Dags igen, Pessoabettet...

@TessanJ Var mer till Ts.

Det är verkligen synd att saker som bett och nosgrimma blir populärt. Tex pessoa och aachen.
Såt som verkligen måste anpassas till individen.

Dock bra att remont nosgrimman blir mer populär, den är ju väldigt mild och snäll mot tänder.

Kollar jag på annonser väljer jag alltid bort de med pessoa på bilden, alldeles för mycket jobb att få tillbaka trygghet och känsligheten i munnen :down:

Haha sorry :o:D:p

Tyvärr blir det ju så. Har märkt likande på andra typer av hissbett och gagbett också, vad jag sett av min tid i england används de väldigt flitigt där och få hästar litade på betten.

Det är SYND att ägare inte bryr sig mer och faktiskt läser på/frågar vet/tandis om bett.
Jag vet när jag vi Irland, reds hästarna på pessoa, vanliga, fullcheek och även gagbett. Jag tyckte inte om gagbettet, kändes mest som det gjorde så hästen krökte på halsen, men den använde inte bakbenen för det... :/

Jag vet när jag vi Irland, reds hästarna på pessoa, vanliga, fullcheek och även gagbett. Jag tyckte inte om gagbettet, kändes mest som det gjorde så hästen krökte på halsen, men den använde inte bakbenen för det... :/
Och dåligt passade sadlar(ofta). Vi i sverige är egentligen jävligt bra på att bry oss om våra pälsiga vänner.:up::love:

Hej!
Jag har lite frågor till er som någon gång använt pessoabettet. Kan vara under ett ridpass, en månad eller ett helt år kanske! Hur som helst undrar jag hur era hästar var i ridningen efteråt? Hur kom det sig att ni använde det? Blev det någon förändring på hur hästen uppfattade ryttaren?
Är inte ett dugg intresserad av vad ni gissar, tror eller att någon ska förklara hur Pessoa fungerar eller dylikt, det är jag inte intresserad av och jag vet tyvärr mycket väl hur eländet påverkar hästen.
Tack för svar!
Får hästen men för livet efter att ha haft ett visst bett ett par pass, är det nog ryttaren man skall felsöka.
Har använt det på många hästar periodvis. Beror på hästen. Har aldrig märkt att någon har tagit skada av det som man kan läsa här. Har missat det helt.

Framför allt på stora, starka, valpiga hästar har det fungerat utmärkt för mig. När man har fått igenom vad man ville uppnå och hästen kan balansera sig bättre och polletten trillar ner, kan man testa något annat.

Hade ynnesten att se när Pessoa själv hade med sig bettet och hängde på en häst med elitryttare på ryggen. Otrolig skillnad!
Så det beror på. Det är inget bett för vem som helst att hänga dit. Men det gäller ju alla bett och alla ryttare.

Hade ynnesten att se när Pessoa själv hade med sig bettet och hängde på en häst med elitryttare på ryggen. Otrolig skillnad!
Så det beror på. Det är inget bett för vem som helst att hänga dit. Men det gäller ju alla bett och alla ryttare.
Skillnad mot vad? Och på vilket vis? Och i vilket sammanhang?

Skillnad mot vad? Och på vilket vis? Och i vilket sammanhang?
Det var en het och stark häst. Kom in lite för fort hela tiden och var hög i nacken.
Efter bytet kom hästen in i ett mer sansat tempo och kom igenom kroppen på ett annat sätt.
På en Pessoaträning? Eller hur menar du? :)

Det var en het och stark häst. Kom in lite för fort hela tiden och var hög i nacken.
Efter bytet kom hästen in i ett mer sansat tempo och kom igenom kroppen på ett annat sätt.
På en Pessoaträning? Eller hur menar du? :)
Tja jag tänkte mer i kontexten om det var en häst tränad av honom eller en elevs häst. Om det var en för honom okänd häst eller en han hade erfarenhet av. Om han först red hästen på tränsbett och bytte till pessoa eller hästen hade ett likvärdigt bett i skarphet som ett Kimblewick eller han satt på det direkt?

Att bara konstatera att en häst går bra på pessoa säger mycket lite, man behöver sammanhanget.

Har ridit hästar med pessoabett två gånger. Två helt olika hästar.
Första hästen var katastrof deluxe. Man hade ingenting framför sig och noll sug i bettet, frambenen trippade. Bakom sadeln var det som att hästen var längre än en limousin, bakbenen tog lååånga kliv bakåt. Hästen själv var sjukt upptrissad och ville mest flyga i luften vid varje skänkling. Den gick lite in i sig själv efter ett tag och gick då knappt att påverka med hjälper. Den hästen blev normal och trevlig men lite pigg och nervig av sig med vanligt tvådelat bett.
Andra hästen var det helt annorlunda med, den kändes helt normal att rida med pessoa, man hade fortfarande ett sug i bettet, den kortade upp sig bra, lyssnade fint på alla hjälper och var verkligen harmonisk. Den hästen fungerade jättebra på tvådelat med, möjligen att den blev lite stark i handen när den blev taggad bara. Dock märkte jag att när de som red med en mer hård eller stum hand red denna häst med pessoa gick den lite mer bakom lod och tappade bakbenen lite främst i galoppen på ett sätt den inte gjorde när den gick med tvådelat med samma personer.

Det som skiljer dessa två hästar är att häst nummer ett var extremt känslig och ofta talade om vad den tyckte om saker och ting, och häst nummer två var mer saktmodig - inte särskilt explosiv mentalt, och gick med på lite vadsomhelst.

Tja jag tänkte mer i kontexten om det var en häst tränad av honom eller en elevs häst. Om det var en för honom okänd häst eller en han hade erfarenhet av. Om han först red hästen på tränsbett och bytte till pessoa eller hästen hade ett likvärdigt bett i skarphet som ett Kimblewick eller han satt på det direkt?

Att bara konstatera att en häst går bra på pessoa säger mycket lite, man behöver sammanhanget.
Oki. :)
Det här var ett tag sedan och anledningen till att jag ö.h.t. har ett ganska klart minne är att man inte hade sett bettet tidigare.
Det var en elevs häst. Han hade sett den på föregående pass. Hästen gick på stång och kedja, men jag minns inte exakt vilken stång.
Kontentan blir kanske att ju duktigare ryttare, ju mer kan du/behöver du laborera? För att finjustera?
Har aldrig sett en häst som har blivit förstörd på sättet som nämns här, av att ha ett visst bett i munnen.
Däremot av ryttare.

Får hästen men för livet efter att ha haft ett visst bett ett par pass, är det nog ryttaren man skall felsöka.
Har använt det på många hästar periodvis. Beror på hästen. Har aldrig märkt att någon har tagit skada av det som man kan läsa här. Har missat det helt.

Framför allt på stora, starka, valpiga hästar har det fungerat utmärkt för mig. När man har fått igenom vad man ville uppnå och hästen kan balansera sig bättre och polletten trillar ner, kan man testa något annat.

Hon har alltså haft svårt med bett, inte tyckt det varit mysigt alls och jag börjar misstänka att pessoabettet bara gjorde sp vi kom tillbaka på nivå ett så att säga

Hon har alltså haft svårt med bett, inte tyckt det varit mysigt alls och jag börjar misstänka att pessoabettet bara gjorde sp vi kom tillbaka på nivå ett så att säga
Det går ju att använda på många sätt, vet inte hur ni har använt det. Det kan användas i bettringen, första ringen eller andra ringen.
Gå tillbaka till bettet hästen trivdes med senast och ta hjälp av din tränare för att hitta rätt. :)

Ett bett förstör inte en hästs mun, det gör ryttaren.

Jag tror visst att fel bett kan göra att problem som de du beskriver återkommer. En häst som tappat förtroende för bett och hand, har ofta väldigt lätt att återta det beteendet, kanske för att den tappade respekten från början kommer ur en känslig mun. Den känsliga munnen finns ju kvar, även om förtroende för bett och hand kan repareras.

Det går ju att använda på många sätt, vet inte hur ni har använt det. Det kan användas i bettringen, första ringen eller andra ringen.
Gå tillbaka till bettet hästen trivdes med senast och ta hjälp av din tränare för att hitta rätt. :)
O
Ett bett förstör inte en hästs mun, det gör ryttaren.

Nej självklart inte men vem är det som satt in bettet i munnen?
Nu är det ju inte heller så att hästens mun är förstörd, utan hennes förstoende för handen
Minns inte riktigt hur det användes på henne men nöjd blev hon iaf inte
Hade inget bett sen tidigare som hon verkligen trivdes med men nu har vi hittat rätt, Nova! Bästa hittills! Vi ska iväg på en veckas träningsläger i sommar igen så det kommer nog vara som bortblåst sedan får vi hoppas
Vill tillägga att jag inte rider henne regelbundet, så allt tar ju längre tid då☺️

Pessoa förstör allt. Snudd på djurplågeri.
Ingenting är bra i händerna på någon som inte kan.
Ett för högt sittande bett och en för låg nosgrimma kan bli djurplågeri.
Eller för hårt spända gjordar. Vet inte hur många resårgjordar jag har känt på som är så hårt åtdragna, att man inte får in handen emellan. Det verkar som folk tror att resåren är till för att ryttaren lättare ska kunna spänna den?
Man blir verkligen ledsen...

Ingenting är bra i händerna på någon som inte kan.
Ett för högt sittande bett och en för låg nosgrimma kan bli djurplågeri.
Eller för hårt spända gjordar. Vet inte hur många resårgjordar jag har känt på som är så hårt åtdragna, att man inte får in handen emellan. Det verkar som folk tror att resåren är till för att ryttaren lättare ska kunna spänna den?
Man blir verkligen ledsen...

Ett pessoa bett bli aldrig bra då det är effekten av bettet som är dålig. Inte att det är skarpt, det är endast ett skarpt bett då effekten är förjävlig.

Om Hanna 12år och Patrik Kittel rider på pessoa så inverkar bettet på precis samma sätt.
Pessoat är alltid hemskt.

Nosgrimman finns av en anledning att stabilisera tränset, skönare för hästen. Sadelgjord borde jag väl inte behöva förklara varför den finns, jag tror att vi alla någon gång spänt både nos och sadelgjord för hårt utan att vilja det.
Pessoat har ingen funktion det ska fylla förutom att hästen ska knäppa av i nacken och gå ''fint'', det går inte att använda pessoat på ett bra sätt.

Jag mår illa när jag ser hästar med pessoaoch andra hiss och gagbett. Äckligt. Personer verkar ge blanka fan i vad de gör mot hästen, eller så är hästen ''bara dum'' :yuck::yuck::yuck:

Ett pessoa bett bli aldrig bra då det är effekten av bettet som är dålig. Inte att det är skarpt, det är endast ett skarpt bett då effekten är förjävlig.

Om Hanna 12år och Patrik Kittel rider på pessoa så inverkar bettet på precis samma sätt.

Nosgrimman finns av en anledning att stabilisera tränset, skönare för hästen. Sadelgjord borde jag väl inte behöva förklara varför den finns, jag tror att vi alla någon gång spänt både nos och sadelgjord för hårt utan att vilja det.
Pessoat har ingen funktion det ska fylla förutom att hästen ska knäppa av i nacken och gå ''fint'', det går inte att använda pessoat på ett bra sätt.

Jag mår illa när jag ser hästar med pessoaoch andra hiss och gagbett. Äckligt. Personer verkar ge blanka fan i vad de gör mot hästen, eller så är hästen ''bara dum'' :yuck::yuck::yuck:
Då mådde du illa om du såg Allan-dokumentären i går förstår jag.
Fast jag tror inte att Peder ger blanka tusan i All In. ;)

Liknar min uppfattning av bettet, men det kan ju självklart göra ger eller mindre skada men aldrig att det på något sätt kan vara helt smärtfritt

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar