Dålig hästhållning

A

Amiesangel

Oh jag är så ledsen...

Har egentligen ett jobb som jag trivs jättebra med och jag gillar mina arbetskamrater men vi har så olika uppfattning om hur hästar ska tas hand om.

Jag tycker att hästarna på mitt jobb missköts massor och tycker att det är väldigt jobbigt. De får t.ex bara vara ute 4 timmar sen står de och glor in i spiltväggen förutom när de rids ca 2 timmar. 18 timmar i spilta!!

Upprörande eller hur.

Är ingen lag på väg om hur länge man max får ha inne hästarna? Sen har vi massor av utdömningar och det skylls på hagar och de får vara ute ännu mindre... Och det är väldigt jobbigt att se sina arbetskamrater försvinna en efter en... Törs inte längre tycka om dem och så ska det väl inte behöva vara?

Hur ska man göra för att få folk att prova andra sätt. Blir bara mer och mer avig mot den engelska ridningen ju mer jag träffar utövare. Jag vet att man inte ska dra alla över en kam men jag lyckas aldrig träffa någon som kan ge mig lite hopp om att någon engelsk ryttare bryr sig om HÄSTEN. Inte sitt eget behov och nöje av den...

Sv: Dålig hästhållning

Jag håller med dig. Vet många som verkar bry sig mer om SPORTEN än hästarna. :(

Även om man inte drar alla över samma kam så kan man ju ha åsikter om majoriteten i en "gren" eller några slags utövare. Jag kan till exempel inte för mitt liv förstå hur man skulle vilja sälja en häst för att den inte räcker till efter ett par år... Hästen har gett dej allt, men den kan bara inte hoppa högre banor än 1,20, och då säljer man den? Jag skulle aldrig kunna sälja min häst, nånsin! Inte ens om den blev oridbar imorgon. Men, alla ser ju olika på det här med hästar...

Det är svårt det där... Hur får man någon som tror de har rätt att ta in nya infallsvinklar?

Det finns ju gott om stöd för nyttan i att låta hästen leva så hästlikt som möjligt. För hållbarhetens skull alltså. Frågan är som sagt hur man kan föreslå detta. Kanske det går att ta lite i taget?

Man måste nog ha en tilltro till att andra kan älska och sköta om en häst minst lika mycket och bra som man själv. En del hästar kanske t o m kommer att passa ihop bättre med den nya ägaren än vad den gjorde med en själv.
Sedan finns det ju hästar som man inte skulle kunna skiljas från för att de verkligen är "allt" och så finns det de man inte fick någon djupare kontakt med.

Ja jag har försökt men för dem är det så inpräntat att detta är det bästa sättet att ha hästar. När de tycker att det är kallt tycker hästarna det och ska inte gå ut...

Att det skulle bero på ridningen att hästarna dör är helt uteslutet det är dålig avel och hagarnas fel trots att vi nästan inte har några allvarligare hagskador...

Nu pratar jag om MÅNGA hästar som försvinner kring 30 talet på 4 1/2 år de flesta senaste 3 åren. I princip ingen häst som blir halt kommer tillbaka...:cry:

blev visst knapplån. svarade pallas:-)

Man måste nog ha en tilltro till att andra kan älska och sköta om en häst minst lika mycket och bra som man själv. En del hästar kanske t o m kommer att passa ihop bättre med den nya ägaren än vad den gjorde med en själv.
Sedan finns det ju hästar som man inte skulle kunna skiljas från för att de verkligen är "allt" och så finns det de man inte fick någon djupare kontakt med.

Jag håller med dig. Hästen behöver inte må dåligt av att säljas till någon annan, bara man ser till att den nya ägaren är en människa med god hästhållning och passar ihop med hästen. Om den inte säljs hitan o ditan fram och tillbaka förstås... DÅ blir det jobbigt för en häst att byta hem och matte/husse hela tiden.
Och hästen mår förmodligen bättre med en ägare som passar ihop med den och dennes kapacitet än med en som vill MER och därmed kräver för mycket av hästen.
Dock förstår jag ändå vad Piggelurven menar... Att man blir fäst vid INDIVIDEN ofta och därför inte kan sälja den oavsett vad den har för kapacitet. Man anpassar sig själv hellre efter hästens kapacitet än byter ut den - så kan JAG själv göra. För mig är individen viktigare och sen vad vi tillsammans utövar/hittar på beror på vad vi båda tycker är kul!

Blir bara mer och mer avig mot den engelska ridningen ju mer jag träffar utövare. Jag vet att man inte ska dra alla över en kam men jag lyckas aldrig träffa någon som kan ge mig lite hopp om att någon engelsk ryttare bryr sig om HÄSTEN. Inte sitt eget behov och nöje av den...

Jag blir lika irriterad som du över sånt folk, men jag håller på med engelsk ridning och min häst går ute mellan 7-21. Hur du kan skylla dålig hästhållning på ridstil är för mig en gåta... :crazy: Grannarna till mig i mitt förra stall höll på väldigt mycket med nh, klassisk dressyr och dessutom barfotaverkning och dom red sin tvååriga shire lika mycket och hårt som jag rider min 13-åring. Och flera av deras hästar var konstant ömfotade. Men det får inte mig att avsky alla som är inriktade på sånt...

Jag vill inte kritisera dig personligen, men det verkar som att många inom alla olika ridstilar är så "insnöade" på sitt eget att de bara ser det dåliga inom dom andra ridstilarna. Jag vet jättemånga inom engelsk ridning som haft sin häst i många många år och älskar den som en familjemedlem. Jag kommer aldrig nånsin kunna sälja min älskade häst trots att jag kommer att vilja tävla inom en snar framtid och jag vet att han inte klarar de högre klasserna. Det innebär för mig en häst till eller att jag tävlar på hans villkor. Snälla, döm inte ut alla inom en viss ridstil. Det finns idioter och änglar inom allt! :)

Jag har provat på många ridstilar, sett en hel del stall och så vidare (tänker inte ens säga vad jag trivs bäst med själv, det är nog en mix) och jag har haft oturen att nästan uteslutande träffa ''engelsk'' ridande människor som jag helt enkelt inte tycker om hantering eller resonemang med.. just täcken, hjälptyglar, skarpa bett, dålig ledarskap, tvång etc är vad jag sett. Inte att de inte älskar sina hästar..de verkar bara tro att de har en bra kommunikation trots at hästen vägrar låta sig lastas, får spel om en plastpåse flyger förbi, knuffas när man leder, etc. Vilket enligt mig tyder på bristande tillit och kommunikation.
Men det finns säkert många som inte är såna, jag vill hoppas att jag bara har haft otur. Har ju även sett folk inom andra dicipliner som beter sig likadant, men dressyr/hoppning är det jag överlag har mest erfarenhet av, och har kommit att avsky av hela min själ. Nu på senare tid har jag försökt se positiva saker ino dressyr, och jag försöker lära mig rida det ordentligt av någon som åtminstonde verkar mer normal än jag tidigare sett. Grunden är väl egentligen bra, men hur det sköts har ändrats en hel del, verkar det som. Jag har fortfarande stora problem med att tvinga undan negativa tankar när jag ser ''engelska'' ryttare eller tänker på dem. Jag tror som sagt inte att sporten är så dålig som jag vill få det till, eller att alla ''engelsk ridande'' människor är onda, men jag har problem med det. Fast det beror väl på mig, jag ska ju inte dra alla över en kam.
Hehe, det blev lite trådkapning här, sorry. Behövde skriva av mig.

Angående trådens egentliga ämne..det låter inte alls bra, vad är det gentligen du gillar med arbetsplatsen? Kanske är bättre att börja titta efter en ny i alla fall?
Om man vill få folk att prova på nya saker måste man framföra det nya på ett sätt som inte krockar med eller nedgraderar det sätt de redan använder sig av, eftersm det lätt nedgraderar demm själva och ''vänder taggarna utåt'', man får även försöka lite i taget. Lättare sagt än gjort..

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår att jättedyra tävlingshästar inte får gå ut i hagen. Det är inte värt att chansa, släppa ut de i hagen och de kanske sedan blir skadade, vilket sedan leder att de inte kan tävla.

Jag var hos Royne Zetterman och praktiserade och där fick inte hästarna gå ut i hagen. Inte alla i alla fall. Unghästarna fick gå ute en timme om dagen och även en och annan äldre, men under uppsyn. Om de började springa så fick de genast gå in igen (..vilket de såklart gjorde!) :smirk: De hade däremot jättestora boxar. De var säkert 5x4 meter stora, så de hade en ganska så stor yta att röra sig på.

Du skriver att hästarna står i 18 timmar i spilta vilket jag tycker är på tok för galet. Djurplågeri i mina ögon faktiskt.

Ni har säkert hört talas om Hästak? Där får hästarna enbart gå ut varannan dag och det mockas också bara varannan dag. Det tycker jag är djurplågeri det också.. :crazy:

Jag förstår tänket bakom att tävlingshästar inte får gå ut, men jag håller verkligen inte med. Att stå i en box (hur stor den än vara må) borde definitivt ge fler skador på sikt än vad risken att hästen skadar sig i hagen väger upp mot. Hästar är ju inte, trots all avel, anpassade till att stå stilla. Dessutom, rent psykiskt... nej, jag kan i varje fall inte stötta en sådan hantering. Hästen är ju häst oavsett det ekonomiska värdet... Min åsikt.

Jag var nog otydlig i mitt inlägg om du uppfattade det som att jag syftade enbart på ridningen.

Jag har nästan alltid ägnat mig åt engelsk ridning (med lite olika influenser på senare tid) och jag har, till skillnad från dig, nästan aldrig träffat någon som byter ut kunskap mot skarpa bett, hjälptyglar osv. Däremot har jag sett många i diverse ridhus och på tävlingar som beter sig så. Alla jag omgett mig med (även dom som tävlar på hög nivå) låter sina hästar gå ute större delen av dygnet, rider på vanliga bett, många utan nosgrimma, har lättlastade hästar, står stilla och snällt på gången, mycket grovfoder och inte mer kraftfoder än nädvändigt mm mm... Det kanske beror på att jag omedvetet valt att omge mig med människor med en vettigare syn på hästhållning, vad vet jag? Men jag skulle nog inte tippa på att ens hälften av de engelska ryttarna beter sig så illa som många påstår. Däremot tror jag att de som beter sig illa (medvetet eller omedvetet) hörs och syns mer, oftast pga att de känner att de måste hävda sig iom att de kanske kan lite mindre än andra...

Men som sagt, jag kanske har haft tur! Hur som helst så finns det idioter inom alla dicipliner och att säga att de engelska ryttarna har sämre hästhållning än andra är för mig som att bita sig själv i röven. Det säger nog mer om hur inskränkt man själv, än om hur de engelska ryttarna är. :smirk:

Engelsmännen har INTE nägra hästar i spilta. Dom står i boxar med halvdörrar ut mot en yard eller går ute året runt. Ingen skugga över engelsk ridning tack. Spiltuppstallning utan motion skulle jag kalla gammalsvensk bonnardennerhästhållning:cool:

Hm..jag börjar undra lite vem jag egentligen riktade inlägget till nu (tja, alla, men vad som fick mig att skriva det) kan hända att det blev lite knapplån..

I varje fall menade jag att påvisa att man inte ska dra alla över en kam, det var iaf syftet när jag började skriva..
Som jag sa har jag stora problem med den engelska ridningen och attityden från de jag träffat, jag försöker jobba bort det (min filosofi går ut på att acceptera att folk gör på olika sätt även om jag inte håller med) men det tog nog över lite igen.. Jag har mycket dåliga erfarenheter, jag är inte bra på dressyr, har aldrig varit och när jag försökt lära mig har jag mest blivit bemött som om jag var dum i huvudet för att jag inte redan kunde allt. Detta tilsammans med att jag inte riktigt trivs med hur engelsk/traditionella ryttare behandlar sina hästar (I de fall jag sett) gör att jag är väldigt negativ till diciplinen. Men jag tror att jag har haft otur, och jag jobbar med att se det mer objektivt.
Så meningen med mitt inlägg var inte att säga att engelska/traditionella ryttare beter sig värre än andra, även om det lät så.. Ärligt talat vet jag knappt vad jag menade längre, det verkade väldigt tydligt när jag skrev det...hm...
OK, jag har förvirrat mig själv...O_o Jag vill vara öppen och förstående, men jag är inte särskilt bra på det alltid. Jag har inte menat att förolämpa eller klassa ner på någon.:)
Jag behövde nog mest skriva av mig, skulle ha valt en bättre plats till det bara...

I varje fall tycker jag inte att mitt förr-förra inlägg säger att engelska ryttare är sämre..snarare att alla dicipliner har sina rötägg. Men jag har nog uttrycckt mig lite klumpigt. Förlåt.

Senast ändrad av en moderator:

Hehe... Ingen fara. Nu fattar jag mera. ;) Jag vet hur förvirrat det kan bli när man skriver i stundens hetta, så att säga (skyldig till några såna :angel: )... :D

Mitt inlägg var bara ett sorts "försvar" för alla oss engelska ryttare som faktiskt har en mjuk, snäll och tålmodig inställning till hästar. Jag har fått höra av vissa personer att jag är för, i deras ögon, mesig med hästarna, men i slutändan så har många av dom kommit till mig och bett om hjälp med både ridning och hästhantering. Så heja alla som går "den långa vägen" och får ett varaktigt och bra resultat! Oavsett om dom rider engelskt, kassiskt, westen eller kör. Eller om man har skor, nosgrimma, barfota, lösdrift eller stall. :banana:

Världens bästa kallblod går ju ihagen :eek: ..och utan skydd också :eek: :eek:

3733.jpg

Löjligt tänk att tävlingshästar inte kan gå i hage ifall dom skadar sig..varför är alla travare ut i hagar då? Även den högsta eliten

Hehe... Ingen fara. Nu fattar jag mera. ;) Jag vet hur förvirrat det kan bli när man skriver i stundens hetta, så att säga (skyldig till några såna :angel: )... :D

Mitt inlägg var bara ett sorts "försvar" för alla oss engelska ryttare som faktiskt har en mjuk, snäll och tålmodig inställning till hästar. Jag har fått höra av vissa personer att jag är för, i deras ögon, mesig med hästarna, men i slutändan så har många av dom kommit till mig och bett om hjälp med både ridning och hästhantering. Så heja alla som går "den långa vägen" och får ett varaktigt och bra resultat! Oavsett om dom rider engelskt, kassiskt, westen eller kör. Eller om man har skor, nosgrimma, barfota, lösdrift eller stall. :banana:

Hehe, bra ju..de sämsta grälen är de som startar av missförstånd trots att man egentligen tycker nästan samma sak.. x)

Jo, det finns självklart bra människor också. Och som traditionell ridning är överrepresenterad i allmänhet är det ju logiskt att antalet idioter totalt också är fler i den diciplinen än i dicipliner med totalt färre ryttare...det lät flummit..jaja Hoppas ni fattar. x)
Det viktiga är att hästen trivs.

Världens bästa kallblod går ju ihagen :eek: ..och utan skydd också :eek: :eek:

Löjligt tänk att tävlingshästar inte kan gå i hage ifall dom skadar sig..varför är alla travare ut i hagar då? Även den högsta eliten

Precis vad jag menade juh :P

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka