Dags igen, Pessoabettet...

Då mådde du illa om du såg Allan-dokumentären i går förstår jag.
Fast jag tror inte att Peder ger blanka tusan i All In. ;)

Det tycker jag han gör om han rider med pessoa. Det har varit väldigt klart och öppet från vetrinärer väldigt länge nu hur skadligt det är mot mun och tänder.

Folk slutar göra andra uppenbart skadliga saker mot sina hästar men pessoat ska vara kvar av någon anledning :confused:

Liknar min uppfattning av bettet, men det kan ju självklart göra ger eller mindre skada men aldrig att det på något sätt kan vara helt smärtfritt

Just effekten är ju inte smärtsam, den är väldigt otydlig tills hästen inte vet vad du vill den ska göra och knäpper av nacken i ett läge där det är minst obehagligt och då går den ''fint'', vedervärdigt.

Dock lär Hanna dra mer i tygeln och då åker hela paketet upp mot tänderna och kan skapa förslitningar, vetrinärer och tandisar har LÄNGE gått ut med denna info men tydligen lever människor fortfarande med huvudet i sanden (@hoppsann )och skiter i detta då någon kändis rider med bettet.

Jag tror ju tandläkare har mer att komma med än om en viss kändis gör si eller så.

Det tycker jag han gör om han rider med pessoa. Det har varit väldigt klart och öppet från vetrinärer väldigt länge nu hur skadligt det är mot mun och tänder.

Folk slutar göra andra uppenbart skadliga saker mot sina hästar men pessoat ska vara kvar av någon anledning :confused:
Det var ett gag iof.
Jag tror veterinärer och tandläkare mest vänder sig mot "skit bakom tyglarna". Än bett i sig.

Det var ett gag iof.
Jag tror veterinärer och tandläkare mest vänder sig mot "skit bakom tyglarna". Än bett i sig.

Nejdå, det var en artikel som riktade sig speciellt mot just pessoat då det är så populärt. Det måste ut till alla att det är skit.

Kan tyvärr inte finna den artikeln jag tänkte på, verkar endast finnas i tidningsform.

Men det är mest bara att googla så får du mycket träffar på liknande

Just effekten är ju inte smärtsam, den är väldigt otydlig tills hästen inte vet vad du vill den ska göra och knäpper av nacken i ett läge där det är minst obehagligt och då går den ''fint'', vedervärdigt.

Dock lär Hanna dra mer i tygeln och då åker hela paketet upp mot tänderna och kan skapa förslitningar, vetrinärer och tandisar har LÄNGE gått ut med denna info men tydligen lever människor fortfarande med huvudet i sanden (@hoppsann )och skiter i detta då någon kändis rider med bettet.

Jag tror ju tandläkare har mer att komma med än om en viss kändis gör si eller så.
Tror inte att jag lever med huvudet i sanden. Trodde nivån här var högre däremot.
Har ganska lång formell utbildning i hästsporten, så jag har ganska klart för mig hur saker fungerar.

Det var ett gag iof.

Pessoa är ett hissbett och ej gag, och jo. Veterinärer och tandläkare avråder starkt användandet av pessoabettet, finns många kända veterinärer som uttalat sig om pessoabettet och varför det absolut INTE bör användas :/

Tror inte att jag lever med huvudet i sanden. Trodde nivån här var högre däremot.
Har ganska lång formell utbildning i hästsporten, så jag har ganska klart för mig hur saker fungerar.

Då torde du ogilla pessoat. Kanske är det dags att se över utbildningen.

Gick igenom tidningarna men kunde inte finna artikeln jag pratade om.

Ursäktar även att jag drog ner nivån, blir hemskt irriterad när någon försvarar sån här skit.

Jag red min mycket heta och känsliga ponny i flera år på pessoabett i hoppning och terräng, vanligt tvådelat bett i dressyren. Det här var i början på 90-talet när pessoabettet kom och ev. nackdelar med det inte var kända än (hela bettdiskussionen var ganska obefintlig då). På den tiden fick man bara använda det med delta. Min ponny fungerade dock bra på pessoabettet, och hade inte några skador i varken gom, tänder (ja, han kollades) eller ridbarhet när bettet användes eller efteråt.

Jag skulle inte använda det nuförtiden när jag vet hur det fungerar, men för min ponny fungerade det faktiskt bra och gav inga negativa eftereffekter. Och då pratar vi ändå om flera års regelbunden användning av det.

Provade för mer än 10 år sen på min som var fruktansvärt het och på i ridningen då, dessutom var det ju modernt... Han var lättare att bromsa, men ofta blev han trippig och studsig (typiskt för honom när han inte förstår) och drog in näsan. Red ändå rätt länge på det, minst ett halvår vill jag minnas. Bytte ut det mot ett kimblewick efter tips och fick en helt annan häst, red på det i ca ett år och bytte sen ut det mot ett rakt bett med fasta ringar. Rider fortfarande på det idag.

Provade för mer än 10 år sen på min som var fruktansvärt het och på i ridningen då, dessutom var det ju modernt... Han var lättare att bromsa, men ofta blev han trippig och studsig (typiskt för honom när han inte förstår) och drog in näsan. Red ändå rätt länge på det, minst ett halvår vill jag minnas. Bytte ut det mot ett kimblewick efter tips och fick en helt annan häst, red på det i ca ett år och bytte sen ut det mot ett rakt bett med fasta ringar. Rider fortfarande på det idag.

Tack för svar!

Använde det på min första häst. Det var drygt 20 år sedan. Hon var felbyggd och felriden när jag köpte henne så hon var hemskt tung i handen. Hon dök ner och bet sig fast i bettet. Använde pessoat för ute ridning och hon blev då betydligt lättare i handen och bet sig inte fast i bettet på samma sätt. Hon hade lågt ansatt hals och spatt bak så hennes förutsättningar var inte goda. Efter att jag tog bort henne och letade ny häst så var mina kriterier att hästen skulle kunna ridas på vanligt tränsbett. Idag går mina hästar på tredelat eggbett. Dock fungerade pessoat bäst på Silja då jag inte hade nästan något i handen och det fanns en tydlig broms. De gånger jag använde vanligt bett ute gick det snabbare och snabbare till jag inte finns någon respons när det var dags att stanna.

Hej!
Jag har lite frågor till er som någon gång använt pessoabettet. Kan vara under ett ridpass, en månad eller ett helt år kanske! Hur som helst undrar jag hur era hästar var i ridningen efteråt? Hur kom det sig att ni använde det? Blev det någon förändring på hur hästen uppfattade ryttaren?
Är inte ett dugg intresserad av vad ni gissar, tror eller att någon ska förklara hur Pessoa fungerar eller dylikt, det är jag inte intresserad av och jag vet tyvärr mycket väl hur eländet påverkar hästen.
Tack för svar!
Jag använde det när jag var medryttare på en häst som hade det. Visste inte då vad det var eller hur det fungerade.

Jag märkte att hästen böjde på nacken direkt. Den blev inte lika stark, men jobbade absolut inte med kroppen. Den bara böjde på nacken.
Den böjde ju på nacken oavsett vad jag gjorde. Jag kunde åka häst som en säck potatis och den böjde ändå på nacken.
Ett tag efter hade hästen fortfarande ovanan att bara böja på nacken, men det blev bättre och bättre och hästen blev mer ärlig i kroppsspråket.

Dock fungerade pessoat bäst på Silja då jag inte hade nästan något i handen och det fanns en tydlig broms.

Klart hon blev lätt i handen när hon vill undan från bettet. Klart det finns en tydlig broms då det gör ont när man tar i tygeln.

Grundridning nästa gång istället för hårda medel?

Lipperta. Läste du resten av inlägget? Det var drygt 20 år sedan. Jag har använt vanligt tränsbett sedan dess utan problem. Dock var pessoat på Silja det bästa och säkraste sättet att få stop på henne ute när hon tog bettet och stack. Givetvis användes tränsbett vid dressyrridning.

Lipperta. Läste du resten av inlägget? Det var drygt 20 år sedan. Jag har använt vanligt tränsbett sedan dess utan problem. Dock var pessoat på Silja det bästa och säkraste sättet att få stop på henne ute när hon tog bettet och stack. Givetvis användes tränsbett vid dressyrridning.

Jo jag läste, jag skrev också nästa gång, för jag hoppas innerligt att du aldrig sätter pessoa på någon häst igen.

Grundridning och dressyr är väl inte riktigt samma sak heller.

Det snabbaste och mest effektiva sättet att få stopp var det säkert, det gjorde ju ont om man inte stannar!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar