Dålig i magen pga kyla?

I

Idka

Snälla, kan nån förklara...
En hästägare jag känner påstår att hennes häst blir dålig i magen av att vara ute när det är kallt, dvs ute dygnet runt i tidig höst, inte ens minusgrader. Som att det skulle vara som för människor, att man blir dålig i magen om man sitter på något kallt länge.

Det låter helt knasigt i mina öron, kan det verkligen stämma?

En häst måste väl kunna vara ute när det är 0- gradigt utan att få magproblem...? :confused:

Sv: Dålig i magen pga kyla?

Om det finns gräs i hagen,kan en del hästar bli dåliga(få kolik)
av att äta frostgräs.

Jag har aldrig själv varit drabbad.Kan det vara det hon menar tror du? :idea:

Nej det jag inte, eftersom han kunde bli det i en grushage oxå.

Hur får en häst kolik av frostgräs?

Att man kan få fång har jag hört. Fruktanerna i gräset påverkas när det är frostnupet. När det blir varmare återgår dom till normalläget sas.

Det beror väl kanske på VAD det är för väder...såhär på hösten brukar det ju kunna vara riktigt råkallt, en del hästar kanske är frusna och blir stressade och spänner sig....man vet ju själv hur stress kan köra ihop magen!!

Jag har en hemma nu som jag tror kan ha nåt sånt....men för honom räcker det att vara ute dygnet runt, han blir s å stressad av alla insekter att han höll på att få en riktig cirkulationskollaps näst senast.....

Han har underliga symptom, men nu sen han får komma in så har han inte haft besvären ( har haft det tre ggr men ca 8 dgrs mellanrum innan)

MIN teori är att det var pga stress.

Jag har träffat på sådana hästar. De har dock haft någon form av kronisk mag/tarm- sjukdom. Men de har alla varit känsliga för kyla och blivit betydligt sämre på vintern. Ju kallare ute och i stallet dessto sämre i magarna.

Ett varmt täcke kan göra stor skillnad. Även när de står inne i stallet.

Min lill pålle har fisit någe fruktansvärt några dagar nu men är oki i magen...hmmm undra om det kan vara för att han gått ute i kylan???

En del hästar dricker dåligt när det är kallt, har själv en sån och i vintras fick hon värstingskolik. Kan det vara det? Enligt veterinären är det ganska vanligt.

Hej!

En sån har jag träffat. Ett arabsto på då 4 år. Hon hade redan hunnit med att få magsår och hade ofta kolik. Vi märkte ganska snabbt att när det var kallt frös hon, spände sej och fick kolik. Detta hände inte en gång utan flera och ibled när det var varmt dagtid tog matte av täcket bara för att det skulle bli kallare framåt kvällen och vips! en häst med kolik..

Själv är jag likadan, spänner mej när det är kallt och får jätteont i magen. Min häst ärmot struntar fullkomigt i kylan och trivs lika bra ute oavsett väder och vind./ Lavinia, inte riktigt lika okänslig som pållan

Har 2 hästar som båda (shettis resp. halvblod med flera år mellan) när de var unga, ca 1-3 år fick kolik bara under de första riktiga höstdagarna. Var helt övertygad när det gällde shettisen om att han inte tålde frostigt gräs, men han fick detta även om det inte var frost då han året efter hade flyttat till en annan ort. Halvblodet fungerade exakt likadant, mkt tydliga koliksmärtor som går över hyfsat fort om man ställde in henne och tog på ett varmt täcke. Har pratat med veterinär om detta men vi har inte kommit på något svar...

Kan nämna att båda nu 14 resp. 4 år gamla är helt normala i magen och inte har haft kolik sedan 3 resp. 2 årsåldern. Så någonting i tarmen verkar mogna sent på vissa hästar.

Om hästen står och fryser så spänner den sig, framförallt magmusklerna, och andningen påverkas, och detta kan nog ge upphov till tarmstörningar.

Hade just tänkt lägga in en tråd med liknande fråga, använder denna tråd och hoppas på svar...
Shettisen, 18 år, har fått fångkänning igen, likadana symptom som i våras. Samma typ av väder dygnen innan dvs regn, blåst och ett par tre plusgrader ute på natten. Paj i magen dvs komockor. Tycker att det borde finnas ett samband mellan dessa faktorer, då de ju äter mer då de fryser => mer blött gräs i magen => tarmfloran rubbas => fång som på beställning???
Ska börja använda regntäcke på lilla damen fr o m nu...
Och lugn bara lugn, pållen får Finadyne efter kontakt med vet. och är symptomfri idag efter två dagars behandling.

Fruktaner är en modern o vettig teori när det gäller att förklara betesfång hos hästar. Principen är ungefär så här: När det blir kalla nätter stänger gräset av tillväxten, när solen börjar skina efter en kall natt kommer fotosyntesen igång o energin lagras i form av gräsets naturliga lagringskolhydrat dvs fruktan. Eftersom tillväxten är avstängd används inte fruktanet utan halten ökar. Fruktan kan inte spjälkas i tunntarmen utan fortsätter ner till grovtarmen där den lätt bryts ner av tarmfloran o kan ge störningar som tex fång.
PL

Då spelar det alltså ingen roll hur många täcken jag lägger på utan det är dagarna efter kalla nätter som jag borde vara extra försiktig med hur mycket pållan får tillgång på gräset???

vet du var man kan läsa mer om det här med fruktaner?

Jag tror fullt på den teorin för det var just en sådan dag min häst fick fång. Det hade varit frost på natten osv.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 445
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 818
Senast: monster1
·
Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 721
Senast: IdaOlson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025