Dålig kvalité på hovar...

Sv: Dålig kvalité på hovar...

En av mina hästar har usel hovkvalité och henne ger jag biotin. Det syns var på hoven hon började äta biotinet. Det tar ju ännu ett tag innan hela nya friska hoven vuxit ut. Jag kommer i alla fall fortsätta med detta nu när jag ser själv att det fungerar. Olja passar jag mig för då det torkar ut hoven. Kronranden däremot kan man massera med olja.

Tror du coari menade att de dåliga hovarna beror på rubbad mag/tarmflora?? Alltid och enbart?

Och att vi ska ge något tillskott för magen också :p

Jag har ett fullblodssto med riktigt dåliga hovar, och det har hon alltid haft. När jag fick henne för 2 år sen, gick sprickorna ända upp i kronranden (på grund av oengagemang av förra ägaren) och jag var riktigt tveksam till att det skulle gå att få ordning på dem. Nu, 2 år senare har hon riktigt fina hovar. Receptet på det var/är verkning var fjärde vecka. I början penslade jag hovarna med matolja 2 gånger om dagen, på hovslagarens inrådan. Därefter smörjde vi bara kronranden med helosan och nu är de dom sagt helt återsällda. Men det är verkningen som gjort den stora skillnaden, en bra hovslagare är guld värd!

Vad är då "rätt" ända?

Med rätt ända menade jag att man bör börja med att ta en analys av "slutprodukten" i stället för att börja med att analysera själva intaget.

Jag försökte vara lite fyndig där men det "sket sig".

Så för att förtydliga så menar jag, ta ett träckprov och skicka in på analys så får du svaret på hur mag/tarmbalancen är. Därefter kan du börja analysera vad som ska tillsättas i intaget.

Så för att förtydliga så menar jag, ta ett träckprov och skicka in på analys så får du svaret på hur mag/tarmbalancen är. Därefter kan du börja analysera vad som ska tillsättas i intaget.

Det är nog bra med förtydlingar.
Jag har alltid tagit för givet att dina inlägg om mag/tarmbalansen har handlat om lämplig foderstat som ger en bra balans hos mikroorganismerna i tarmen. Om den balansen slås ut så minskar näringsupptaget och risken för fång ökar därav min slutsats att det är det du har menat i alla fångdiskussioner.

Men nu inser jag att du egentligen menar om hästen har mask eller ej. Det är naturligtvis också viktigt men kanske inte så beroende av en bra foderstat och kanske inte heller så vanligt som orsak till fång och annat.

Med rätt ända menade jag att man bör börja med att ta en analys av "slutprodukten" i stället för att börja med att analysera själva intaget.

Jag försökte vara lite fyndig där men det "sket sig".

Vad är det som ska balanseras?

Det är nog bra med förtydlingar.
Jag har alltid tagit för givet att dina inlägg om mag/tarmbalansen har handlat om lämplig foderstat som ger en bra balans hos mikroorganismerna i tarmen. Om den balansen slås ut så minskar näringsupptaget och risken för fång ökar därav min slutsats att det är det du har menat i alla fångdiskussioner.

Men nu inser jag att du egentligen menar om hästen har mask eller ej. Det är naturligtvis också viktigt men kanske inte så beroende av en bra foderstat och kanske inte heller så vanligt som orsak till fång och annat.

Menar du på fullaste allvar att din uppfattning är att man tar träckprov enbart för att kontrollera mängden parasitangrepp??

Menar du på fullaste allvar att din uppfattning är att man tar träckprov enbart för att kontrollera mängden parasitangrepp??

Vad menar du att man kontrollerar med en standardanalys av ett träckprov?
Jag utgår naturligtvis ifrån att du menade ett prov som kan skickas in till ett rutinlab?

Ja. Jag har då ALDRIG fått något annat svar på mina träckprov än just mängd mask av olika varianter. Vart skickar du träckprov någonstans där man får en analys på hur det står till med mag-tarmbalansen?

Det här vill jag också veta mer om!

Jag har aldrig under mina... hmm... många år med häst hört talas om andra träckprov än de som görs för att kolla mask - och som vi självklart skickar varje vår och höst - så detta är helt nytt och ger mig lite hopp om att det kanske inte bara är generna som är boven för min pålle. Han har ju liite eksem också, så även om hovarna kanske inte botas så hoppas jag det kan göra något för eksemet! :idea:

SNÄLLA, berätta vem som gör detta prov och vad man ser! :bump:

Man går genom veterinären som skickar in bajsprov till vanligt labb. De kan se bakteriebilden, de kan se om det finns blod i avföringen, de kan tyda mineralbilden, vi kan med blotta ögat kan man ju se vad som finns i skiten smält eller osmält foder,man kan känna på lukten mm

Man kan även ta blodprov för att se mineralbilden etc.

Har man en bra foderstat och hovarna trots det inte blir bättre så ligger det ofta i magen, åtgärdar man den så kan hästen nyttja sin foderstat och hovarna blir med tiden bättre.

Har själv en med i mitt tycke hemska hovar och kanondålig återväxt, hovarna och andra symtom gjorde att jag tjatade till mig bajsprov och det visade blod i avföringen. Det blev två askar Gastrogard för att först få ordning på magen, därifrån har jag nu börjat jobba vidare och tro på att han ska klara att ta åt sig maten och alla ämnen bättre och att magen skall förbli hel å om nåt år härifrån få ett par bättre hovar.

jaha så nu ska alla som har en häst med dåliga hovar be om ett avföringsprov för att kolla hela statusen på hästen?
Nej jag tror vi får börja i andra änden.

Det är inte dyrt så varför inte, det blir dyrare att bara stoppa i dessa tillskott. Jag "utredde" min hästs hovar på klinik (orkar inte dra hela historien här) och det visade sig att han har enorm kiselbrist. Ger nu Steeljoint och nu hoppas vi på att det ska bli bättre.

Men som sagt att kolla hur hästen mår invändigt sparar både tid och pengar i det långa loppet

Fast i andra änden, alltså stoppa i hästen en massa som den ändå inte kan tillgodogöra sig?

Rätt väg är väl ändå att först se till så att den kan tillgodogöra sig vad du nu väljer att stoppa i den.

Jag har inte läst igenom hela tråden, för den verkar lite "surrig". Jag har dragit av dojjorna på min häst, han har varit barfota i två år nu och fått riktigt fina och starka hovar. Anlitar en helt vanlig hovslagare (alltså ingen barfotaverkare) var 10-11 vecka.
På vintern funkar det utmärkt, så klart inte på is, men det är lätt att undvika. På sommaren är det lite värre, han ömmar på grusväg t. ex. Så jag har beställt Easy Boots till honom, som jag kommer att använda sommartid.

Lycka till!

Nej jag menar tvärtom, inte stoppa i en massa som man inte har en susning om vad det har för effket.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 879
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka