Sv: Dålig förälder för att man har häst?
Att barnen får lida och att man har inte råd med det.. Jag anser mig inte som dålig förälder för jar har både barn och häst.
Klart man inte är en dålig förälder bara för att man har häst. Precis som Escodobe skrev så måste man se hela bilden innan man kritiserar någon för att vara en dålig förälder.
Man är inte bara en dålig förälder, utan en mycket korttänkt människa som inte tänker på sitt eget bästa när man inte har mat för dagen, men har hästar!
Jag kan inte förstå mej på människor som rabiat försöker spara in på vissa "nödvändiga" utgifter, när de sitter med större onödiga utgifter!!
Att ha häst är en lyx, men också en hobby som gör att man mår bra. Jag mår bra av att vara i stallet. Jag har ett par hästar och jag vill inte vara helt utan häst. Men hade jag inte råd med dem hade jag sålt dem! Hade jag inte haft råd med min lite för stora bil hade jag sålt den. Hade jag inte haft råd med mina hundar hade jag sålt dem. Hade jag inte haft råd med bostaden hade jag bytt etc.
Man måste ha råd att äta och betala sina nödvändiga räkningar!! Man måste också ha en budget och ett sparkapital som det går att ta av ifall någonting händer.
Jag känner personer som när de har 10.000:- på banken känner sej som miljönärer och köper någonting för alla pengarna. 10.000:- är ingenting egentligen!! Det är helt normalt att ha mer sparpengar än så.
De allra flesta ekonomirådgivare rekommenderar att ha tillräckligt med sparpengar så att man kan överleva på de pengarna i 6 månader om man behöver. Det tycker jag är en bra fingervisning på hur en ekonomi ska se ut.
Har man inget sparkapital alls, har man knappt pengar att betala hyran med, har man inte pengar att äta sej mätt och har man inte pengar att betala en dyr veterinärräkning så ska man inte ha häst, eller någon annan lyx heller.
Man är inte en dålig förälder för att man har häst, man är en dålig förälder när man inte klarar av att sköta sin ekonomi på ett vettigt sätt!!