Dålig kvalité på hovar...

Sv: Dålig kvalité på hovar...

Vad som är aktuellt för gemene man är upp till den hästhållning man vill bedriva. Jag är övertygad om att detta kommer bli mera vanligt i framtiden.

Att träckprov inte tas på en fånghäst är ganska självklart och onödigt eftersom flertalet grundläggande faktorer till utlösande fång beror på redan störd mag/tarmflora. Det blir dock alltmer vanligt att när ett fånganfall redan har utlösts så ordineras tillskott av mag/tarm balans från veterinär expertis.

Förklara gärna vad du menar med det jag markerat framförallt vad du menar med redan störd och sedan kopplingen till träckprov och magsår. Jag vill gärna förstå hur du resonerar för det gör jag inte vilket antagligen beror på att jag inte är tillräckligt insatt i detta.

Vad som är aktuellt för gemene man är upp till den hästhållning man vill bedriva.

Så med andra ord menar du att "duktiga" hästägare med "bra" hästhållning tar den typ av träckprov på sina hästar som du rekommenderar, eller läste jag fel mellan raderna?

Hur OFTA menar du att man ska ta dessa träckprov? För jag antar att resultatet, som alla andra analyser, är något av en färskvara som kan variera beroende på en massa faktorer? Gör man det varje månad? Årligen? Vid byte av grovfoder? Vid betessläpp? Ja, när och hur ofta?

Att träckprov inte tas på en fånghäst är ganska självklart och onödigt eftersom flertalet grundläggande faktorer till utlösande fång beror på redan störd mag/tarmflora. Det blir dock alltmer vanligt att när ett fånganfall redan har utlösts så ordineras tillskott av mag/tarm balans från veterinär expertis.

Fast är inte meningen med "dina" träckprov att man ska hitta brister och dylikt? Är det då inte intressant att veta om något i foderstaten, t.ex. brist på en mineral, kan ha bidragit till fånganfallet? Och om "allt" som behövs ändå är ett mag/tarmbalanspreparat behövs ju inte träckprovet någon gång. Då räcker det ju, som jag gör, att ge förebyggande bakjäst varje dag... Eller?

Så, om man har en häst på uträknad foderstat samt tittar med ögonen med för att se hur väl den funkar på just min häst. Grunden är ett bra grovfoder som det inte snålas av beronde på aktivitet/kyla och vid behov lusern. Avföringen blir bättre och bättre ju längre tid jag har honom. Han blir glansig och fin och får ökad man- och svanstillväxt. Sommar/vinterpäls sätts/fälls när den ska. Fin i hullet och med riktigt fina muskler. :love: Mockningen sköts ypperligt för att inte detta ska störa hovarna mer än nödvändigt.

Allt detta borde tala för att hans inre balans har blivit bättre, MEN varför hakar inte hovarna på? Naglar och hår hör ju ihop annars...som det är nu är det bara mer eller mindre dåligt. Aldrig riktigt bra. Får se om det blir någon som blir arg när jag tror att det är mycket (bara?) genetik bakom just hans hovar. Eller kan man missköta ett par hovar så pass i ung ålder att det kan påverka dem för resten av hästens liv? Det är kanske också en möjlighet i hans fall, vad vet jag.

Men han har ju blivit bättre säger du. Hur illa var det från början då? Du skriver också att avföringen blir bättre då har ju hästen förmodligen haft en störd tarmflora och sådan kan ta tid att rätta till sig. Långvariga störningar kan nog tyvärr också bli kroniska. Hur stor del av genetiken som spelar roll eller om misskötsel av hovar kan på verka resten av hästen liv vet jag faktiskt inte och vågar inte ens gissa.

Senast ändrad:

*KL*

Har ej läst hela tråden så jag vet ej om någon redan skrivit om detta.
I senaste ridsport fanns det en artikel om att vi förstör hästens hovar med alla tillskott och preparat som vi proppar i hästen.
Det kanske är så att hästen får i sig en massa ämnen som den inte behöver.

*KL*

Har ej läst hela tråden så jag vet ej om någon redan skrivit om detta.
I senaste ridsport fanns det en artikel om att vi förstör hästens hovar med alla tillskott och preparat som vi proppar i hästen.
Det kanske är så att hästen får i sig en massa ämnen som den inte behöver.

Bland annat det som redan diskuteras ;)

*KL*
Är torra hovar ett problem eller inte? Våra barfotahästar har bäst hovar under den torra perioden av året. De är stenhårda, även strålen och de går obehindrat över det mesta. Jag putsar till dem minst varannan vecka ibland oftare.
Kan det vara så att, och nu spekulerar jag, en hov som har sin rätta form och balans inte spricker eller slår ut flisor när den är torr?

Rolle
IpL

Men barfotahästar på dygnet runt bete strövar väl oftast omkring i fuktigt gräs hela nätterna och får därigenom massor med fukt till sina hovar? Hur torrt det än är så blir gräset fuktigt på nätterna. Hästar däremot som står på stall och är skodda och enbart vistas i hage dagtid torde ju få betydligt mindre fukt och då kan man få problem med torra hovar? Eller tänker jag helt fel nu?

Troligtvis inte, men vi har haft lång torrperiod med över 30 grader varmt och 20-25 på natten, det blir inte mycket dagg då, samtidigt som det har en tendens att fläkta här nere;).
Vår tunga lermorän blir stenhård och torr även om det under ytan (5-10 cm) alltid är fuktigt. Vi har också grus i och runt lästallen och vid in o utsläpp där är det verkligen snustorrt.

Det har varit ovanligt torrt och hårt i år och hovarna har aldrig varit så bra.

Jag är av den uppfattningen att verkar man ofta och lite så håller hovarna bättre.

Rolle
IpL

Jag är av den uppfattningen att verkar man ofta och lite så håller hovarna bättre.

Rolle
IpL

Det håller jag absolut med om.

En fundering till
Jag har fått höra att många hästars hovar växer fortare på sommaren, men många gånger har man samma sko/verkningsintervall på sommaren, skillnaden i tillväxten är kanske inte så stor att man direkt tänker på det och då spricker hovarna och när sprickan väl har uppstått är det för sent. Eller tänker jag helt fel nu? :)

Min erfarenhet är att hovarna växer fortare vår/sommar, mellan tumme och pekfinger 20-30 % fortare. Jag blir lite överrumplad varje vår innan jag minskar på tiden mellan intervallerna :eek:
På höst/vinter räcker det att verka med 2-3 veckors intervall medan det på sommaren behövs ända upp till en gång i veckan.

Vad jag också märkte på de hästar som vi gick över till att ha barfota, var att första året barfota så växte hovarna mycket fortare än det gjorde sen.

Rolle
IpL

Det första dom ser är korven, vid mer ingående analys mag/tarmfunktionens funktion och balans/obalans.

Jag jobbar inom humanmedicin (kirurgi) och vill jättejärna veta lite mer om vad man har analyserat i hästbajset som visar tarmarnas funktion. Det hade jag ingen aning om att man kan se genom en labb analys, väldigt intressant.

Balans /obalans antar jag är analys av onormal bakterieflora eller blod? eller är det något annat man analyserar hos en häst??

Förklara gärna vad du menar med det jag markerat framförallt vad du menar med redan störd och sedan kopplingen till träckprov och magsår. Jag vill gärna förstå hur du resonerar för det gör jag inte vilket antagligen beror på att jag inte är tillräckligt insatt i detta.

(Svarar åt coari på det understrukna)
På träckanalys kan man se om hästen har blod i avföringen, vilket KAN betyda blödande magsår. Magsår kan hästar ha ändå, som inte blöder, då syns de troligtvis inte heller i ett träckprov.
Blod i avföringen kan även ha andra orsaker (inflammation, cancer)

Senast ändrad av en moderator:

Till alla!

Ställde en fråga i ett tidigare inlägg men fick ingen respons. ;)

Så, om man har en häst på uträknad foderstat samt tittar med ögonen med för att se hur väl den funkar på just min häst. Grunden är ett bra grovfoder som det inte snålas av beronde på aktivitet/kyla och vid behov lusern. Avföringen blir bättre och bättre ju längre tid jag har honom. Han blir glansig och fin och får ökad man- och svanstillväxt. Sommar/vinterpäls sätts/fälls när den ska. Fin i hullet och med riktigt fina muskler. :love: Mockningen sköts ypperligt för att inte detta ska störa hovarna mer än nödvändigt.

Allt detta borde tala för att hans inre balans har blivit bättre, MEN varför hakar inte hovarna på? Naglar och hår hör ju ihop annars...som det är nu är det bara mer eller mindre dåligt. Aldrig riktigt bra. Får se om det blir någon som blir arg när jag tror att det är mycket (bara?) genetik bakom just hans hovar. Eller kan man missköta ett par hovar så pass i ung ålder att det kan påverka dem för resten av hästens liv? Det är kanske också en möjlighet i hans fall, vad vet jag.

Självklart måste arv ha betydelse. Dagens hästar är ju inte direkt avlade för sin hovkvalité.
Hur länge har du haft din häst? Har hovarna hunnit växa ner till marknivå under "din" tid?
Hur är hästen verkad och skodd?

som visar tarmarnas funktion. Det hade jag ingen aning om att man kan se genom en labb analys, väldigt intressant.

Balans /obalans antar jag är analys av onormal bakterieflora eller blod? eller är det något annat man analyserar hos en häst??

Jag undrar samma sak både när det gäller balansen av mikrofloran i tarmen men även tarmarnas funktion (när det gäller grovtarmen är det väl ungefär samma sak i och för sig, kanske).

Vad jag förstår (har ingen medicinutb) så kan man göra olika mätningar/analyser av tarmen men det är väl knappast några rutinanalyser.

Jag undrar samma sak både när det gäller balansen av mikrofloran i tarmen men även tarmarnas funktion (när det gäller grovtarmen är det väl ungefär samma sak i och för sig, kanske).

Vad jag förstår (har ingen medicinutb) så kan man göra olika mätningar/analyser av tarmen men det är väl knappast några rutinanalyser.

Nä, jag tycker det låter väldigt invecklat och onödigt att hålla på och analysera hästens avföring om den inte uppvisar uppenbara sjukdomssymtom, men då gör man väl en undersökning av hästen tillsammans med en veterinär. Har man inte själv medicinska kunskaper är det nog svårt att veta både vad man ska analysera + tolka svaret på en ev. analys på egen hand.

Jag jobbar inom humanmedicin (kirurgi) och vill jättejärna veta lite mer om vad man har analyserat i hästbajset som visar tarmarnas funktion. Det hade jag ingen aning om att man kan se genom en labb analys, väldigt intressant.

Hej va kul att en legitimerad kirurg inom humansidan visar intresse.

Bifogar ett axplock med en pdf fil, källa SLU: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002834/01/ringmark_sara_081014.pdf

Vill du ha lite mera dagsfärska studier och forskningsresultat lite mera djupgåendet i ämnet är du välkommen att PM:a mig.

Vad vill du visa med detta arbete?
Jag förstår inte vad det har med diskussionen att göra. Jag hoppas verkligen att du inser att du bör svara på frågan annars tycker jag att alla dina inlägg om att det är viktigt med en bra tarmbalans för att undvika hovproblem och nu de senaste att man bör ta träckprov blir ganska så intetsägande och helt utan ngn mening.

För att hjälpa dig lite så anser jag att det verkar som att studien visar att mikrofloran ändras vid ett plötsligt foderbyte - är det ngt nytt?

Vad vill du visa med detta arbete?
Jag förstår inte vad det har med diskussionen att göra. Jag hoppas verkligen att du inser att du bör svara på frågan annars tycker jag att alla dina inlägg om att det är viktigt med en bra tarmbalans för att undvika hovproblem och nu de senaste att man bör ta träckprov blir ganska så intetsägande och helt utan ngn mening.

För att hjälpa dig lite så anser jag att det verkar som att studien visar att mikrofloran ändras vid ett plötsligt foderbyte - är det ngt nytt?

Nej och det är inte fång heller liksom plötsligt dålig hovkvalite.

Förstår du inte detta enkla så finns det inget mer för mig att tillägga..

Din kunskapsnivå har du just nu för mig bekräftat och jag lämnar tråden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka