien då jag faktiskt vet att personen finns kvar.

En höjning av PH värdet mot det normala ökar risken för bl a magsår, men även andra problem som härrör från matsmältningen vilket bl a fång kan härledas till i en viss mån.

En höjning av PH värdet mot det normala ökar risken för bl a magsår, men även andra problem som härrör från matsmältningen vilket bl a fång kan härledas till i en viss mån.

Jag som trodde att det var tvärtom :confused:
dvs att lågt pH värde ger magsår och inträffar vid fånganfall.

Jag som trodde att det var tvärtom :confused:
dvs att lågt pH värde ger magsår och inträffar vid fånganfall.

Detta bevisar ju att du faktiskt har en viss grundkunskap, varför tidigare så envist dumförklara dig när det gäller att ta del av helheten. Det är faktiskt inte en katastrof att svara att man hade fel eller inte hela kunskapen i det ämne som man i både denna tråd och oändligt många andra trådar så bestämt svarar i för att andra ska tro att man har en bild av helheten.

Jag tycker Boj gjorde en bra slamkrypare här.

Jag tycker även att det hade varit intressant om du hade svarat mig...

Att foder påverkar t.ex. pH-värdet är väl långt ifrån en ny idé? Det finns en hel del i fånglitteraturen om detta. Även om vad för mycket kolhydrater kan åstadkomma i tarmen. Jag tycker alltså att det är jätteviktigt att utföra studier som den du länkade till. MEN (som Tony Irving brukade säga ;)) jag förstår fortfarande inte vikten av att ta träckprov på alla friska hästar. Då är det väl vettigare att läsa studierna och välja grovfodertyper (för i studien var det ju faktiskt två typer) som bättre passar i foderstaten? För räknar du ut en foderstat och sedan märker att den inte fungerar (hästen blir exempelvis för tjock/tappar hull), måste du då inte dit och göra nytt träckprov så fort du lägger till/drar ifrån foder? Då ändrar du ju mängder, och kanske även innehåll, beroende på vad det är du vill åstadkomma.

Jag tycker alltså att det är BRA att veta i det stora hela vilka sorters foder som, t.ex, höjer/sänker pH i tarmen, och det kan du få genom att läsa studier. Däremot tycker jag fortfarande att träckprov titt som tätt på enskilda hästar låter som ett himla "duttande". Jag är alltså bara halvt övertygad...;)

Detta bevisar ju att du faktiskt har en viss grundkunskap, varför tidigare så envist dumförklara dig när det gäller att ta del av helheten. Det är faktiskt inte en katastrof att svara att man hade fel eller inte hela kunskapen i det ämne som man i både denna tråd och oändligt många andra trådar så bestämt svarar i för att andra ska tro att man har en bild av helheten.

Jag tycker Boj gjorde en bra slamkrypare här.

Jag inser nu att jag måste ha missat ngt när jag gick med i detta forum!

Jag har inte insett att detta är en tävling om vem som vet bäst (det är klart att jag har misstänkt det ibland). Anledningen till att jag har svarat i en del trådar (oändligt många? hur många är det?) är dels att jag har velat dela med mig av det jag har läst om framförallt utfodring och fång. Eftersom jag har en häst som har haft fång och från början inte visste så mkt om sjukdomen så vet jag hur maktlös man kan känna sig som hästägare. Men jag tycker också att det är intressant att diskutera dessa frågor.

Jag bryr mig inte ett dugg om vem som vinner diskussionerna och har heller inget behov alls av att visa vad jag kan. I min yrkesroll ingår det att vara den som hela tiden leder delar av en verksamhet och då är den som hela tiden ska kunna veta "allt" och kunna förklara och svara på frågor. Jag behöver inte få ngt bekräftat här.

Anledningen till att jag ofta, kanske, kommer med motargument är att jag anser att jag tycker annorlunda grundat på det jag har lärt mig. Då förväntar jag mig att mina argument besvaras.

Sedan så fungerar i alla fall jag så att jag läser vad andra skriver och gör en bedömning av vilka kunskaper som användaren kan tänkas ha i ett ämne. De som kan svara på mina och andras frågor och motargument framstår för mig som ganska väl insatta. Men vad jag tycker om andras kunskaper på detta forum behåller jag oftast för mig själv, i alla fall de ggr jag anser att ngn kanske borde ta reda på lite mer innan de påstår ngt. De som i stället ständigt undviker att bemöta mina argument och att svara på mina frågor utan i stället kommer med påståenden om vad jag kan och inte kan både när det gäller helhet och annat, de visar egentligen inte alls att de är insatta i frågeställningen. Min uppfattning är att när man börjar påstå ngt om ngn annans kunskaper då har man själv inga argument kvar.

Så varför inte visa alla oss andra att du faktiskt kan besvara mina och andras frågor i stället för att försöka sätta dig som ngn kan bedöma mina och andras kunskaper? Visa vad du kan i stället så att vi kan få reda på om du är tillräckligt insatt i detta för att kunna påstå att jag inte ser helheten.

Hur vet du det?

Till ts
Ursäkta utanför tråden men jag tycker att denna fråga är viktig i sammanhanget.

Senast ändrad:

Jag som trodde att det var tvärtom
dvs att lågt pH värde ger magsår .

Ja, så är det väl?

Ja jag håller helt med dig.
Magsår beror ju på att det blir för surt i ngn del av systemet. Ju surare ngt är desto lägre är pH värdet, lite lurigt i och för sig. Det är lätt att man tänker tvärtom.

Nu mäter man ju pH värdet i slutet av grovtarmen när man tar träckprov. Utan att slå upp det i några böcker så här tidigt på morgonen så är jag ändå ganska säker på att det oftast blir skador på slemhinnan långt tidigare i systemet, i den övre delen av magsäcken. Det beror oftast på att hästen får för lite grovfoder, är utan mat för lång tid och då skvalpar delar av den betydligt surare magsaften från magsäckens nedre del bakåt och fräter hål på den oskyddade magslemhinnan.

Jag undrar faktiskt om det egentligen har så jättemkt med vilekn typ av grovfoder det är frågan om. Sedan kan det säkert bero på många andra faktorer också och grovtarmen kan också skadas. Vid ett fånganfall med feljäsningar i grovtarmen blir det för surt i den och då skadas den slemhinnan.Det kanske också kallas för magsår? Jag tror kanske inte det men vet inte, surt blir det i alla fall med låga pH värden.

Ja, så är det väl?

Javisst är det så, men eftersom man inte kunde se vad studien gick ut på så blev det enklast att skriva för hög trots att värdena är låga för att det skulle förstås.

Ungefär som + och - grader som ofta förväxlas.

Javisst är det så, men eftersom man inte kunde se vad studien gick ut på så blev det enklast att skriva för hög trots att värdena är låga för att det skulle förstås.

Ungefär som + och - grader som ofta förväxlas.

inte för att det spelar mig ngn roll men en höjning av pH värdet kan inte öka risken för magsår. Det kan knappast bli sämre om det tex är 6,6 i stället för 6,4.
Nu visar ju inte det pH värdet i studien knappast pH i övre delen av magsäcken som jag skrev tidigare så det är ändå obegripligt för mig.

Det kanske är så att Coari blandar ihop de olika användarna i tråden? :)

Ööh jag är inte någon kirurg... men jag har jobbat många år som sjuksköterska, inom akutkirurgin.

På människor får man magsår i magsäcken (eller 12-fingertarmen) pga för mkt magsyra =för surt (eller av en magsårsbakterie), därför äter man Losec-liknande mediciner för att göra det mer basiskt.
Samma princip borde gälla för hästar??

högt ph-värde= basiskt
lågt ph = surt

Senast ändrad av en moderator:

Hur magsår uppkommer på hästar:

Orsaken till magsår anses vara att pH i magsäcken är lägre än normalt på grund av en ökad utsöndring av magsyra. Normalt är miljön i magsäcken balanserad för att motverka magsyrans frätande egenskaper. Det finns en rad olika orsaker till att balansen rubbas och en ökad utsöndring av magsyra med lägre pH blir följden. Detta i sin tur gör att magslemhinnan kan skadas.
Källa: http://www.ringvet.se/pronutrin.htm

Mekanismen som orsakar magsår
I hästens magsäck finns det två typer av slemhinnor varav den ena innehåller
körtlar som producerar magsyra. Om den del som inte producerar magsyra
utsätts för ett lågt pH (ökad surhetsgrad), som en följd av ökad magsyraproduktion, uppkommer sår.
Detta är den
viktigaste, och kanske enda, mekanismen som orsakar magsår på häst.
Källa: http://www.proequo.se/papers/PeNytt_Nr_3_2007.pdf

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka