dålig avståndsbedömning

B

Buppisen

ska börja hoppträna en häst (hbl/fbl) som hoppar trevligt men som inte är någon stjärna på avståndsbedömning. Han är 13 men har aldrig direkt tränat för tävling innan, vilket vi nu ska göra.

Har ni några tips på bra övningar där vi tränar rätt avsprångspunkter? Gärna på en mer "basic-nivå" då jag inte vill stressa fram något.

Tack!

Sv: dålig avståndsbedömning

Att träna avstånd kan du med fördel göra med bommar, antingen en/flera galoppbom/mar in, eller varför inte mellan hinder i en serie. Låter klokt att ta de lugnt! En bra, enkel övning är också lite lägre serier med trav in, där du kan "rulla på" och få in rytmen utan att det blir så jobbigt för hästen. Lycka till!

Helt klart mycket bommar. Då blir det mycket lättare för hästen att få ett korrekt avsprång osv. Du måste även hjälpa till, du får försöka att träna på att "lägga" hästen rätt.
Men börja med bommarna så kommer det nog gå lysande:)
Lycka till!

Men om man ska lära en häst att se avstånden själv, tycker iallafall jag att man ska låta den sköta sig så mycket som möjligt själv och inte sitta där och "hjälpa" den. Då kommer ju hästen tillslut vara beroende av att ryttaren lägger den rätt och det är inte dit jag vill komma med min ridning och min häst iallafall?
Självklart ska man kunna se avstånden själv och kunna rätta till om det behövs, men överlag tycker jag att hästen ska kunna klara det själv.

Jo självklart. Men om hösten har problem med att se avståndet så är det väl bra om ryttaren hjälper till så att hästen får rätt rytm i hoppningen, när den har det ska den självklart kunna se själv. Ett annat bra tips är ju att löshoppa hästen också, då får den verkligen jobba helt själv.

Men då tycker jag att det är bättre med t.ex. bommar och relaterade avstånd så att hästen kommer in i rätt rytm, inte att man ska sitta och försöka lägga hästen rätt, jag tror att det stör mer än vad det hjälper på en orutinerad häst.

Nyckeln till att lösa distanserna är att komma i en bra galopp! Hästar som har en orytmisk galopp, eller är oförmögna att samla sig, får ofta svårt att rätta sig/ komma fram till en bra avsprångspunkt.
Försök arbeta med galoppen så ska du se att det blir bättre.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 950
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 596
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka