Dålig kvalité på hovar...

Sv: Dålig kvalité på hovar...

Kl

Har en pålle sedan 4 år tillbaka nu. Har verkligen provat ALLT (det som ni alla skrivit om ovan) och under långa perioder dessutom för att kunna säga något om resultatet. Har alltid stämt av med hovis hur han upplever kvalitén på hovarna under mina tester. Hästen har stått på uträknad foderstat.

Om det nu skulle vara magen som är problemet (dvs dålig kvalité på foder, fel balans etc) borde väl inte hästen för övrigt visa välmående så som lagom hull, fina muskler, glänsande hårrem och ökad man/svans-tillväxt? Man kan då tycka att hovarna borde förbättras av "bara farten".

I hans fall är det nog mycket genetiskt. Börjar tro det med tanke på att det aldrig blir riktigt bra, bara mer eller mindre dåligt. Men jag ger fortfarande tillskott även om det kan tänkas vara onödigt. Vill ju inte bara ge upp för i slutänden är det hästen som får lida med trasiga hovar.

Man går genom veterinären som skickar in bajsprov till vanligt labb. De kan se bakteriebilden, de kan se om det finns blod i avföringen, de kan tyda mineralbilden, vi kan med blotta ögat kan man ju se vad som finns i skiten smält eller osmält foder,man kan känna på lukten mm

Man kan även ta blodprov för att se mineralbilden etc.

Har man en bra foderstat och hovarna trots det inte blir bättre så ligger det ofta i magen, åtgärdar man den så kan hästen nyttja sin foderstat och hovarna blir med tiden bättre.

Har själv en med i mitt tycke hemska hovar och kanondålig återväxt, hovarna och andra symtom gjorde att jag tjatade till mig bajsprov och det visade blod i avföringen. Det blev två askar Gastrogard för att först få ordning på magen, därifrån har jag nu börjat jobba vidare och tro på att han ska klara att ta åt sig maten och alla ämnen bättre och att magen skall förbli hel å om nåt år härifrån få ett par bättre hovar.

POÄNG!!! 101010 :bow: :bow:

jaha så nu ska alla som har en häst med dåliga hovar be om ett avföringsprov för att kolla hela statusen på hästen?
Nej jag tror vi får börja i andra änden.

Tja,, valet är upp till dig,, resultatet av hela hästens välbefinnande avspeglar sig i hovkvaliten.

kl

Från ridsport nr 17 som kom igår:

Många hästägare ger extra vitaminer och mineraler i all välmening men för mycket av det goda kan ge bakslag. Överskott på kolhydrater, vitamin A och selen bryter ner hornstrukturen i hoven så att hornet blir mer mottagligt för infektioner

Som källa anger ridsport www.heste-nettet.dk men jag hittade också information här http://ridemagasinet.dk/viden/2004-tilskud-kan-skade-hestens-hove For lidt er skidt, men for meget er også ødelæggende, siger den britiske dyrlæge Susan Kempson fra Royal School of Veterinary Studies i Edinburgh

Men det är jätteintressant! Det talar verkligen för att analysera grovfoder och använda sig av foderstatsberäkning, något jag har lärt mig på de senaste åren. Man kan väl börja där då om hästen har dåliga hovar? Och hjälper då inte det, så får man väl gå vidare med mer "drastiska" åtgärder.

*KL*
Ja det är alltid billigare och snabbare att analysera för att veta vad som saknas. Som nämns ovan kan det ge motsatt effekt när man använder metoder, bara för det fungerade på en annan häst som kanske hade helt andra brister.
Att i perioder låta sko av hästen när man inte behöver belasta så mycket brukar också ge en positiv effekt. Och ett fullgott grovfoder är alltid grundförutsättning för en frisk och stark häst. Det är ofta provandet av olika metoder som ställer till det :eek:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

*knapplån*

När jag hittade mitt läderbalsam, tip top, så sa försäljaren att hennes dotter strök på detta på sina hästars hovar ett par dagar innan hovslagaren skulle komma. Hovslagaren sa då att det var som att "skära i smör". Tip Top innehåller stora delar bivax.
Bivax har jag hört från min förra hovslagare är bra att smörja in kronranden med (dock lite komplicerat då bivax i sin naturliga form väldigt hård). Nu finns det också ett par preparat på marknaden som innehåller bivax och linfröolja och sägs göra hoven elastisk = mindre sprickor.

Problem: Min häst hade inga sprickor i vintras eller i våras utan sprickorna kom nu under sommaren. Torka och torra hovar måste vara anledningen. Då kan ju inte biotin hjälpa utan olja eller återfuktande/vårdande preparat bör vara lösningen. Men hur funkar det med bivax?

Öka upp tillväxten, kan man göra det? Om en hov som flyter ut växer snabbare, borde den då inte flyta ut snabbare då också?

Svarar mig själv och citerar lite till från Ridsport

Hästens foder bör baseras på bra hö/hösilage och små kraftfoderransoner. Om tarmfloran är bra tar hovarna upp de näringsämnen som gynnar dem på bästa sätt

Detta talar för tycker jag att det inte alls är fel att analysera träcken med avseende på mineralbild och bakteriebild innan man börjar stoppa i hästen fler tillskott om man nu har problem med trasiga hovar och dålig tillväxt. En störd tarmflora kan väl i och för sig rätta till sig själv om man ger det tid, men det är väl bättre att ta reda på vad som är fel och hjälpa hästen på traven

Öka upp tillväxten, kan man göra det? Om en hov som flyter ut växer snabbare, borde den då inte flyta ut snabbare då också?

Jag är varken hovslagare eller expert men har ett fullblodssto vars hovar "flyter ut" och verkar växa snabbare på sommaren. Och lösningen är helt enkelt att hovslagare måste komma oftare annars blir det sprickor när hoven plattas ut

konstigt. Gå in på första länken scrolla längst ner där finns en sökruta skriv in ordet tilskud Funkar det då?

Jag är varken hovslagare eller expert men har ett fullblodssto vars hovar "flyter ut" och verkar växa snabbare på sommaren. Och lösningen är helt enkelt att hovslagare måste komma oftare annars blir det sprickor när hoven plattas ut

Vi har en verkningsperiod på 6-7 veckor. Kortar vi ner den kommer hovis ut och kan inte verka ner något alls och problemet blir att sömmarna hamnar i samma hål eller strax bredvid (svagt och svårt att fästa). Och somsagt, inga problem alls under vintern trots tydliga spänningar kring sömmarna på hovarna under de sista veckorna.

Det var ju bra att du hittade ytterligare en länk till samma artikel. Den första länken jag angav tog jag från ridsports artikel i tidningen eftersom jag citerat från ridsport skrev jag ut den källan de angivit. Ska man citera ska man vara noggrann har jag lärt mig ;)

Men den bästa länken är alltså den du angivit och jag skriver den här igen så kanske fler hittar rätt
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/6740/

Problem: Min häst hade inga sprickor i vintras eller i våras utan sprickorna kom nu under sommaren. Torka och torra hovar måste vara anledningen. Då kan ju inte biotin hjälpa utan olja eller återfuktande/vårdande preparat bör vara lösningen. Men hur funkar det med bivax?

Jag är återigen ingen expert men torra somrar borde ge mindre fukt till hoven men torra somrar ger också sämre betestillväxt och näring i gräset. Och i somras var det verkligen dålig fart på gräset då det inte regnade utan bara var så äckligt varmt. Jag fick stödfodra mitt fullblod då hon har föl vid sidan, utan stödfodring kanske inte hovarna växt lika fort. Men det är säkert väldigt olika från häst till häst

Och somsagt, inga problem alls under vintern trots tydliga spänningar kring sömmarna på hovarna under de sista veckorna.

Är det verkligen bra med tydliga spänningar runt sömhålen?

Är det verkligen bra med tydliga spänningar runt sömhålen?

Klart att det inte är bra! Det optimala vore ju att hovarna växte perfekt så man slapp hålla en hårfin balans mellan pest eller kolera varje skoperiod. Jag kan inte ta ut hovslagaren varje månad för att det är spänningar vid sömhålen då vi varje gång lär behöva sätta de nya sömmarna precis vid de förra sömhålen.

min frågeställning kvarstår dock:

[...] torra hovar måste vara anledningen. Då kan ju inte biotin hjälpa utan olja eller återfuktande/vårdande preparat bör vara lösningen. Men hur funkar det med bivax?

En blandning bivax + olja bör vara lättare att applicera än bara olja samt att bivax sägs ha en bra funktion på torra hovar.

Att biotin/andra tillskott inte funkar om hästen inte har brist på det är jag helt med på förresten. Ett träckprov skulle vara väldigt intressant att göra!

Hejsan! prova att lägg tjära 2-3 centimeter upp på hoven :)

Hejsan! prova att lägg tjära 2 centimeter upp på hoven

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 879
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka